تحریم و تعلیق همزمان معنی ندارد

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۹۱۴۶۳۹ سرخط اخبار

الهام امین زاده ، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی و شرایط دو طرف به ویژه در مورد لغو غنی سازی 20 درصدی از سوی ایران و لغو تحریم های غرب ، گفت: لغو تحریم ها به حد گسترده ای که طی چند قطعنامه بر علیه ایران اعمال شده است ، با آنچه که طرف غربی به عنوان پیشنهاد مانند بحث مبادلات طلا و موضوعاتی از این دست مطرح کرده به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

وی افزود: برای ایجاد توازن در پیشنهادات، طرف ایرانی باید این مسئله را تبیین کند ؛ در شرایطی که ما در کشور امکان افزایش میزان غنی سازی را داریم و چنین نیازی نیز در داخل کشور وجود دارد، نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری نمی پذیرد که از منافع خود با وجود تحریم بگذرد . این مفهوم ندارد که هم تحریم و هم تعلیق وجود داشته باشد.

امین زاده با تأکید بر اینکه طرف ایرانی باید برای توجیه این مسئله تلاش کند، اظهار داشت: طرف غربی باید بعد از شناسایی حقوق هسته ای و رفع موانع کمک های فنی و علمی را در اختیار ایران قرار دهد . این روند اکنون در  همه کشورها  وجود دارد .

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مورد ایران نه تنها موانع برطرف نشده است حتی تحریم ها نیز اعمال می شود . در حقیقت شناسایی، ایجاد امکانات ، رفع ممنوعیت و تحریم ها مراحلی است که باید طی شود وطرف غربی در مورد ایران هنوز در مرحله اول یعنی شناسایی است .

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه طرف غربی در آلماتی 1 شناسایی را انجام داده است، تصریح کرد: آنها تنها یک بسته کوچک مانند موضوع طلا را پیشنهاد داده اند و تا اعتماد سازی ایران و مراحل بعدی راه زیادی مانده است .

امین زاده با تأکید بر اینکه بعید می دانم در آینده نزدیک مذاکرات به نتیجه برسد ، اظهار داشت: البته باید دید که نتیجه این دور از مذاکرات به کجا می رسد اما این نگرانی نیز وجود دارد که مذاکرات تبدیل به یک روند شود و این در حالی است که ما یک روند ثابت را برای مذاکرات نمی پسندیم و نیازمند مذاکرات با روند توسعه و نتیجه هستیم.

وی ادامه داد: خیلی از مذاکرات در اختلافات بین کشورها انجام شده که تبدیل به عادت شده است و بدون اینکه مسائل به نتیجه برسد همچنان ادامه دارد. ما چنین روندی را نمی خواهیم چراکه در این صورت مذاکرات تنها وقت تلف کردن است.

این کارشناس مسائل بین الملل پیشنهاد کرد:  برای تسریع در نتجیه نیاز داریم که در کنار مذاکرات هسته ای، نشست های فردی بین ایران و کشورهای طرف مذاکره در حوزه های مختلف برگزار کنیم .

وی تأکید کرد : البته منظور از این مذاکرات تنها مذاکره با آمریکا نیست. بلکه اتحادیه اروپا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که متأسفانه اتحادیه اروپا به وزن خود اهمیت نمی دهد و به قدری وابسته است که استقلال خود را از دست داده و به دنبال منویات آمریکااست.

امین زاده گفت: در نشست های دو جانبه صرفا حضور ایران ضروری نیست بلکه نمایندگانی از تروئیکا عدم تعهد می توانند با نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار داشته باشند . مذاکرات اکنون به صورت خام برگزار می شود و چنین نشست هایی می تواند بر روند مذاکرات اثرگذار باشد.

 

کلید واژه ها: مذاکرات تحریم نتیجه غربی


نظر شما :