پرده برداری المانیتور از برنامه غرب

5+1 تاریخ مذاکره را به ایران پیشنهاد می دهد

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۱۰۲۲۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
منابع دیپلماتیک در گفت و گو با المانیتور فاش کرده اند نمایندگان گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) پس از رایزنی های غیر علنی چند روز گذشته خود تصمیم گرفته اند تاریخی را برای مذاکرات هسته ای جدید به ایران پیشنهاد دهند.
5+1 تاریخ مذاکره را به ایران پیشنهاد می دهد

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک در گفت و گو با المانیتور فاش کرده اند نمایندگان  گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) پس از رایزنی های غیر علنی چند روز گذشته خود تصمیم گرفته اند تاریخی را برای مذاکرات هسته ای جدید به ایران پیشنهاد دهند که می تواند به زودی ماه جاری باشد. با این حال آنها می گویند انتظار نمی رود پیش از ماه ژانویه نشستی برگزار شود.

بنا بر این گزارش دیپلمات های 1+5  در رایزنی های اخیر خود به این نتیجه رسیده اند که بسته پیشنهادی ارائه شده به ایران در نشست ماه می در بغداد را به روز کنند. همچنین به گزارش المانیتور دیپلمات ها می گویند هنوز یک کشور که گفته می شود روسیه است با امضاء رسمی این بسته پیشنهادی موافقت نکرده ، چرا که احتمالا به دنبال ارائه بسته پیشنهادی سخاوتمندانه تری به ایران است.

دیپلمات ها می گویند، تاریخی در ماه دسامبر به ایران پیشنهاد خواهد شد اما در این زمینه که این نشست پیش از ماه ژانویه برگزار شود، تردید وجود دارد. به گفته دیپلمات ها، بسته پیشنهادی به ایران احتیاج دارد کمی به روز شود، چرا که عوامل دخیل در بسته پیشنهادی به ایران در ماه می در مقایسه با امروز دستخوش تغییر و تحول شده اند. اما در عین حال انتظار نمی رود تغییر اساس در بسته پیشنهادی ایجاد شود.

به این ترتیب امیدواری هایی که در خصوص لغو تحریم ها در مقابل برخی همکاری ها از سوی ایران ایجاد شده بود، می تواند از بین برود. برخی معتقد بودند با محدودیت غنی سازی در ایران، غرب در جهت تعدیل تحریم ها گام بر می دارد و اینگونه راهی برای برون رفت از بن بست هسته ای ایران ایجاد خواهد شد. گفته می شد که پیشنهاد تعدیل تحریم ها احتمالا در بسته جدید پیشنهادی 1+5 به ایران مطرح می شود، اما اکنون گزارش المانیتور، خلاف آن را به تصویر می کشد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت و گو با المانتیور در خصوص مشورت های انجام شده اظهار داشت: تاریخ دقیق دور بعدی مذاکرات با ایران همچنان در دست بررسی قرار دارد و در روزهای اخیر نشستی رو در رو بین مقامات گروه 1+5 وجود نداشته است. این در حالی است که یک مقام ایرانی در همین زمینه خاطرنشان کرد، طبق اطلاعات وی طرف ایرانی هنوز پیشنهادی در مورد تاریخ مذاکرات بعدی دریافت نکرده است.

گفتنی است ، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در مورد آنچه که باید در بسته پیشنهادی جدید به ایران ارائه شود، گفت: ما به طور عمیقی با همکاران خود در گروه 1+5 در حال مذاکراه هستیم تا در دور بعدی مذاکرات با ایران بسته ای را ارائه دهیم که نشان دهد، زمان رو به پایان است و باید جدی باشیم.

از سوی دیگر دولت اوباما نیز در هفته های اخیر سرگرم بحث در این زمینه بوده است که آیا باید بسته توقف غنی سازی، تعطیلی فوردو و انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده از ایران را که در ماه می به تهران ارائه شده بود، به روز کرد و استراتژی بیشتر در مقابل بیشتر را در مورد آن به کار گرفت یا خیر. پیشنهاد بیشتر در مقابل بیشتر آنگونه که یک مقام آمریکایی برای المانیتور تشریح کرده به این معنی است که پیشنهاد تعلیق غنی سازی 20 درصدی به ایران ارتقاء یافته و محدودیت های بیشتری را در برنامه های هسته ای ایران در نظر می گیرد و در مقابل امتیاز های بین المللی بیشتری شامل لغو تحریم ها به تهران پیشنهاد خواهد شد. با این وجود دیپلمات های غربی دخیل در روند مذاکرات 1+5 می گویند اجماع بر سر این است که تغییراتی متعادل در این بسته ایجاد شود.

برخی ناظران بین المللی می گویند اینکه 1+5 بر فوریت مذاکرات تاکید دارد و هنوز تاریخی برای این مذاکرات تعیین نشده است آن هم با گذشت یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوعی نگران کننده است. تیترا پارسی، تحلیلگر امور ایران در شورای ملی ایرانی آمریکایی در این زمینه گفت: این نگران کننده است که دو طرف بدون ایده های جدید و خاص پای میز مذاکره بازگردند. وی افزود، ایده ای که در دور نخست مذاکرات بسیار جذاب به نظر می رسیده، اکنون دیگر یک اقدام راهگشا نخواهد بود. به گفته پارسی، بیش از یک ماه از انتخابات آمریکا می گذرد و هیچ دعوتی برای مذاکره به ایران ارائه نشده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات بسته پیشنهادی تحریم دیپلمات المانیتور


( ۱ )

نظر شما :