تولید 3 هزار سانتریفیوژ نسل جدید

۱۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۹۱۳۵۲۰ سرخط اخبار

 رییس سازمان انرژی اتمی از تولید 3 هزار عدد سانتریفیوژ نسل جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، فریدون عباسی امروز (یکشنبه) در همایش کاربرد فن آوری هسته یی در سلامت، کشاورزی و صنعت که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، به استفاده از فن آوری های هسته یی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: به منظور خارج کردن فعالیت های هسته یی از آزمایشگاه ها و به کارگیری این فن آوری کشاورزی و دیگر صنایع کشور تولید محصولات کشاورزی با فناوری هسته یی در استان مرکزی به صورت پایلوت دنبال شده است.

وی تنوع محصولات کشاورزی در استان مرکزی را اصلی ترین دلیل انتخاب این استان به عنوان استان پایلوت تولید محصولات کشاورزی هسته یی عنوان کرد و گفت: 500 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی استان مرکزی برای اجرای این پروژه تخصیص یافته است.

رییس سازمان انرژی هسته یی افزایش تولید محصولات کشاورزی و مبارزه ریشه ای با آفات کشاورزی را از جمله مزیت های تولید محصولات کشاورزی با فناوری هسته یی دانست و ادامه داد: تاکنون در شهرستان خمین با استفاده از این فن آوری موفق به افزایش 30 درصدی تولید لوبیا و از بین بردن آفات گیاهی این نوع محصولات کشاورزی شده ایم.

عباسی، استان اصفهان را نیز مرکزیت فناوری هسته یی کشور در زمینه سوخت و تولید مواد معرفی کرد و ادامه داد: مسوولان این استان نیز باید کابرد پرتوهای هسته یی را دنبال کنند و به نحو احسن از این پرتوها در قسمت های مختلف دارویی و صنعتی استفاده کنند.

وی تولید انرژی، توسعه کاربرد پرتوها در زندگی مردم و تولید سوخت هسته یی را اصلی ترین اهداف سازمان انرژی هسته یی کشور عنوان کرد و گفت: با استفاده از دانش هسته یی می توان رشد دانش و ارتقای فن آوری را در دیگر بخش های علمی کشور مشاهده کرد.

رییس سازمان انرژی هسته یی راه اندازی راکتور بوشهر را شاخص ترین دستاورد انرژی هسته یی ایران دانست و ادامه داد: البته در آزمایشات مقدماتی این راکتور دارای مشکل نبوده و با آزمایشات متداول توانستیم بسیاری از اشکالات این دستگاه را برطرف سازیم.

عباسی با بیان اینکه برقی که در مرداد ماه سال جاری تحویل شبکه توزیع برق بوشهر شد، برق تولید شده با انرژی هسته یی بود، افزود: برقی که با انرژی هسته یی تولید می شود بسیار کم هزینه بوده و آلودگی زیست محیطی نیز نخواهد داشت.

وی تغییر در سبد تولید برق کشور را لازم دانست و ادامه داد: چنانچه بخواهیم هم چنان از انرژی آبی یا فسیلی برای تولیدبرق استفاده کنیم در آینده ای نزدیک با مشکل روبرو خواهیم شد.

رییس سازمان انرژی اتمی تولید سالانه 20 هزار مگاوات برق را افق آینده تولید برق هسته یی کشور عنوان کرد و گفت: تولید 10 هزار مگاوات برق هسته یی باید تا سال 1410 تحقق یابد.

عباسی راه اندازی اورژانس هسته یی در استان اصفهان را قابل تقدیر دانست و ادامه داد: خوشبختانه مسوولان استان اصفهان نسبت به این امر توجه خوبی داشتند.

وی به فعالیت بخش خصوصی در حوزه فعالیت های فن آوری های هسته یی کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر راکتور بوشهر نیاز به پشتیبانی فنی دارد و خوشبختانه امروز بخش خصوصی این جرات را پیدا کرده که راکتور بوشهر را از نظر فنی پشتیبانی کند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حمایت بخش خصوصی از فعالیت های انرژی هسته یی موجب افزایش شاخص های فنی و ساخت محصولات می شود، گفت: سازمان انرژی هسته یی شرکت های جدیدی را تاسیس خواهد کرد که به تولید تجهیزات راکتورهای 1000 مگاوات بپردازند.

عباسی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سایت هسته یی اصفهان سازمان انرژی هسته یی کشور را از نظر تولید سوخت به خودکفایی رسانده است، افزود: راکتور 1000 مگاواتی بوشهر یک سوخت پیچیده نیاز داشت که خوشبختانه در اصفهان این سوخت را در قالب کوچک تولید کردند و در راکتور اراک آزمایش شد که نتایج موفق آمیزی داشت.

وی به پتانسیل بالای دانشگاه ها و وجود صنایع متنوع و بزرگ در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود این صنایع و منابع علمی و هم چنین مجموع امکاناتی که در سایت هسته یی اصفهان وجود دارد ساخت تمام مواد هسته یی که در صنعت هسته یی مورد نیاز است در اصفهان انجام می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ضمن تکذیب خبری مبنی بر آلوده بودن سایت هسته یی اصفهان، اظهار کرد: سایت هسته یی اصفهان هیچ آلودگی ندارد و چنانچه این محل مورد حمله هوایی نیز قرار گیرد با توجه به میزان مواد نگهداری شده در این سایت هیچ خطر زیست محیطی نخواهد داشت.

عباسی با تاکید بر اینکه اینگونه اخبار جوسازی های رسانه های بیگانه می باشد، اضافه کرد: محققان دانشگاهی می توانند با انجام یک تحقیق ساده این موضوع را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در پدافند غیر عامل حتی میزان مواد شیمیایی نیز باید کاهش یابد، افزود: ما اصلا ماده هسته یی در اصفهان نداریم و موادی که به سایت هسته یی اصفهان وارد می شود فقز به اندازه نیاز یک هفته ای سایت است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه خطر پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان بسیار بیشتر از سایت هسته یی است، تصریح کرد: چنانچه یکی از کپسول های هسته یی نیز نشت کند دز آلایندگی ایجاد شده کمتر از دز آلودگی محیطی اصفهان است.

عباسی به دستیابی به فن آوری داخلی غنی سازی اشاره کرد و گفت: البته این خبر قبل از انتشار در ایران در رسانه های بیگانه مطرح شد و نشت اطلاعات از آژانس به مساله معمولی تبدیل شده است.

وی به تولید سه هزار عدد از نسل جدید سانتریفیوژ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر خط نهایی تولید سانتریفیوژها به اتمام رسیده است و در آینده ای نزدیک نسل های جدید تولید شده وارد خط شده و به مرور زمان نسل های قدیمی با کارایی پایین از خط خارج می شوند.

رییس سازمان انرژی هسته یی با بیان اینکه سانتریفیوژ موجب افزایش سطح فن آوری در مهندسی برق، مکانیک و تولید مواد شده است، ادامه داد: رشد علم در صنایع برق و مکانیک و تولید مواد می تواند تاثیر قابل توجهی در به خودکفایی رسیدن صنایع کشور با توجه به تحریم های موجود باشد.

عباسی به کشف معادن جدید اورانیوم اشاره کرد و گفت: البته علاوه بر معادن کشف شده مکان های دیگری نیز در حال بررسی است که در صورت تایید بودن معدن این اماکن به تملک انرژی هسته یی در خواهد آمد.

وی توسعه ارتباط با دانشگاه ها را در دستور کار انرژی هسته یی اعلام کرد و افزود: انرژی هسته یی برای اثبات فن آوری های خود نیاز به پشتیبانی دانشگاه ها دارد که در این راستا رایزنی های خوبی انجام شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی به آمادگی این سازمان برای ساخت راکتورهای قدرت اشاره کرد و ادامه داد: تا کنون پیشنهاداتی از کشورهای چین، روسیه و برخی از کشورهای غربی برای همکاری به دست ما رسیده است.

عباسی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار و همکاری های لازم مسوولان تا سه سال آینده خط تولید تجهیزات راکتور راه اندازی خواهد شد.

وی معرفی بیشتر کاربرد پرتوها در زندگی مردم را ضروری دانست و افزود: برای تامین نیازهای مردم و مقابله با تحریم ها باید از پرتوها در زندگی مردم بیشتر استفاده شود.

رییس سازمان انرژی اتمی تولید دارو را از دیگر اقدامات انرژی هسته یی کشور اعلام کرد و گفت: با مصوبه دولت در حال تحت پوشش قرار دادن این داروها هستیم.

عباسی به ایجاد مرکز تابش سیار و ثابت پرتوها در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز سنجی های انجام شده این مراکز در استان های مختلف راه اندازی خواهد شد.

کلید واژه ها: یی هسته یی انرژی اصفهان انرژی هسته یی انرژی هسته کشاورزی فن فن آوری محصولات برق سازمان انرژی اتمی محصولات کشاورزی راکتور هسته یی کشور سایت هسته یی مواد سایت هسته و ادامه سازمان انرژی هسته و ادامه داد: و افزود: یی کشور هسته یی در سازمان انرژی هسته یی یی در دانست و در استان هسته یی اصفهان یی اصفهان پرتوها در بوشهر سایت هسته یی اصفهان تولید محصولات کرد و افزود: پرتوها تولید محصولات کشاورزی صنایع اشاره کرد و افزود: راه اندازی های هسته یی دانست و ادامه و تولید دانست و ادامه داد: دانشگاه نسل استان اصفهان


نظر شما :