سردار رمضان شریف:

ایران در خلیج فارس دست بالا را دارد

۱۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۰۹۹۵۵ سرخط اخبار

اعتماد: آنچه در زیر می خوانید گفت و گوی مجتبی حسینی ،خبرنگار «اعتماد» با سردار رمضان شریف مدیر کل روابط عمومی سپاه  در خصوص جزئیان شکار پهباد آمریکایی و پیام های تلویحی آن برای آمریکا است:

چه شباهتی میان پهپاد scaneagle که امروز در تور پدافندی نیروی دریایی سپاه افتاده با پهپاد RQ170 که آذرماه سال گذشته در اختیار ایران قرار گرفت، وجود دارد؟

این پهپاد از نوع دریایی است و از روی ناو بلند می شود و اطلاعات کسب شده را به یک ناو سرفرماندهی در خلیج فارس منتقل کرده و سپس آنها این اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. چگونگی به تور انداختن این پهپاد بسیار حائز اهمیت است و حتی می توان گفت گرفتار شدن این پهپاد در تور امنیتی نیروی دریایی سپاه از پهپاد RQ170 اهمیت بیشتری دارد.

گفته می شود که به زمین نشاندن این پهپادها همواره با آسیب های جدی همراه است. چه آسیب هایی به پهپاد scaneagle وارد شده است؟

توانسته ایم با کمترین آسیب به این پهپاد دست پیدا کنیم.

یعنی اطلاعات ذخیره شده این پهپاد را در اختیار دارید؟

بله، اطلاعات این پهپاد را تخلیه کرده ایم و یکی از مهم ترین ویژگی های این پهپاد تخلیه همین اطلاعات است که امریکایی ها به دنبال کسب چه اطلاعاتی بوده اند.

سردار از طرف امریکایی ها تماسی با نیروی دریایی ایران درباره این پهپاد گرفته شده است؟

نه.

آقای رمضان شریف ماموریت این پهپاد چه بوده است؟

این پهپاد علاوه بر جمع آوری اطلاعات نظامی جمع آوری اطلاعات در حوزه انرژی و به ویژه تردد نفت از پایانه های نفتی ایران را دنبال می کرده است. طبیعتا شکار این پهپاد این کمک را به ما می کند که مختصات جغرافیای ذهنی امریکایی ها را به دست آوریم که به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند.

سردار پس از اینکه پهپاد RQ170 در اختیار ایران قرار گرفت اخباری مبنی بر تلاش برای مهندسی معکوس این پهپاد منتشر شد. برخی اخبار هم مبنی بر تحویل دادن این پهپاد به روس ها برای مهندسی معکوس منتشر شد. آیا پهپاد قبلی را توانستید مهندسی معکوس کنید؟

این حرف ها بیشتر شایعاتی است که امریکایی ها درست می کنند. این هم که ما با یک سرعت محیرالعقولی توانسته باشیم پهپاد امریکایی را مهندسی معکوس بکنیم حرف درستی نیست. استخراج اطلاعات این پهپاد نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. نکته دوم شروع مهندسی معکوس است که در مرحله اول جزیی از این پهپاد و در بلندمدت کل پهپادهای امریکایی مهندسی معکوش می شوند. به تور افتادن پهپاد امریکایی یک هدیه الهی در حوزه تکنولوژی بود و برای ایران ارزش بسیاری داشته و دارد، به نحوی که شکار پهپاد قبلی کمک زیادی به ایران برای تولید و طراحی پهپاد کرده است. اگرچه ما خودمان دارای دانش ساخت و تولید پهپاد هستیم اما در اختیار داشتن این نمونه که محصول آخرین دستاوردهای تکنولوژیک امریکا است می تواند نقش قابل توجهی در پیشرفت ما در این حوزه داشته باشد. برخی هم گفته اند که تولید انبوه این پهپادها آغاز شده است، حرف درستی نیست چرا که خود امریکایی ها هم تعداد محدودی از این پهپادها را در اختیار دارند.

سردار چند کشور در حال حاضر، پهپاد در اختیار دارند؟

کشورهای زیادی پهپاد دارند اما این پهپادهای عملیاتی امریکا را کشورهای محدودی در اختیار دارند چرا که تکنولوژی پیچیده و حساسی را دارد.

جایگاه این گونه پهپادها در جنگ های اطلاعاتی و نظامی کجاست؟

در دنیای امروز این گونه پهپادها جایگاه ویژه یی پیدا کرده اند. این پهپادها در نقطه زنی و دقت عمل بسیار خوب عمل می کنند و در اختیار داشتن اطلاعات دقیق در جنگ های نظامی نکته حیاتی به شمار می رود. شناسایی، رهگیری و دقیق زدن از مهم ترین مشخصات این پهپادهاست. در حالی که در گذشته یک اطلاعات کلی ای را کسب می کردند و برای حمله کردن باید یک مقیاس بزرگی را در نظر می گرفتند تا به هدف برسند اما در حال حاضر با توجه به پیشرفتی که در حوزه این پهپادها وجود دارد نیروهای نظامی ای که این پهپادها را در اختیار دارند یکراست سر همان هدفی که مد نظر دارند می روند که ایران هم در حوزه پهپاد حرف هایی را برای گفتن دارد.

