درخواست استیضاح داوود اوغلو

۱۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۱۰۰۹۳ سرخط اخبار

یک رسانه ترک از درخواست یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه برای استیضاح وزیر امور خارجه این کشور در پی دیدار سئوال برانگیز با همتایان آمریکایی، قطری و اماراتی وی در دوحه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "رفیق ار ایلماز" نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه با طرح سوالی که به منظور استیضاح وزیر خارجه این کشور به مجلس ارائه کرده است، از داوود اوغلو درخواست کرده تا در مورد مفاد دیداری که وی با نمایندگان کشورهای آمریکا، قطر و امارات متحده عربی در دوحه داشته، توضیحاتی ارائه دهد.

به گفته این نماینده پارلمان ترکیه، در این دیدار، منافع رژیم اشغالگر قدس تامین شده است.
به نوشته روزنامه آیدین لیک ترکیه،"رفیق ار ایلماز" نماینده حزب جموری خلق در پارلمان ترکیه با طرح سوالی و ارائه آن به پارلمان خواستار استیضاح احمد داوود اوغلو وزیر امورخارجه این کشور شده است.

ار ایلماز با طرح سوالی از داوود اوغلو از وی خواست تا درباره مفاد دیدار اخیرش با نمایندگان کشورهای آمریکا، قطر و امارات عربی متحده توضیح دهد، این دیدار در چاچوب نشست گروه موسوم به شورای ملی سوریه در تاریخ 13-21 آبان به دستور آمریکا در دوحه قطر برگزار شد.

ار ایلماز این در نامه استیضاح یاد آور شده که دیدار در سطح وزرای امورخارجه انجام شده است. وی می گوید در تفاهمات صورت گرفته بین چهار کشور ترکیه، آمریکا، قطر و امارات متحده عربی، موضوع انتقال آب سد آتاترک به فلسطین اشغالی، انتقال گاز قطر به کشورهای اروپایی از طریق ساخت خط لوله گاز در مسیر ترکیه و سوریه، تاسیس حکومت سوریه بر مبنای نظریه اسلام لیبرالیسمی و انتقال آن به مخالفین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این نماینده حزب جمهوری خلق از وزیر امور خارجه ترکیه درخواست کرده تا توضیح دهد آیا چنین تفاهمنامه ای را به نام جمهوری ترکیه با این سه کشور امضاء کرده است؟ و اینکه آیا مفاد کامل تفاهمنامه را در اختیار افکار عمومی مردم ترکیه قرار خواهد داد؟

ار ایلماز در نامه استیضاح خود از احمد داوود اوغلو سوال کرده است که آیا در تفاهمنامه های انجام شده، منافع اسرائیل تامین شده است؟ و  بنا به مواد تفاهمنامه آیا می توان این نتیجه را گرفت که ترکیه با اسرائیل روابط پنهانی دارد؟

خاطر نشان می شود رسانه های ترک اخیرا از درخواست یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه برای استیضاح وزیر کشور به سبب فعالیتهای مشکوک معاون فراری رئیس جمهوری عراق به ویژه دیدار با ماموران "موساد" در خاک این کشور خبر داده بودند.

کلید واژه ها: ترکیه داوود اوغلو


نظر شما :