آزادی کارمند سفارت ایران در سوریه

آیا ایرانیان دیگری نیز در دمشق ربوده شده اند؟

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۱۰۱۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
پیش تر خبری در مورد زمان و مکان ربوده شدن کارمند سفارت ایران در سوریه اعلام نشده بود. به این ترتیب گمانه زنی ها در مورد اینکه تعداد ایرانیان ربوده شده در سوریه بیش از آنچه باشد که تا کنون اعلام شده، افزایش یافته است.
آیا ایرانیان دیگری نیز در دمشق ربوده شده اند؟

دیپلماسی ایرانی: 48 زایر ایرانی، گروهی متشکل از 22 زایر ایرانی، 7 مهندس و 3 کامیون دار  از جمله افرادی هستند که از سال گذشته با بالا گرفتن تنش ها در سوریه ، ربوده شدن آنها در این کشور از سوی مقامات تهران تایید شده است. اما اکنون شبکه خبری العالم از آزادی کارمند ربوده شده سفارت ایران در سوریه خبر می دهد که پیش از این خبری مبنی بر دستگیری وی منتشر نشده بود.

شبکه خبری العالم روز شنبه از آزادی یک ایرانی ربوده شده در حومه دمشق خبر داد.  العالم با اعلام این خبر گزارش داد فرد آزاد شده، مجید عادلی نام دارد و کارمند رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بوده که چندی پیش در "حی المشتل" در منطقه سیده زینب (ع) ربوده شده بود و طی عملیات اخیر ارتش سوریه در منطقه ریف دمشق از اسارت تروریست های مسلح آزاد شد. این در حالی است که پیش تر خبری در مورد زمان و مکان ربوده شدن کارمند سفارت ایران در سوریه اعلام نشده بود. به این ترتیب گمانه زنی ها در مورد اینکه تعداد ایرانیان ربوده شده در سوریه بیش از آنچه باشد که تا کنون اعلام شده، افزایش یافته است.

پروژه ربودن ایرانیان در سوریه به موازات بروز درگیری ها در این کشور آغاز شد و به موازات عمیق تر شدن تنش ها، تعداد ربایش ها و گروگان گیری ها نیز افزایش یافت. هرچند اتباع دیگر کشور ها نیز در سوریه ربوده می شوند، اما از نظر تعداد، ایرانیان ربوده شده در سوریه بسیار قابل توجه هستند.

باوجود آزادی 22 ایرانی که گفته می شود زایر بوده اند و همچنین مهندسان و 3 کامیون دار ایرانی از چنگ گروه های مخالف در سوریه، هنوز سرنوشت 48 ایرانی که اواسط مردادماه در این کشور ربوده شدند، اطلاعی در دست نیست. مقامات تهران می گویند حال آنها خوب است و بنا بر برخی دلایل نمی توانند روند مذاکرات و اینکه با چه کسی و در کجا برای آزادی این افراد رایزنی می کنند، را اعلام کنند. در مقابل اسکای نیوز به تازگی اقدام به انتشار گفت و گویی با سرکرده گروه البراء کرده است که مسئولیت گروگان گیری 48 ایرانی را بر عهده گرفته است. عبدالناصر الشمشیر گفت، زائران ایرانی ربوده شده در سوریه همچنان در اسارت این گروه قرار دارند.

الشمیر از انجام مذاکراتی درباره زائران ربوده شده ایرانی خبر داد، اما به طرف مذاکره کننده اشاره نکرد، وی در عین حال گفت به زودی نتایج مذاکرات را اعلام خواهیم کرد.

سرکرده البراء در پاسخ به پرسش مجری اسکای نیوز عربی که مهمترین شرط شما برای آزادی ایرانیان ربوده شده چیست؟ اظهار داشت: خواسته اساسی ما، آزادی بازداشت شدگان در زندانهای نظام سوریه است. پیش از این نیز این گروه همین خواسته را مطرح کرده بود و حتی با در نظر گرفتن فرجه ای 48 ساعته مدعی شده بود در صورتی که خواسته آنها محقق نشود، گروگان های ایرانی را اعدام می کند. هر چند برخی گزارش ها از کشته شدن 3 تن از گروگان ها در جریان بمباران محل اسکان آنها حکایت دارد اما مقامات تهران می گویند با توجه به تصاویر تلویزیونی می توان سلامت گروگان ها را تایید کرد. این در شرایطی است که در این تصاویر که معمولا فرمانده یا سخنگوی البراء در مقابل تعدادی از گروگان های ایرانی می ایستد، امکان شمارش هر 48 گروگان ایرانی وجود ندارد.

با این حال ماه گذشته سفیر جمهوری اسلامی در دمشق از انجام چند دور گفتگو با گروگان گیران اتباع ایرانی در سوریه خبر داد و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک دیدگاه های طرفین به هم نزدیک شود تا شاهد آزادی ایرانیان باشیم.

محمد رضا رئوف شیبانی گفته بود: ما با توجه به سابقه گروگانگیری اتباع ایرانی در سوریه توسط گروه های مسلح اعتقاد داریم که آزادسازی این افراد در طی یک پروسه امکان پذیر است.
 

به گفته شیبانی، تا زمان کنونی و بر اساس اطلاعی که ما داریم کلیه زائران ایرانی در سلامت کامل هستند هر چند در رابطه با محل اسارت در شرایط سختی هستند اما خوشبختانه اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد که از نظر جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارند.

گفتنی است دستگاه دیپلماسی از نخستین روز گروگانگیری 48 ایرانی در سوریه با مقامات ترکیه و قطر به منظور آزادی این افراد رایزنی کرد اما تا کنون این گفت و گو ها نتیجه ای به همراه نداشته است. قطر و ترکیه به دلیل تماس با گرو های معارض در سوریه و حمایت از آنها ، از نظر تهران می توانند در کمک به آزادی گروگان های ایرانی موثر باشند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: سوریه گروگان 48 زایر ایرانی دمشق کارمند سفارت


نظر شما :