توافق نظامی جدید واشنگتن و سئول علیه کره شمالی

۰۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۱۴۲۸۵ سرخط اخبار

کره جنوبی و آمریکا به توافق جدیدی برای مقابله نظامی با آنچه «اقدام های تحریک آمیز» کره شمالی می خوانند، رسیده اند.
به گزارش ایلنا به نقل از بی بی سی، بنا بر این توافق، دو کشور هر حمله محدودی از طرف کره شمالی را با اقدام مشترک پاسخ خواهند داد.
پیش از این، توافق نظامی آمریکا و کره شمالی به ترتیبی بود که واشنگتن می توانست در صورت وقوع حمله های محدود، لزوما وارد درگیری نشود. اما مطابق توافق جدید، کره جنوبی می تواند حتی در صورت حمله کره شمالی به جزایر دورافتاده تحت حاکمیت کره جنوبی از آمریکا درخواست کمک کند.
شمار نیروهای ارتش آمریکا در کره جنوبی به ٢٨ هزار نفر می رسد.
سومین آزمایش هسته ای کره شمالی، که ماه گذشته میلادی انجام شد، تنش را در منطقه تشدید کرده است.
«کیم مین سئوک» سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفته است که این توافق «باعث می شود که کره شمالی جرات نکند اقدام تحریک آمیزی علیه ما انجام دهد.»
کره شمالی منتقد همکاری های نظامی کره جنوبی و آمریکا بوده است. ماه گذشته میلادی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای نسبت به تبعات تهدیدهای آمریکا هشدار داده و اعلام کرد که با این روند جنگ دوم کره احتناب ناپذیر است.
این کشور همچنین توافق صلح خود با کره جنوبی را لغو کرده است. این اتفاق پس از آن افتاد که ماه گذشته میلادی شورای امنیت سازمان ملل دور تازه ای از تحریم ها را علیه کره شمالی تصویب کرد.
شبه جزیره کره از سال ١٩١٠ تا پایان جنگ جهانی دوم تحت حاکمیت امپراطوری ژاپن بود و پس از پایان جنگ نیمه شمالی تحت نفوذ اتحاد جماهیر شوروی و نیمه جنوبی آن تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا بود.
ناتوانی در برگزاری انتخابات و تشکیل دولت سراسری به دو پاره شدن کره و سرانجام بروز جنگ در سال ١٩۵٠ میلادی منجر شد.

کلید واژه ها: کره شمالی آمریکا کره جنوبی توافق میلادی


نظر شما :