اردوغان: سیستم ریاست جمهوری ترکیه الگوبرداری نمی‌شود

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۹۵۸۸۳۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، ترکیه باید سیستم جدید ریاست جمهوری را براساس نیازهایش طراحی کند نه اینکه آن را از کشورهای دیگر الگوبرداری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آنادولو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه ای با گاهنامه "پارلمان" گفت: ملت حرف آخر را درباره سیستم ریاست جمهوری می زنند درست مثل دیگر مسائل. ما نباید نگران انتخاب ملت باشیم. نمونه های مختلف سیستم ریاست جمهوری در سراسر جهان باید مطالعه و بررسی شود تا به بهترین گزینه برای ترکیه دست یابیم.

وی افزود: سیستم پارلمانی کنونی ترکیه راه حلی برای مشکلات این کشور نیست و تجربه بارها این مساله را ثابت کرده است. قانون اساسی جدید یک گزینه سیاسی نیست بلکه یک نیاز اساسی برای مردم است.

ترکیه به دنبال اصلاح و جایگزینی قانون اساسی اش است که به تاریخ حکومت نظامی ترکیه در دهه 1980 میلادی بر می گردد. این در حالی است که یک کمیته پارلمانی متشکل از نمایندگان تمامی احزاب که به این مساله رسیدگی می کرد در فوریه سال جاری میلادی به دنبال مناقشه ای حول محور جایگزینی سیستم کنونی با یک سیستم ریاست جمهوری از هم پاشید.

سپس کمیته ای در داخل حزب حاکم "عدالت و توسعه" تشکیل شد که مکررا اصلاح قانون اساسی را به عنوان بخش اصلی برنامه های دولت مطرح کرد.

انتظار می رود در چند ماه آتی پیش نویس یک قانون اساسی جدید به پارلمان تقدیم شود. اگر پارلمان نتواند این پیش نویس را با اکثریت 367 رای از 550 را تصویب کند برگزاری رفراندوم گزینه احتمالی خواهد بود.

کلید واژه ها: اردوغان ترکیه داوود اوغلو


نظر شما :