ناگفته‌های حمله شیمیایی به حلب

۰۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۱۴۱۷۱ سرخط اخبار

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری دنیا الوطن، در حالی که «غسان هیتو»، مزدور آمریکایی سرگرم مراسم جشن و سرور به مناسبت انتخاب خویش به سمت رئیس دولت انتقالی معارضان سوری بود، ده ها نفر از اهالی منطقه «خان العسل» از توابع شهر حلب در شمال سوریه در خیابان های این شهر بر اثر اختلال در تنگی نفس و گشاد شدن حدقه چشم و انقباض های شدید عضلانی جان خود را از دست می دادند و تلف می شدند و این صحنه هایی است که شاهدان عینی که به کمک این مصدومان شتافتند آن را نقل کردند.

شاهدان عینی همچنین اظهار کردند که آسیب دیدگان حادثه به چهار بیمارستان شهر حلب منتقل شدند که تحت کنترل ارتش سوریه بود تا در آنجا تحت درمان و مداوا قرار گیرند و در حالی که گروه های وابسته به ائتلاف معارضان و گروه های تروریستی وابسته به آمریکا و ترکیه تلاش می کردند، نظام سوریه را به این اقدام متهم کنند و مزدوران آنها در واشنگتن، لندن، پاریس و مقر ناتو در بروکسل تلاش می کردند، پوشش سیاسی و دیپلماتیک لازم برای توجیه این تجاوز را برای گروه های مسلح فراهم کنند، برخی طرف ها بر آن شدند تا حقایق نهفته در پس این اقدام را دریابند.

جنایت زمانی رخ داد که یک موشک محلی به منطقه «خان العسل» در شهر حلب اصابت کرد، در حالی که این منطقه تنها چند روز بود که از قبضه گروه تروریستی و جهادی تکفیری «جبهه النصره» و دیگر گروه های تروریستی هم پیمان با آن آزاد شده بود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده در این جنایت 21 نفر کشته و 110 نفر زخمی شدند. در میان کشته ها 10 نظامی سوری نیز مشاهده می شدند و وضعیت بسیاری از مجروحان حادثه که از اهالی منطقه و غیر نظامی هستند، وخیم و خطرناک گزارش شده است.

همچنین پس از وقوع این حمله بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری ها تلاش کردند، ماهیت و نوع سلاح به کار گرفته شده را مکتوم نگه دارند، به همین منظور برخی از رسانه ها مانند روزنامه «السفیر» نوشتند، خمپاره استفاده شده حاوی گاز «سارین» بوده و برخی دیگر از گاز «خردل» و «ابیت» نام بردند.

اما اصل ماجرا چه بود؟

اواخر تابستان گذشته، حدود ماه اوت سال 2012 عناصر جهادی تکفیری «جبهه النصره» با کمک اطلاعاتی سرویس های اطلاعاتی آمریکا بر تنها کارخانه موجود در سوریه تسلط پیدا کردند که در حوزه پر کردن گاز مایع «کلر» فعالیت می کرد.

این کارخانه در 50 کیلومتری شرق حلب بر سر راه حلب-رقه فعالیت می کرد و بخش قابل توجهی از آن وابسته به بخش خصوصی بود و بخش کوچکی از آن را بخش دولتی اداره می کرد.

در توضیح گاز «کلر» تنها کافی است به این نکته اشاره شود که فقط یک استوانه یا کپسول از این گاز برای نابودی تمام شهر حلب کفایت می کند و تبدیل این گاز به بمب بسیار ساده و به راحتی صورت می گیرد، به گونه ای که برای انفجار آن تنها به یک جرقه نیاز است.

نظام سوریه که از خطر نهفته در پس این اقدام گروه های تروریستی آگاه و مطلع بود، به سرعت با سازمان ملل متحد و گروه آن (گروه «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه) در دمشق تماس گرفته و از آنها می خواهند وارد عمل شده و گروه های مسلح را وادار به عقب نشینی از این کارخانه کنند. در این میان روسیه نقشی اساسی در این تحرکات ایفا کرد، چون از خطرات نهفته در پس این اقدام به خوبی آگاه بود.

به این منظور طرف های بین المللی با گروه های مسلح تماس گرفته و از آنها می خواهد که به شرط حضور ناظران و نیروهای بین المللی بر این کارخانه خواستار خروج این گروه ها از کارخانه می شوند. مذاکرات و گفت وگوها منتهی به این امر شد که کارخانه تعطیل و بسته شود، اما کپسول های گاز در کارخانه باقی ماندند، چون گروه های تروریستی انتقال آنها به مکان امن را رد کردند.

