پنتاگون سخنان ایهود باراک را تایید کرد

انصراف تل آویو از اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۱۲۰۹۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
به گزارش نیویورک تایمز اظهارات اخیر ایهود باراک اشاره ای به این نکته است که احتمالا اسرائیل طرح های اقدام یکجانبه را دست کم برای حال حاضر کنار گذاشته است.
انصراف تل آویو از  اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: ایهود باراک، وزیر دفاع مستعفی اسرائیل می گوید پنتاگون طرح هایی را برای حمله هدفمند به تاسیسات هسته ای ایران در دست دارد که در صورت استفاده از آنها برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش نیویورک تایمز این اظهارات باراک اشاره ای به این نکته است که احتمالا اسرائیل طرح های اقدام یکجانبه را دست کم برای حال حاضر کنار گذاشته است.

این در حالی است که پیش از این شماری از تحلیلگران به مقامات اسرائیلی توصیه کرده بودند به جای اینکه در مورد کارایی سیاست های آمریکا در قبال ایران ابراز تردید کنند، با اعتماد در مورد استراتژی واشینگتن سخن بگویند.

به گزارش نیویورک تایمز، وزیر دفاع مستعفی اسرائیل در حاشیه اجلاس اقتصاد جهانی در داووس به در خصوص اقدام نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران به دیلی بیست گفت: در صورت شکست دیپلماسی و تحریم ها، گزینه های ما فراتر از دو گزینه یک جنگ تمام عیار یا کنار آمدن با ایران هسته ای است. وی افزود: آنچه می توان گفت این است که در صورت قرار گرفتن در وخیم ترین شرایط ، باید آمادگی اقدام نظامی هدفمند وجود داشته باشد. باراک تصریح کرد که بنا بر دستور کاخ سفید، پنتاگون طرح های بسیار خوب و پیشرفته ای برای اقدام نظامی دارد.

هربرت کروسنی، تحلیلگر اسرائیلی- آمریکایی می گوید اظهارات باراک حاکی از آن است که در ماه های آتی همکاری نزدیکی بین اسرائیل و آمریکا وجود خواهد داشت و به نظر می رسد که تل آویو به این درک رسیده باشد که اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران بسیار دشوار خواهد بود.

سال گذشته میلادی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اوباما را تحت فشار قرار دارد تا خط قرمز های روشنی برای برنامه های هسته ای ایران مشخص کند که در صورت عبور از آنها، اقدام نظامی آمریکا پیش رو خواهد بود. باراک نیز بارها در این مورد هشدار داد که با توجه به محدودیت توانمندی های اسرائیل، همزمان با پیشرفت هسته ای ایران، پنجره برای اقدام نظامی موثر اسرائیل نیز در حال بسته شدن است.

در ماه های اخیر اینگونه به نظر می رسید که باراک از نتانیاهو فاصله گرفته و می کوشد ائتلاف با دولت اوباما را حفظ کند. اما نخست وزیر اسرائیل در این زمینه بی احتیاط تر عمل می کرد و اختلافات تل آویو – واشینگتن را علنی تر می کرد.

باوجود اشاره باراک به طرح پنتاگون برای حمله به ایران، وزارت دفاع آمریکا هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده است. با این حال یک مقام پنتاگون این نکته را خاطرنشان می کند که ارتش آمریکا همواره طرح هایی را برای مواجه با موقعیت های بحرانی در سراسر جهان در دست دارد و جزئیات این طرح ها محرمانه است. این مقام ناشناس خاطرنشان می کند که این طرح های آمریکا نباید برای دیگران متعجب کننده باشد.

در سال های اخیر نتانیاهو و باراک به شدت در مورد پیشرفت هسته ای ایران ابراز نگرانی می کنند و بر دکترین دفاعی اسرائیل در مقابل تهدید های خارجی تاکید دارند. اما مخالفت واشینگتن و نگاه بدبینانه افکار عمومی نسبت به اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل ، احتمال انجام آن را در ماه های اخیر کاهش داده است.

همچنین نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابات اخیر اسرائیل ضعیف ظاهر شدند. نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی پس از پیروزی مجدد در انتخابات بار دیگر به موضوع ایرانبه عنوان چالش اصلی پیش روی دولت اش اشاره کرد اما مانند گذشته اعلام نکرد که در صورت لزوم اسرائیل دست به اقدام یکجانبه نظامی خواهد زد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: اسرائیل باراک اقدام نظامی آمریکا پنتاگون نتانیاهو


نظر شما :