یقینا اطلاعات این پهپادها coding می شود آیا ما توانمندی encoding اطلاعات این پهپادها را داریم؟

مهم این است که شما به دانش این موضوع مسلط باشید. این موضوعی که شما به آن اشاره کردید به دانش، اطلاعات باز می گردد چه در استخراج و چه در بازیابی مجدد و هک اطلاعات که همه اینها یک سیکل علمی دارد. وقتی این پهپاد را با اطلاعات دقیق بر زمین می نشانیم نشان دهنده این است که می توانیم اطلاعات ذخیره شده را بازخوانی کنیم.

اما سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا اعلام کرده که هیچ پهپاد امریکایی را از دست نداده اند؟

واکنشی که امریکایی ها در به دام افتادن پهپادهایشان دارند، نشان دهنده اهمیت این مساله برای آنهاست. این چیزی نیست که امریکایی ها بتوانند به راحتی تکذیب کنند.

از دست دادن این پهپاد چه تبعاتی را برای سر فرماندهی ناوهای امریکایی در خلیج فارس دارد؟

یقینا فرماندهان ارشد اعتمادشان را به آن سیستم از دست می دهند. وقتی هم که اعتماد نداشته باشند مشکل دیگری در جایگزینی دارند که وقت و هزینه زیادی از آنها می گیرد.

هزینه مالی ای که بر ارتش امریکا با از دست دادن این پهپاد وارد می شود را برآورد کرده اید؟

ما هنوز نمی دانیم که تولید این پهپاد چقدر برای امریکایی ها هزینه داشته است و چه تعدادی از این پهپاد را تولید کرده اند. شاید پهپاد scaneagle ارزش دلاری بالایی نداشته باشد اما به لحاظ تکنولوژی بسیار مهم است. اما پهپاد RQ170 هزینه زیادی را برای امریکایی ها داشت.

  آیا ماموریت این پهپاد لو رفته بود و اطلاعات پرواز را نیروی دریایی سپاه در اختیار داشت که توانست این پهپاد را در تور پدافندی گرفتار کند یا اینکه این پهپاد در رصد و ماموریت روزانه نیروی دریایی سپاه گرفتار شد؟

جزییات را که نمی توانم بگویم و مجاز هم نیستم که بگویم اما ایران در حوزه خلیج فارس اشراف اطلاعاتی بالایی دارد. یعنی ترددها، پروازها، رفت و آمدها در خلیج فارس 24 ساعته از سوی ما کنترل می شود و این اطلاعات را در بانک اطلاعاتی در اختیار داریم.

همواره اخبار و اظهاراتی مبنی بر حمله نظامی به ایران به گوش می سرد. به نظر جنابعالی به تور انداختن این پهپادها تا چه میزان می تواند جنبه بازدارندگی در حوزه جنگ نظامی داشته باشد؟

معمولا یکی از اهداف رزمایش هایی که در دنیا برگزار می شود بازدارندگی است. یکی از مهم ترین بخش های این رزمایش ها هم این است که دشمن توان نظامی شما را بتواند حدس بزند. این مساله بسیار مهمی است که دشمن بداند که شما در چه مرحله یی از توانمندی نظامی هستید و یقینا در بازدارندگی نقش موثری دارد.

با توجه به سند چشم انداز بیست ساله از لحاظ توانمندی نظامی در منطقه در چه جایگاهی قرار داریم؟ این سوال را به این جهت مطرح می کنم که عربستان سعودی سال گذشته 600 میلیارد دلار خرید تسلیحات از امریکا و 3 میلیارد دلار قرارداد خرید هواپیما با انگلستان داشته است.

تجهیزات و امکانات نظامی یک بحث است و اراده و نیروی انسانی بحثی مهم تر. اما نکته مهم تر این است که ایران در حوزه نظامی با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست. ایران تنها کشور در دنیاست که بیشترین فرمانده جنگ دیده را در حوزه های مختلف دارد. اینها در تمرین رزمایش فرمانده نشده اند که در زیر آتش گلوله های وحشتناک انبوه تسلیحات بخشی از این کشورهای مهم که تسلیحات نظامی در اختیار رژیم بعثی قرار می دادند، فرمانده شده اند. فرمانده فدوی از سال 59 تمام دغدغه هایشان درباره مسائل دریایی بوده است. چنین فرماندهی در دنیا کمتر وجود دارد که در وسط میدان جنگ فرمانده شده باشد و فرماندهی کرده باشد. از بعد نیروی انسانی، فرمانده و رزمنده، ایران منحصربه فرد است. اصلا خرید تسلیحات نظامی کشورهای منطقه مهم نیست. رژیم صدام به مراتب بیشتر از کشورهایی مانند عربستان تسلیحات نظامی در اختیار داشت. مهم اراده و دانش و هوش نظامی و مصمم بودن برای جنگیدن است که در این موضوعات ایران بی همتاست. در حوزه دانش نظامی، نیروی انسانی و اراده ما جلوتر از برنامه چشم انداز بیست ساله هستیم و این موضوع برای مردم و برای هر دولتی که بر سر کار می آید اطمینان بخش است.


نظر شما :