این درحالی است که این کارخانه دارای ده ها کپسول گاز بئد که وزن هریک از آنها یک صد کیلو گرم بود که به این ترتیب می توان از وجود دست کم 6 تن گاز کلر در انبارهای این کارخانه سخن گفت و اینکه هریک از این کپسول ها توان آلوده کردن یک شهر بزرگ به اندازه دمشق را دارند، بنابراین به راحتی می توان دریافت که وضعیت شهری که جمعیت آن به طور متوسط به 20 هزار نفر می رسد، در قبال استفاده از این گاز چه خواهد شد. افزون بر اینکه وجود این حجم از گاز در این کارخانه برای کشتار ساکنان دو شهر بزرگ دمشق و حلب کافی است.

جبهه النصره تنها گروه تروریستی در سوریه آشنا به تکنولوژی استفاده از گاز کلر

درباره استفاده از گاز کلر باید گفت، گروه تروریستی جبهه النصره تنها گروه مسلح تروریستی فعال در سوریه است که با تکنولوژی استفاده از گاز کلر آشناست و ریشه استفاده جبهه النصره از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی به عراق باز می گردد.

پس از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق و در چارچوب جنگ اطلاعاتی اردن – عربستان سعودی در عراق برای متزلزل کردن و تضعیف دولت «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق، سرویس های اطلاعاتی اردن اقدام به تسهیل انتقال گاز کلر از اردن به سازمان تروریستی القاعده در عراق به نام «امارت اسلامی عراق» کردند و به این ترتیب این سازمان تروریستی اولین سازمانی بود که با کمک سرویس های اطلاعاتی اردن و عربستان سعودی به عنوان سلاح شیمیایی کردند و این از جمله اموری بود که در رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای در چارچوب کشتار مذهبی که سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی در عراق دست به آن می زدند، مسکوت و مخفی باقی ماند.

با توجه به اینکه «نسل اول» و «نسل دوم» سازمان تروریستی «امارت اسلامی در عراق» در واقع بنیانگذاران «جبهه النصره» بودند و این موضوعی اثبات شده به شمار می آید، بنابراین عناصر جبهه النصره تنها عناصر مسلحی هستند که از تکنیک استفاده از این گاز آگاه هستند. افزون بر اینکه سازمان تروریستی امارت اسلامی در عراق بارها تاکید کرده است، عناصری که جبهه النصره در سوریه را تاسیس کردند، بارها اعلام کرده اند که این افراد دارای مهارت و تجربه در عملیات بمبگذاری و انفجار دارند.

چند هفته پیش بر اساس اطلاعات به دست آمده از عناصر مسلح در حلب «جبهه النصره» ساخت گلوله های گاز کلر برای توپ ها و موشک های محلی در ریف حلب را با تکیه بر کارخانه گاز کلری که در حلب بر آن دست یافته بود را آغاز کرد. با توجه به اینکه خمپاره شلیک شده از منطقه «کفر داعل» در شمال غربی حلب بوده که کاملا در اختیار و تحت کنترل جبهه النصره است.

آنچه تاکید می کند که خمپاره مورد استفاده علیه منطقه «خان العسل» حلب حاوی گاز کلر بوده، آثار برجای مانده از آن در منطقه انفجار است که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد و تصاویر ارائه شده از مجروحان حادثه به دو کارشناس انگلیسی این نکته را مورد تاکید قرار دادند. به گونه ای که یکی از این کارشناسان تاکید کرد که آثار برجای مانده بی تردید ناشی از سوختگی گاز کلر است.

در پایان تنها اشاره به این نکته باقی می ماند که این جنایت، جنایتی طایفه ای و مذهبی است، چون اکثریت اهالی ساکن این منطقه از اقلیت های مسلمان منطقه هستند که در فرهنگ و قاموس جهادی های تکفیری جبهه النصره کافر به شمار می آیند، افزون بر اینکه 20 درصد جمعیت اهالی این منطقه مسیحی ارمنی هستند.

کلید واژه ها: گاز تروریستی کارخانه حلب کلر سوریه گاز کلر النصره عراق از گاز جبهه النصره این کارخانه اردن «جبهه شهر حلب سازمان تروریستی النصره» کپسول این گاز «جبهه النصره» سرویس های اطلاعاتی کردند اهالی گروه های تروریستی سرویس


نظر شما :