کره جنوبی و نخستین رئیس جمهور زن

۳۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۱۰۵۹۴ سرخط اخبار

پارک گئون های» دختر 60 ساله رییس جمهوری اسبق کره جنوبی به عنوان اولین رییس جمهوری زن این کشور پس از 30 سال بار دیگر در ماه فوریه به کاخ ریاست جمهوری باز می گردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پارک گئون های، فرزند پارک چونگ هی، کاندیدای حزب محافظه کار حاکم توانست در انتخابات ریاست جمهوری، رقیب خود را شکست دهد. پدر او در پی یک کودتا، قدرت را برای ۱۸ سال در دست داشت.در همین حال، مون جی این، رقیب لیبرال پارک شکست در انتخابات را پذیرفت.پارگ گئون های در میان هواداران خود از عصر جدید «شادی ملی» خبر داد.وی گفت که حفظ امنیت ملی و تعامل بیشتر با کره شمالی در اولویت سیاست های وی قرار خواهد داشت.

پارک گئون های در اولین سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات، آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را تهدیدی برای کشورش توصیف کرد.وی گفت: آزمایش موشکی اخیر کره شمالی به طور نمادین نشان داد که ما با چه تهدید امنیتی بزرگی روبرو هستیم.وی همچنین وعده داد همکاری با کشورهای منطقه را برای دستیابی به ثبات منطقه ای افزایش دهد.

پارک گئون های در تبلیغات انتخاباتی اش اعلام کرده بود سیاست تعامل بیشتر و بازدارندگی شدیدتر را در قبال کره شمالی به کار خواهد برد و حتی آمادگی دارد در صورت پیروزی در انتخابات با رهبر کره شمالی دیدار کند.

وی پس از اعلام پیروزی در جمع هوادارانش گفت: من انتخاباتی سخت و چالشی را پیش رو داشتم و زمان سختی بود. من صادقانه از آنهایی که تا پایان، کارشان را به بهترین نحو انجام دادند، تشکر می کنم.

رییس جمهوری منتخب کره جنوبی گفت، پیروزی وی به بهبود اقتصاد کره جنوبی کمک خواهد کرد.پارک گئون های گفت: این انتخابات یک پیروزی برای شما بود. این پیروزی را مردمی به وجود آوردند که امید دارند بر بحران اقتصادی پیروز شوند و اقتصاد بهبود یابد.رییس جمهوری منتخب کره جنوبی وعده داد که نظام اقتصادی این کشور را دموکرات تر خواهد کرد؛ اقتصاد کشوری که از خاکستر جنگ 1950 تا 1953 توانست به چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود.پارک گئون های 30 سال پیش در پی ترور پدرش که رییس جمهوری وقت کره جنوبی بود، کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد.

این نامزد حزب حاکم توانست در انتخابات روز چهارشنبه با یک پیروزی قاطع، محافظه کاران را برای دومین دوره پیاپی در قدرت حفظ کند. در حال حاضر لی میونگ باک، ریس جمهور کره جنوبی است که سیاست های تجارت آزاد با آمریکا را دنبال می کند و پس از پایان ریاست جمهوری یک دوره ای خود قدرت را به هم حزبی اش واگذار خواهد کرد.

بیش از یک دهه است که نرخ رشد اقتصادی کره جنوبی در حدود 5.5 درصد است اما هرچه کره جنوبی ثروتمندتر می شود، گام های پیشرفت رشد اقتصادی آن کندتر می شود به طوری که در سال جاری اقتصاد این کشور تنها دو درصد رشد داشت.

علاوه بر چالش های اقتصادی، کره جنوبی با چالش جمعیتی روبه رو است زیرا این کشور یکی از سریع ترین کشورهای در حال سالخوردگی با کم ترین نرخ تولد در جهان است.

پارک در سال 2002 با کیم جونگ ایل، رهبر وقت کره شمالی ملاقات کرده بود و از او به عنوان کسی که قول خود را حفظ می کند، یاد می کرد.

پارک همچنین وعده داده است تا با رهبر جدید کره شمالی نیز دیدار کند و پیش شرط توقف برنامه های هسته ای کره شمالی در عوض دریافت کمک های اقتصادی را ارائه داده است.

پیروزی پارک در این انتخابات به معنای آن است که کره شمالی و کره جنوبی توسط فرزندان رهبران سابق نظامی دو کشور اداره می شوند.

کره شمالی و کره جنوبی از زمان برقراری آتش بس در جنگ سه ساله کره در سال ۱۹۵۳ قرارداد نهایی صلح امضا نکرده و یکدیگر را به رسمیت نشناخته اند و رسما در حالت جنگ به سر می برند.

کلید واژه ها: کره جنوبی کره شمالی گئون پیروزی گئون های اقتصادی اقتصاد پارک ریاست ریاست جمهوری


( ۲ )

نظر شما :