نخستین میزبان های جان کری مشخص شدند

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۳ کد : ۱۹۱۲۰۲۶ سرخط اخبار

باشگاه خبرنگاران: جان کری سناتور آمریکایی و فرد مورد نظر رئیس جمهور این کشور به عنوان وزیر امور خارجه جدید، ماه فوریه برای بررسی راههای احیای فرایند صلح به بیت المقدس و رام الله سفر خواهد کرد. کری علاقه دارد هر چه زودتر و حتی پیش از تشکیل کابینه جدید اسرائیل سفر خود را انجام دهد.

به گفته این مقامات، کری که هنوز برنامه ای برای صلح تدوین نکرده است قصد دارد با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.هنوز تاریخ دقیق سفر کری تعیین نشده است اما این سفر در ماه فوریه و در چارچوب سفر منطقه ای وی صورت خواهد گرفت.این در حالی است که سخنگوی دفتر نتانیاهو گفت از برنامه چنین سفری بی اطلاع است و وزارت امور خارجه اسرائیل نیز اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص با آن تماس نگرفته است. روزنامه هاآرتص نوشت در پی پیروزی نتانیاهو در انتخاب این هفته و قرار گرفتن حزب میانه رو یش آتید در رده دوم، کری زمینه را برای پیشرفت در احیای مذاکرات فراهم می بیند. یش آتید از طرفداران پیگیری مذاکرات با فلسطینیان است.این روزنامه نوشت کری قصد تعیین نماینده ویژه صلح ندارد و شخصا برای برررسی وضع و احتمال احیای مذاکرات به منطقه سفر خواهد کرد.

یک مقام اسرائیلی به این روزنامه گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مایل نیست شخصا مسئله اسرائیل – فلسطین را بررسی کند و به همین علت به کری اختیار تام و استقلال کامل داده و از او حمایت خواهد کرد. اگر کری به این نتیجه برسد که فرصتی برای پیشبرد روند صلح وجود دارد در این خصوص تلاش خواهد کرد و در غیر این صورت آن را رها کرده و به مسائلی همچون آفریقا یا روابط با چین و روسیه خواهد پرداخت.کری روز پنجشنبه اشاره کرد برنامه هایی برای احیای مذاکرات صلح دارد اما هشدار داد راههای اجرای راه حل دو کشور ممکن است بسته باشند.وی گفت «فکرهای زیادی» درباره چگونگی آغاز مذاکرات دارد اما در این مورد توضیح بیشتری نداد.

کلید واژه ها: مذاکرات اسرائیل


نظر شما :