توصیه های ایران به بشار اسد چه بود؟

۱۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۱۰۰۸۱ سرخط اخبار
مثلث نوشت:
 
جواد جهانگیر زاده عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت وگو یی به بررسی سفر اخیر هیات پارلمانی به کشور های منطقه پرداخت. جهانگیر زاده در رابطه با دیدگاه ایران نسبت به سوریه می گوید: جمهوری اسلامی ایران معتقد است سوریه یکی از عناصر اصلی مقاومت و از برجسته ترین عناصر این گروه است؛ بنابراین سقوط نظام سوریه، ضربه ای سنگین به مقاومت خواهد بود.» به گفته وی، ایران تمام رفتار های حاکمیت سوریه را صد درصد درست نمی داند و اصلاحات در این کشور را قطعی و گریز ناپذیر می داند.
 
سفر آقای لاریجانی به کشور های منطقه یعنی سوریه، ترکیه، عراق و لبنان با چه هدفی صورت گرفت؟
 
این سفر در راستای یک مجموعه سفر های منطقه ای که قاعدتا برای افزایش ارتباطات با کشور های همسایه است، صورت گرفت. طی این سفر منطقه ای، سوریه به عنوان اولین مقصد انتخاب شد که این مساله نشان دهنده اهمیت و جایگاه استراتژیک سوریه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور های همسایه است. اما پیرامون اینکه چه اهدافی از جانب ایران در سوریه دنبال می شد باید گفت ایران معتقد بود که نه تنها در مورد سوریه بلکه در رابطه با هیچ کشور دیگری با زور تفنگ و سرنیزه نمی تواند اتفاق بیفتد. در مورد سوریه یک اشتباه استراتژیک در حال انجام است؛ یک اشتباه بزرگ از جانب غرب و یک اشتباه بزرگ از جانب کشور های منطقه ای که به دنبال سقوط نظام سوریه هستند. اشتباهی که از جانب غرب سر زده این است که می خواهد با اسقاط نظام سوریه، محور مقاومت را در منطقه تضعیف کند. اما حتی اگر این اتفاق بیفتد که بشار اسد کنار برود معلوم نیست بعد از وی چه کسی روی کار بیاید در حال حاضر در کشور هایی که دچار تحول شده اند، رشد جریانات سلفی و تفکرات القاعده، مطمئناً مد نظر غرب نیست. در این نوع تفکرات امکان رسیدن به یک سطح مشترکی از نگاه ها و رفتار ها در حاکمیتی مانند حاکمیت سوریه کمتر ممکن است. 
 
از جمله نکات مثبت سفر به سوریه رد این برهه زمانی از نظر شما چه بود؟
 
در سفر به سوریه، دکتر لاریجانی با شخص بشار اسد و همچنین رئیس مجلس این کشور دیدار کرد و بر افزایش ارتباطات پارلمانی و جایگاه سوریه در تامین امنیت منطقه تاکید شد. با وجود شرایط پیش آمده به بشار اسد توصیه شد تا با انجام اصلاحات، کنترل اوضاع را به دست بگیرد تا شرایطی فراهم آید که مردم سوریه خود حاکمیت ملی این کشور را تعیین کنند و راه به روی بازیگران مداخله گر منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایجاد اختلال در حلقه طلایی جبهه مقاومت بسته شود.
 
کشور های عربی و غربی و در کل کشور های مخالف حکومت اسد در سوریه به دنبال چه هدفی هستند؟
 
در رابطه با اقداماتی که توسط برخی از کشور های منطقه انجام می شود، باید گفت به نظر می رسد که آنها به دنبال این هستند که نبود اسد در آرامش به سر ببرند. اما من معتقدم که روند تحولات در سوریه قابل پیش بینی نیست و مشخص نیست حاکمیت های آینده منطقه چگونه خواهند بود. آیا حاکمیت هایی بدون مشکل و بدون دردسر روی کار خواهند آمد یا خیر حاکمیت هایی که محدودیت ها و مشکلات بیشتری ایجاد خواهند کرد. چون صورت بندی حاکمیت آینده سوریه مشخص نیست مطمئناً خیلی به نفع کشور های غربی و عربی خواهد بود که اسد برکنار شود. زیرا حاکمیت فعلی سوریه با این وضعیت لااقل رفتا هایش در قبال دیگر کشور ها مشخص است.
 
جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه چه رویکردی را دنبال می کند و در این سفر چه مواردی را با طرف سوری مورد بحث و گفت وگو قرار داد؟
 
جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سوریه یکی از عناصر اصلی مقاومت و از برجسته ترین عناصر این گروه است؛ بنابراین سقوط نظام سوریه، ضربه ای سنگین به مقاومت خواهد بود. اگرچه طبیعی است که ایران نیز تمام رفتار های حاکمیت سوریه را صد درصد درست نمی داند و اصلاحات در این کشور را قطعی و گریز ناپذیر می داند. این نگاه ها در این سفر ها منعکس شد؛ در عین حال تحلیل منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بر این استوار است که اسقاط حکومت سوریه می تواند چهره امنیتی منطقه را دچار دگرگونی جدی بکند که این به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود. 
 
آقای لاریجانی در سفر به سوریه از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از حکومت بشار اسد سخن گفتند. این حمایت ها به چه صورت خواهد بود؟
 
این حمایت ها عموماً سیاسی است و تلاش می شود کشور های منطقه به یک تحلیل دقیق تر و روشن تر پیرامون سوریه دست پیدا کنند. در عین حال کاملاً مشخص است که ایران با سوریه ارتباطات طولانی و عمیقی دارد و ما خودمان را مکلف می دانیم که با تقویت سوریه، جبهه مقاومت در منطقه را نیز تقویت کنیم. در سفر های بعدی که انجام شد نیز یکی از مهمترین محور های مذاکرات، مساله سوریه بود؛ حتی با مراجع معظم تقلید نیز در این رابطه صحبت شد.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :