عمار حکیم درباره خطر تجزیه عراق هشدار داد

۲۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۹۱۲۵۶۶ سرخط اخبار

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره طرح تجزیه عراق و زیر سوال بردن حاکمیت این کشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «عراق القانون»، «سید عمار الحکیم»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره تجزیه این کشور به دلیل رکود به وجود آمده در روند سیاسی هشدار داد.

وی افزود: ما از طرف های سیاسی که برای تجزیه عراق تلاش می کنند و راهبرد خود را بر این مسئله گذاشته اند، می خواهیم که شفاف عمل کنند و به دور از شعارهای ساختگی، به مردم اعلام کنند که چه می خواهند.

حکیم از گروه های سیاسی عراق خواست تا بار دیگر به گفت وگوی صادقانه و سازنده روی آورند. زیرا ملت عراق به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه شده، هوشیار و باتجربه شده است و می تواند مقاصد هر طرفی را تحلیل و بررسی کند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد که راهکار حل بحران کنونی عراق در مشارکت مسئولان نهفته است نه شریک شدن در درگیری ها و اعمال فشار یک طرف علیه طرف دیگر.

وی همچنین درباره تبدیل شدن نشانه های تقسیم در طرح های شخصیت های سیاسی به مکالمات رایج میان مردم به بهانه های مختلف از یک سو و به وجود آمدن یک حاکمیت فدرالی غیرمنضبط، از سوی دیگر هشدار داد و گفت که در چنین شرایطی عراق یکپارچه تجزیه خواهد شد و بر هر بخشی از آن یک گروه خاص سیطره می یابد که اجازه مشارکت و ایفای نقش به گروه دیگر را نخواهد داد.

حکیم تاکید کرد که حاکمیت فدرالی اداری راهکار مشکل کنونی عراق است اما حاکمیت فدرالی غیرمنضبط در سایه فضای متشنج کنونی، موجب خواهد شد که کشور به لبه پرتگاه کشیده شود.

وی افزود که تاریخ به کسانی که برای تجزیه عراق تلاش می کنند، رحم نخواهد کرد و تکلیف شرعی ما ایجاب می کند که زنگ خطرها را به صدا در آوریم و از روی آوردن به گزینه های تقسیم پرهیز کنیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت کسانی که تلاش دارند اشتباه های موجود را به یک امر واقعی تبدیل کنند، خود خطا می کنند و همه باید به حاکمیت عراق احترام بگذارند.

وی درباره تظاهرات ها در برخی شهرهای عراقی که دست کم 5 هفته است، همچنان ادامه دارد، گفت: تظاهرات حق قانونی مردم است و دولت باید به مطالبات قانونی تظاهرات کنندگان گوش دهد و مشکلات را حل کند.

کلید واژه ها: عراق مجلس اعلای اسلامی عراق


نظر شما :