طرح جایگزین ایران در سوریه در صورت سقوط اسد!

۱۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۲:۱۰ کد : ۱۹۱۴۵۲۶ سرخط اخبار

اکنون ماه هاست که بحران سوریه به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شده و رویارویی دولت با مخالفان مسلح و گروه های شورشی به اوج رسیده است. در این میان، برخی کشورهای ذینفع از بحران، همچون ترکی، سعی دارند با دامن زدن به عملیات روانی، از روی آوردن متحدان دولت دمشق به گزینه های دیگر سخن بگویند.

به گزارش «تابناک»، در همین رابطه روزنامه «تودی زمان» ترکیه از طرح جایگزین یا «نقشه شماره 2» ایران در سوریه سخن گفته و مدعی شده این طرح شامل تجزیه سوریه و ایجاد یک دولت علوی در این کشور به منظور حفظ نفوذ خود است.

این روزنامه که مطلب خود را بر اساس مصاحبه ای با «مرهف جوجاتی»، استاد مطالعات خاورمیانه در آمریکا تنظیم کرده، به نقل از وی می نویسد: «سوریه غنیمت بزرگی برای ایران است. سوریه درب ورودی ایران به مدیترانه و سیاست عربی است. سقوط رژیم، ضایعه راهبردی چشمگیری برای تهران خواهد بود».

جوجاتی که خود از مخالفان دولت سوریه به شمار می رود و به نظر می رسد اظهارنظرهای خود را نیز بیشتر بر پایه این جهت گیری استوار کرده، می افزاید نقشه شماره 2 ایران، شامل تجزیه کشور و ایجاد یک دولت علوی است تا به این ترتیب، «سیاست های فرقه ای» خود را از طریق حزب الله به انجام برساند.

وی می گوید: «فکر می کنم این چیزی است که هیچ کسی خواستار آن نیست».

جوجاتی که خود را به طور غیرمستقیم نماینده مردم سوریه خوانده، اشاره می کند که «ما، مردم سوریه» نسبت به تجزیه کشور و ایجاد یک دولت علوی نگران هستیم. وی که آشکارا از حمایت علویان سوریه از دولت اسد ناراضی است، این موضوع را مورد انتقاد قرار داده و مدعی است این حمایت، به سبب ترس ها و نگرانی های این افراد است؛ در صورتی که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به نشست اخیر مخالفان اسد در قاهره، گفته علوی ها باید بدانند که بحران سوریه دارای هیچ جنبه قومی نیست و یک «خیزش ملی» به شمار می رود.

اما این اظهارات در حالی مطرح می شود که از مدت ها پیش، نه تنها ناظران و دولت های منطقه ای، بلکه حتی کشورهای غربی نیز نسبت به فرقه ای و طایفه ای شدن درگیری ها در سوریه به واسطه اقدامات گروه های مسلح ابراز نگرانی می کنند.

جوجاتی در حالی از لزوم عدم نگرانی علویان از اقدامات گروه های مخالف سخن می گوید که اقدامات گروه های مسلح نشان داده نه تنها علویان، بلکه اصولاً هر گروه یا فرد دارای کوچکترین وابستگی به دولت سوریه در معرض خطر ترور قرار دارد. سر بریدن یک روحانی اهل سنت در این کشور که اخیراً صورت گرفت و یا انفجارهای صورت گرفته در دانشگاه های این کشور، به خوبی بیانگر این موضوع است.

از سوی دیگر، جوجاتی در حالی ایران را به تلاش برای ایجاد تفرقه در سوریه و تجزیه این کشور متهم می کند که آنچه بیش از هر چیز ماهیت فرقه ای به درگیری های سوریه بخشیده، دقیقاً اقداماتی است که دولت ترکیه و البته کشورهای عربی حامی مخالفان در سوریه انجام می دهند.

شدت و وضوح سیاست های ترکیه در این زمینه تا حدی است که اکنون در اغلب تحلیل های تحلیلگران غربی، به تلاش بی وقفه ترکیه برای مستقر کردن یک دولت سنی نزدیک به اخوان المسلمین در سوریه سخن به میان می آید. تحریک قومیت های مستعد شورش در سوریه نیز اقدامی است که از ابتدای بروز ناآرامی ها در سوریه، از سوی دولت آنکارا انجام گرفته است.

علاوه بر این ها، در شرایطی که بارها به وضوح اعلام کرده کنار رفتن اسد در شرایطی به جز انتخابات مردمی، خط قرمز ایران به شمار می رود و در حالی که بر ضرورت تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم و نه مداخله خارجی تأکید کرده، مطرح کردن مواردی چون نقشه دوم و یا نقشه سوم ایران در سوریه، آن هم از سوی یک نشریه ترک، چیزی جز بازی با افکار عمومی جهت مخفی کردن واقعیت نمی تواند باشد. 

کلید واژه ها: سوریه نگرانی تجزیه یک دولت ترکیه علوی


نظر شما :