بده بستان های سیاسی و اقتصادی لیبی و مصر

۰۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۱۴۳۲۰ سرخط اخبار

 خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس اینترنشنال روز چهارشنبه اعلام کرد که لیبی ماهانه یک میلیون بشکه نفت به مصر می دهد.
این گزارش می افزاید، یک موسسه نفتی لیبی اعلام کرد که لیبی هر ماه یک میلیون بشکه نفت به مصر می دهد تا به اقتصاد بحرانی این کشور کمک کند.

برپایه این گزارش، خبرگزاری رسمی لیبی به نقل از ˈنوری بالروینˈ رییس موسسه نفتی لیبی گفت که قیمت فروش نفت به مصر بر اساس قیمت های جهانی اعلام شده خواهد بود.

وی افزود که پرداخت به صورت اعتباری و با تضمین بانک خارجی لیبی خواهد بود.

برپایه این گزارش ، ˈفایز جبریلˈ سفیر لیبی در قاهره دیروز گفت که لیبی به میزان دو میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر سپرده گذاری می کند.

این درحالی است که دولت لیبی در گذشته با سپردن طرح های بازسازی در این کشور و در چارچوب رقابت بین پیمانکاران عربی برای طرح هایی به قیمت سه میلیارد پوند،به مصر موافقت کرده است.

برخی منابع گفتند که رویکرد جدید لیبی در قبال مصر به این دلیل است که مقامات مصری در قاهره ˈاحمد قذاف الدمˈ جناح راست معمر قذافی رهبر فقید لیبی را به همراه تعدادی از سران نظام سابق لیبی در قاهره دستگیر کردند.

این گزارش می افزاید، در همین حال برخی رسانه ها اعلام کردند که فایز جبریل سپرده گذاری در بانک مرکزی مصر را در مقابل تحویل نزدیکان قذافی و مقامات و مسوولان وابسته به نظام سابق لیبی به این کشور تکذیب کرد و گفت وی در چارچوب روابط اجتماعی و اقتصادی بین دو کشور صحبت کرده و سخنانش به طور مبهم منعکس شده است.

جبریل در گفت و گو با شبکه عربی سی ان ان تاکید کرد که هیچ توافقی بین مصر و لیبی در این باره وجود ندارد.

سفیر لیبی در قاهره با این حال اشاره کرد که تحویل متهمان و افرادی که به اموال و ثروت های مردم لیبی دست اندازی کرده اند حق شهروندی آنان است و واقعیتی است که بهار عربی همانطور که در تونس و مصر نیز به وقوع پیوسته، ایجاد کرده است.

وی در باره سخنان وزیر خارجه لیبی در خصوص سفر خانواده قذافی به عمان گفت که مقامات عمانی از استقبال اعضای خانواده قذافی چیزی نگفته اند و آنها در لیست افراد تحت تعقیب لیبی از سوی پلیس بین المللی قرار دارند.

این گزارش یادآوری کرد که مقامات قضایی مصر روز یکشنبه از دستگیری دو تن از مقامات سابق نظام قذافی از سوی اینترپل مصر خبر داده و گفتند که این افراد آماده تحویل به لیبی بر اساس تفاهمنامه مشترکی که بین دو کشور در باره تبادل زندانیان بین قاهره و طرابلس به امضا رسیده ، هستند.

کلید واژه ها: لیبی مصر قاهره قذافی در قاهره


نظر شما :