سخنان مشترک و بی‌سابقه رهبران کشورهای بزرگ

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۱۰۵۴۱ سرخط اخبار

این بار نوبت پوتین بود. در سخنرانی مهم چهارشنبه هفته پیش در مورد آینده روسیه، رئیس جمهور این کشور به رهبران جهان پیوست که آشکارا از ارزش های اخلاقی جامعه و زندگی معنوی مردم کشور سخن می گویند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از کریستین ساینس مونیتور، وی در سخنان خود برای نمایندگان دومای روسیه گفته است: «سخن گفتن در این مورد برای من دردآور است... اما جامعه روسیه امروز از کمبود ارزش های معنوی ـ مهربانی، همدلی و علاقه نسبت به دیگران، حمایت از یکدیگر و یاری رساندن به هم ـ رنج می برد؛ این چیزهایی است که ما در تاریخ کشورمان داشته ایم و ما را قدرتمند می ساخته است».

سخنان پوتین، بازتابی از آن چیزی است که «ون جیابائو»، نخست وزیر چین نیز به تازگی درباره آن هشدار داده و گفته بود، «تقویت فرهنگ اخلاقی تأخیر داشته است» و سخنان وی در وعده های حزب کمونیست «برای تقویت زندگی معنوی» مردم بازتاب یافته است.

«لی میونگ باک»، رئیس جمهور کره جنوبی نیز سال پیش مدعی شد که «همه ملت به فساد کشیده شده است»، در حالی که پراناب موکرجی، رئیس جمهور هند این هفته گفته است، «کشور نیاز دارد برای به دست آوردن دوباره ارزش ها و سنت های از دست رفته خود در این دوران تلاش کند». همچنین دسامبر گذشته، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: «اگر ما می خواهیم در مقابل حرکت تدریجی فروپاشی اخلاقی که در بخشی از کشور و در چند نسل گذشته اتفاق افتاده مقاومت کنیم، باید بر ارزش های خود تأکید داشته باشیم».

نکته مهم آن که همه این رهبران افرادی سکولار هستند که برای ورود به دنیای اخلاق ملاحظات خاص خود را دارند و بیان این سخنان از جانب آن ها برای متحد کردن مردم کشورشان و نه از جایگاه موعظه اخلاقی است.

گفته می شود که پوتین پس از بازگشت به صندلی ریاست جمهوری در جستجوی «آرمانی ملی» برای روس هاست تا خلا باقی مانده از فروپاشی شوروی سابق را پر کند و در همین راستا نسبت به «رقابت شدید» بر سر ارزش ها و تهدید نسبت به حاکمیت ملی، میهن دوستی و هویت هشدار داده است. وی در ماه اکتبر به مقامات روسیه دستور داده به دنبال راه هایی برای «تقویت مبانی اخلاقی و روحی جامعه روسیه» باشند.

وی تأثیر و نفوذ کلیسای ارتدوکس روسیه را ارتقا داده، خانواده ها را تشویق کرده که فرزندان بیشتری داشته باشند و مقابله با مقامات فاسد را آغاز کرده است. وی حتی پیشنهاد نموده، مقاماتی که دارایی خود را به خارج می برند، مجازات شوند.

در عین حال، وی پذیرفته است که دولت نمی تواند ارزش ها را به مردم تحمیل کند و گفته «هر تلاش دولتی برای دخالت در باورهای مردم، نشانه ای از اقتدارگرایی است، قطعا مورد نظر ما نیست و ما این راه را دنبال نخواهیم کرد»؛ مانند بسیاری از رهبران دنیا، پوتین هم به راهکاری رسیده که در واقع قائل شدن نقش برای دولت نیست، بلکه انگیزه وی هر چه که باشد، وی انگشت خود را به سوی خود مردم روسیه گرفته که باید کاری برای خود بکنند.

هر چند کریستین ساینس مونیتور نسبت به اهمیت یافتن اخلاقیات و شیوه زندگی در سخنان چندین رهبر مهم جهان حساسیت نشان داده و ضرورت افزایش جمعیت روسیه را مورد تأکید جدی قرار نداده است؛ اما ضرورت تغییر سیاست های جمعیتی کشورهای بزرگ دنیا نیز در سخنان مقامات ارشد چین، ایران، ترکیه، روسیه و بعضی کشورهای دیگر اروپایی مشترک است. ریشه این تغییر هر چه باشد، ولی نمی توان این مسأله را عادی دانست که بسیاری از کشورهای بزرگ جهان در فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر به دو موضوع جمعیت و وضعیت اخلاقی و شیوه زندگی مردم خود توجهی جدی کرده اند.


نظر شما :