اسرائیل در مسیر تبدیل شدن به صادرکننده گاز

۱۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۹۱۴۴۵۳ سرخط اخبار

اسرائیل به صادر کننده گاز تبدیل می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شرکت های فعال در میدان گازی تمار اسرائیل گفته اند برداشت گاز از این میدان واقع در دریای مدیترانه آغاز شد.

رویترز در این باره نوشت: پیش بینی می شود اسرائیل که هم اکنون یکی از واردکنندگان انرژی است در سال 2020 به یکی از صادرکنندگان گاز تبدیل شود.

به گفته منابع آگاه در اسرائیل، منابع گازی میدان تمار برای رفع نیازهای چند دهه اسرائیل به گاز طبیعی کفایت می کند.

کشف میدان گازی تمار در سال 2009 باعث شد موجی از عملیات های جستجو برای کشف میدان های جدید در آب های شرق اسرائیل در دریای مدیترانه انجام شوند.

اسرائیل، قبرس و لبنان در این منطقه از دریای مدیترانه مرز دارند ولی تاکنون به طرز رسمی مرزهای دریایی خود را در این منطقه تعیین نکرده اند.

اسرائیل علاوه بر میدان گازی تمار، میدان گازی کوچکتری به نام "لیفیاثان" را نیز در این بخش از دریای مدیترانه کشف کرده است.

کشف این دو میدان گازی، واردات انرژی توسط اسرائیل را کاهش می دهد و آن را به صادرکننده گاز تبدیل کند.

اسرائیل هم اکنون بخشی از گاز مورد نیاز خود را به وسیله خط لوله ای از مصر وارد می کند. انتقال گاز از مصر به اسرائیل هم اکنون با حکم یک دادگاه قاهره متوقف شده است.

 این خط لوله در چند سال اخیر بارها با حملات مسلحانه از سوی مهاجمان ناشناس، منفجر شد که به قطع انتقال گاز به اسرائیل منجر شد.

"اسحاق چوفا" بزرگترین سهامدار در گرو "دیلیک" یکی از شرکت های فعال در میدان گازی تمار هم گفت: برداشت گاز از میدان تمار از روز شنبه آغاز شد. این موفقیت بزرگی برای اقتصاد اسرائیل و آغاز دوره ای جدید است.

وزارت انرژی و آب اسرائیل هم هفته گذشته اعلام کرده بود: برداشت گاز از میدان تمار باعث می شود هزینه های تولید برق در شرکت دولتی برق اسرائیل و قیمت برق کاهش یابد.

برداشت گاز از میدان تمار سالانه برای کابینه اسرائیل درآمد 3.6 میلیارد دلاری را به همراه دارد.
کابینه اسرائیل در این میدان گازی حدود سه میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

میدان تمار که در سال 2009 کشف شد در 90 کیلومتری ساحل شمالی اسرائیل در دریای مدیترانه قرار دارد و ذخایر آن حدود 10 تریلیون فوت مکعب گاز برآورد می شود.

کلید واژه ها: اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :