عباس: هرکس ما را انتخاب کند ممنون او هستیم

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۹۱۲۱۱۳ سرخط اخبار

 رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که عمر دولت انتقالی که قرار است به ریاست وی روی کار بیاید، موقتی و فقط سه ماهه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت وگو با شبکه ماهواره ای المیادین خاطرنشان کرد: ستاد مرکزی انتخابات فعالیت خود را از اول ماه فوریه آینده آغاز خواهد کرد و وقتی ستاد مرکزی انتخابات تدابیر مقدماتی را اتخاذ کرد، من آماده اعلام موعد انتخابات و آغاز تشکیل دولت و برگزاری انتخابات خواهم بود.

عباس تاکید کرد: مجددا نامزد تصدی سمت ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهم شد و از هر شخصی که در داخل جنبش فتح و یا خارج از آن بر سر وی توافق حاصل شود، حمایت خواهم کرد.

وی افزود که پس از چند ماه از من به عنوان رئیس سابق تشکیلات یاد خواهند کرد و ان شاء الله این اتفاق می افتد تا همانند لبنان، فلسطین هم از وجود رئیس سابق زنده برخوردار شود.

انحلال تشکیلات معنایی ندارد

عباس در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انحلال تشکیلات رام الله نیز اظهار داشت: بحث انحلال تشکیلات اصلا مطرح نیست، ما قدرتی نداریم و حتی خود من برای ورود و خروج باید از "اسرائیل" اجازه بگیرم. من رئیس کشور تحت اشغال فلسطین هستم؛ رئیس کشور محاصره شده فلسطین و همان طوری که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه مستعفی رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده است آنها هر وقت بخواهند می توانند مرا بکشند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از تحویل اموالی که متعلق به خود ماست و اصولا باید هر ماهی 125 میلیون دلار به ما پرداخت کند، خودداری می کند و دولت آمریکا هم کمک های مالی اش را متوقف کرده است و در حالی که قبلا کمک های شایانی به ما ارائه می داد، طی چهار ماه اخیر هیچ کمکی به ما تحویل نداده است. علاوه بر این، عرب ها هم هیچ کمکی نمی کنند و تنها عربستان سعودی و الجزایر به روند تحویل کمک های مالی شان ادامه می دهند و عمان هم یک سری کمک ها تحویل داده است.

این مقام فلسطینی درباره احتمال انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو به سمت نخست وزیری در دولت آتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: در این صورت با چشم اندازی کاملا بن بست مواجه خواهیم شد و اگر جامعه بین المللی و کاخ سفید دولت عبری را تحت فشار قرار ندهند، امیدی به حصول گشایش و تحول وجود ندارد.

پذیرش اراده مردم

محمود عباس درباره انتخابات قریب الوقوع پارلمانی در فلسطین و پیش بینی درباره طرف پیروز آن اظهار داشت: این اراده ملت است و هر کس ما را انتخاب کند، ممنون وی هستیم و هر کس هم ما را انتخاب نکند، از وی راضی هستیم.

وی مدعی شد که بهترین دلیل برای این مدعایش این است که وقتی حماس پیروز شد، وی شخصا این مساله را اعلام کرده و خواستار تشکیل هر چه فوری دولت از سوی این جنبش شد و بنابراین مشکلی میان طرف های فلسطینی وجود ندارد.

عباس خاطرنشان کرد: پس از این سال های حکومت حماس در غزه انتظار حضور چشمگیر مردم در مراسم سالگرد تاسیس جنبش فتح را نداشتم.

وی مدعی شد: وقتی این حضور گسترده را در مراسم سالروز تاسیس جنبش فتح دیدم، به راهکار سیاسی خودمان (فتح) ایمان آوردم؛ چرا که پس از شش سال چنین حضور گسترده ای را در مراسم جنبش فتح می دیدم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: دولت جدید فلسطین باید تنها سه ماه روی کار باشد و نه بیشتر. ما در دوحه توافق کرده ایم که من نخست وزیر این دولت باشم و در توافق قاهره هم بر روی این مساله تاکید شده است و من این مساله را به شرطی قبول کردم که دولت انتقالی طی مدت زمان محدودی سر کار باشد.

وی افزود: ستاد انتخابات در غزه سه ماه زمان نیاز دارد تا لیست جدید افراد واجد شرایط رای دادن را تجدید کرده و این مساله ای قانونی است و زمانی که این ستاد کار نام نویسی را به پایان رساند از من درخواست صدور دستور برگزاری انتخابات در هر تاریخی را می کند و من هم آماده تعیین تاریخ مذکور هستم.

عباس در پاسخ به سوالی درباره زمان سفرش به غزه خاطرنشان کرد: ان شاء الله به زودی به غزه سفر می کنم و این مساله ممکن است قبل از اعلام آشتی ملی و یا پس از آن صورت گیرد و این امر در کل ارتباطی به آشتی ملی ندارد.

وی در ادامه مرزهای سال 1967 را حریم کشور فلسطین و بخش شرقی قدس را پایتخت آن معرفی کرد و گفت: اراضی اشغالی سال 67 محل تشکیل کشور فلسطین است و این منطقه شامل کرانه باختری، شرق قدس و غزه است.

طرح پیشنهادی طرف اروپایی صحت ندارد

محمود عباس در ادامه وجود هر گونه طرح پیشنهادی از سوی طرف های اروپایی برای احیای روند سازش با رژیم صهیونیستی را رد کرد و گفت: هیچ گونه طرحی از سوی طرف های اروپایی ارائه نشده است. ما از آنها خواسته بودیم که طرحی را بر اساس بیانیه های اتحادیه اروپا طی سال های 2009، 2010 و 2011 و اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تهیه کنند تا ما آن را اجرا کنیم، اما تاکنون هیچ طرحی از سوی آنها ارائه نشده است.

عباس درباره مساله مرگ یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین هم اظهار داشت: تاکنون خبر دقیقی از نحوه مرگ وی وجود ندارد، اما بسیاری که من هم یکی از آنها هستم معتقدند که وی ترور شده است اما چطور و توسط کی؟ تا زمانی که تحقیقات به پایان نرسد، من نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین از برخی تهدیدات مبنی بر قتل خود در صورت مراجعه به سازمان ملل متحد پرده برداشت و گفت: آمریکایی ها با این کار موافق نبودند و رژیم صهیونیستی هم چه در خفا و چه به صورت علنی مخالفت خود با این مساله را اعلام کرده و نامه های متعددی در این زمینه ارسال کرده بود که در آنها مرا تهدید به قتل کرده بود.

حل منصفانه مساله آوارگان

محمود عباس درباره حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود نیز اظهار داشت که قطعنامه 242 سازمان ملل متحد خواستار حل منصفانه مشکل آوارگان فلسطینی شده است و به جزئیات این امر اشاره ای نکرده است. در طرح صلح عربی هم به همین مساله اشاره شده است و بدین ترتیب، مشکل آوارگان فلسطینی دستیابی به توافق در این زمینه است اما این توافق با چه کسی باید صورت گیرد؟ در هر شرایطی که ما زندگی می کنیم، توافق با صهیونسیت ها.

عباس خاطرنشان کرد: وقتی بحث راه حل عادلانه و توافقی مطرح می شود، معنایش این است که باید مذاکره کنی. پنج میلیون آواره فلسطینی در سراسر دنیا وجود دارد که برخی از آنها خواستار بازگشت به فلسطین هستند، اما برخی دیگر نمی خواهند برگردند.

وی درباره موضع تشکیلات خودگردان نسبت به مقاومت مسلحانه و مردمی تصریح کرد: مقاومت مسلحانه را امتحان کرده ایم، فایده ای ندارد و یا حداقل باید گفت که در گذشته نفعی برای ما نداشته است. ما در آغاز راهکار مقاومت مسلحانه را در پیش گرفته بودیم، اما شرایط پیرامونی در جهان عرب و عرصه بین المللی و فلسطینی ما را مجبور به دست کشیدن از آن و گرایش به سمت مقاومت مردمی مسالمت آمیز کرد.

عباس مدعی موافقت جنبش حماس با این موضع شد و گفت: در نشست جامع رهبران طرف های فلسطینی در قاهره، تمامی طرف ها با تاسیس کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 از طریق مذاکره و نیز مقاومت مردمی مسالمت آمیز و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کردند.

فتح در غزه

رئیس تشکیلات خودگردان درباره وضعیت جنبش فتح در غزه نیز تاکید کرد: حضور مردمی در مراسم سالگرد تاسیس جنبش فتح برای من غافلگیر کننده بود و فکر کنم همه همین احساس را داشتند، اما فکر نمی کنم همه آنها طرفداران جنبش فتح باشند.

وی خطاب به طرفداران جنبش فتح اظهار داشت که حضور گسترده مردم در کنار شما در این مراسم، وظیفه شما در قبال خودتان و مردم را سنگین تر می کند و از همین رو، جنبش فتح باید تلاش بیشتری برای احیای نقش و جایگاه و تشکیلات و دکترین خود انجام دهد.

عباس در پایان خطاب به امت عربی اظهار داشت: به ما کمک کنید تا دوباره صلح و سازش را در کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس برقرار کنیم؛ چرا که صلح تنها به نفع ما و یا طرف اسرائیلی و یا شما نیست، بلکه به نفع تمامی جهانیان است.

کلید واژه ها: تشکیلات خودگردان فلسطین رژیم صهیونیستی


نظر شما :