پافشاری سوئد برای تعدیل بیانیه اتحادیه اروپا در مورد ایران

5+1 نتیجه فوری می خواهد

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۱۳۶۵۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
شش قدرت جهانی شامگاه سه شنبه خواستار نتایج فوری و جامع از مذاکرات هسته ای شدند که پس از وقفه ای 8 ماهه هفته گذشته در آلماتی ، پایتخت قزاقستان از سرگرفته شد.
5+1 نتیجه فوری می خواهد

دیپلماسی ایرانی: شش قدرت جهانی شامگاه سه شنبه خواستار نتایج فوری و جامع از مذاکرات هسته ای شدند که پس از وقفه ای 8 ماهه هفته گذشته در آلماتی ، پایتخت قزاقستان از سرگرفته شد.

به گزارش رویترز در این بیانیه مشترک که به امضاء نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان موسوم به گروه 1+5، رسیده است آخرین دور مذاکرات در آلماتی کارآمد توصیف و خاطرنشان شده است دیپلماسی به شکل فعالانه ای در ماه های آتی دنبال خواهد شد.

آنها همچنین از آنچه که آن را انجام فعالیت های هسته ای مغایر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خوانده اند، ابراز نگرانی کرده و در این زمینه به نصب سانتریفوژهای پیشرفته تر در تاسیسات غنی سازی ایران اشاره کرده اند.

این در حالی است که دو طرف قصد دارند در 16 و 17 فروردین ماه نشتسی در سطح عالی در آلماتی برگزار کنند و با توجه به نشستی که در سطح کارشناسی 28 اسفند در استانبول برگزار می شود، راهی برای برون رفت از بن بست هسته ای ایران بیابند.

در این بیانیه که در بین 35 عضو شورای حکام آژانس بنین المللی انرژی اتمی توزیع شده، آمده است: ما خواستار نتایج ملموس از روند دیپلماتیکی هستیم که در مراحل اولیه قرار دارد. این بیانیه اضافه می کند: ما از راهکار دیپلماتیک برای مساله هسته ای ایران حمایت خواهیم کرد.

گروه 1+5 پیش تر از ایران خواسته بود گام هایی موثر و اعتماد ساز در جهت تعدیل نگرانی های بین المللی بر سر ماهیت برنامه های هسته ای اش بردارد. اما لحن ملایم بیانیه مشترکی که در یک صفحه از سوی این گروه منتشر شده نشان می دهد که توافقی آشکار بین آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از یک طرف و چین و روسیه از طرف دیگر برای برخورد با موضوع هسته ای ایران ایجاد شده است.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، مسکو و پکن در گذشته از تحریم های یکجانبه غرب علیه تهران انتقاد می کردند و همواره به دنبال پافشاری آنها برای تعدیل لحن بیانیه ها و قطعنامه ها روند صدور آنها مدت ها به طول می انجامید. اما دیپلمات های غربی می گویند که هم اکنون اولویت آنها نشان دادن جبهه ای متحد در قبال جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگری جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده است که باراک اوباما بلوف نمی زند و زمانی که می گوید در مورد ایران تمای گزینه ها شامل گزینه نظامی روی میز است، شوخی ندارد. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز بار دیگر از جامعه بین المللی خواسته تهدید اقدام نظامی علیه ایران را به صورت معتبر مطرح کنند.

بازسازی اعتماد بین المللی

این در حالی است که ایران ادعا های غرب مبنی بر دنبال کردن اهدافی غیر صلح آمیز در فعالیت های هسته ای را رد کرده و تاکید دارد که تنها برای مصارف غیر نظامی، به انرژی هسته ای نیاز دارد. در این بین نتانیاهو و همفکرانش همچنان ادعا می کنند که تهدید هسته ای ایران جدی است و برای مقابله با آن پیش از آنکه خیلی دیر شود باید دست به کار شد. او حتی نتایج مذاکرات اخیر در قزاقستان را نیز مثبت ندانسته و ادعا می کند که تهران به دنبال خرید زمان برای پیشبرد فعالیت های هسته ای خود است.

مذاکراتی که مقامات تهران آن را نقطه عطف توصیف کردند اما مقامات غربی با محافظه کاری بیشتری در این زمینه سخن گفتند و اعلام کردند پیش از هر اظهار نظر قطعی باید شاهد اقدامات اعتمادساز از سوی ایران باشند.

گروه 1+5 ، در مذاکرات آلماتی پیشنهاد لغو برخی تحریم ها شامل ممنوعیت تجارت طلا، تحریم های محدود در بخش پتروشیمی و بانکداری را در مقابل اقدامات اعتمادساز به ایران ارایه کردند. در بیانیه ای که این گروه در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کردند، آمده است: ما از نشست موثر قزاقستان یادداشت برداری کردیم تا از آن در یک روند دیپلماتیک موثر استفاده کنیم. این روند در ماه های آینده بر مبنای احترام متقابل و رویکرد گام به گام پیش خواهد رفت. هدف از این روند نیز بازسازی اعتماد بین المللی در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران است.

بیانیه اتحادیه اروپا

گزارش ها حاکی از آن است اتحادیه اروپا نیز قصد دارد بیانیه ای را در مورد ایران منتشر کند اما تلاش سوئد برای تعدیل لحن این قطعنامه روند تدوین نهایی و انتشار آن را به تاخیر انداخته است.

پیش از این مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه ایران در خصوص لغو تحریم ها اعلام کرده بود تا زمانی که ایران اقدامات اعتمادساز انجام ندهد، تحریم ها لغو نخواهد شد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا به همراه مقامات آمریکایی قرار است نشستی را روز پنجشنبه برگزار کند که هدف آن اجرای تحریم های بانک مرکزی اتحادیه اروپا علیه ایران است. این به موازات تلاش هایی است که کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران انجام می دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم اتحادیه اروپا آلماتی 5+1


نظر شما :