رونمایی از قرارداد جدید گازی ایران-عراق

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۹۱۴۵۷۲ سرخط اخبار

جواد اوجی در گفتگو با مهر با اشاره به امضای دو قرارداد برای صادرات گاز طبیعی به عراق، گفت: پس از توافق نهایی با پاکستان و آغاز ساخت خط لوله صدور گاز به این کشور، با کشور عراق هم برای صادرات گاز از 2 مسیر جداگانه به توافق دست یافته ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به برگزاری چندین نشست مشترک گازی با عراق در تهران، مشهد مقدس و بغداد، تصریح کرد: با انجام مذاکرات متعدد دو کشور به توافق های جدید برای صادرات گاز دست یافته اند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه از سال گذشته عملیات ساخت خط لوله صادرات گاز به بغداد و برخی از نیروگاه های شمال و مرکز این کشور همسایه آغاز شده بود، تصریح کرد: بر این اساس قرارداد اولیه ای به منظور صادرات روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز طبعی امضا شده بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با این توافق قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه دهلران گاز به عراق صادر شود، اظهار داشت: هم اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود 70 تا 75 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه در مذاکرات جدید دو کشور برای صادرات گاز به جنوب عراق و به ویژه منطقه بصره هم به توافق دست یافته اند، تبیین کرد: در صورت انجام مذاکرات بیشتر امکان صادرات روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز برای مصرف نیروگاه های جنوب عراق و منطقه بصره وجود دارد.

اوجی در پاسخ به این سوال مهر که آیا برای صادرات گاز به جنوب عراق ایران باید خطوط لوله جدید احداث کند؟ توضیح داد: در صورت توافق برای انتقال گاز به جنوب عراق نیاز به ساخت خطوط لوله جدید نبوده و از تاسیسات و خطوط لوله موجود امکان انتقال این حجم گاز وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایرانٰ گاز مورد نیاز نیروگاه های جنوب عراق و منطقه بصره از خطوط لوله موجود در خرمشهر به این کشور همسایه انتقال داده خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه گاز مورد نیاز عراق تا تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، افزود: علاوه بر این با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای 12، 15 تا 18 پارس جنوبی مشکلی هم در تامنی این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.

به گزارش مهر، بر اساس برنامه های شرکت ملی نفت ایران قرار بود تولید زودهنگام گاز از پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی تا پیش از زمستان 1391 آغاز شود که برنامه تولید گاز از این فازهای مشترک گازی به سال 1392 موکول شده است.

کلید واژه ها: گاز عراق صادرات صادرات گاز توافق برای صادرات گاز به برای صادرات گاز جنوب عراق گاز از خطوط لوله


نظر شما :