آماده باش نفتی ایران

۰۸ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۹۰۹۶۹۶ سرخط اخبار
با وجود طوفان و بارندگی شدید در خلیج فارس و ایجاد حالت آماده باش، تخلیه تاسیسات، مخازن و اسکله‌های پایانه نفتی خارگ از آب باران به ‌طور کامل انجام و صادرات نفت ایران پس از وقفه‌ای چند ساعته از سرگرفته شد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال بارندگی شدید در خلیج فارس و اطراف پایانه نفتی خارگ که در 40 سال گذشته بی سابقه گزار شده است، مدیران و کارکنان شاهراه صادرات نفت ایران به حالت آماده باش درآمده اند.
 
سیدپیروز موسوی امروز در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر صادرات نفت خام ایران در پایانه نفتی خارگ به طور عادی و طبیعی در حال انجام است، گفت: طوفان و بارش شدید باران در منطقه خلیج فارس مشکلاتی را در پهلوگیری نفتکش ها در اسکاه های پایانه خارگ به وجود آورد.
 
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه جزیره خارگ به دلیل ماهیت مرجانی بودن خاک آن با بارش شدید باران دچار مشکلاتی می شود، تصریح کرد: با این وجود در 48 ساعت گذشته به طور پیوسته هفت ساعت به طور دائم باران در جزیره خارگ باریده است.
 
وی با اشاره به آب گرفتگی شدید در مناطق مختلف جزیره خارگ، اظهار داشت: برای رفع این مشکل، ساکنان مناطق مسکونی و منازل تخلیه و در جای امن تری اسکان داده شدند، عده ای هم در مهمانسراها و از طریق خدمات پشتیبانی تغذیه آنها تأمین شد.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه با راه اندازی تیم های ویژه ای به طور پیوسته از مخازن دذخیره سازی نفت این پایانه بازرسی و سرکشی انجام شده است، بیان کرد: احتمال آن وجود داشت که بیشترین مشکل و خسارت در سقف مخازن شناور نفت ایجاد شود اما با اقدامات به موقعی که انجام شد و همچنین همکاری و هماهنگی تیم‌های حاضر با استفاده از پمپ‌های تخلیه آب به طور منظم آب‌های جمع شده تخلیه و به جای دیگری هدایت شدند.
 
به گفته وی، همچنین خطوط لوله جریانی و اسکله‌های صادراتی و سایر تأسیسات به طور مستمر مورد بازرسی قرار گرفتند و در ناحیه مخازن نفت که در اثر جمع شدن آب باران و گرفتگی خطوط تخلیه مشکل مقطعی ایجاد شده بود شرایط به حالت عادی برگشت و به هیچ یک از مخازن خسارتی وارد نشد.
 
موسوی با بیان اینکه تاکنون هچگونه گزارشی مبنی بر تلفات جانی ارائه نشده است، یادآور شد: در حال حاضر پهلودهی و جداسازی کشتی های نفتکش به صورت منظم و مطابق با برنامه در پایانه نفتی خارگ در حال انجام است.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر حدود 98 درصد صادرات نفت خام ایران از طریق پایانه نفتی خارگ انجام می‌شود که در این شاهراه اصلی صادرات نفت خام ایران بیش از 40 مخزن با ظرفیت ذخیره سازی حدود 22 میلیون بشکه نفت خام ایجاد شده است.
 
بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید با ساخت و توسعه مخازن جدید ذخیره سازی در مجموع ظرفیت ذخیره نفت خام در این پایانه به حدود 31 میلیون بشکه افزایش یابد.
 
با توجه به برنامه شرکت ملی نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز تا پایان برنامه پنجم توسعه هم اکنون ساخت مخازن جدید نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است.
 
ساخت 4 مخزن جدید ذخیره سازی نفت خام با مجموع ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت در پایانه جزیره خارگ آغاز شده است. هدف از ساخت این مخازن جدید افزایش ظرفیت عملیات ذخیره سازی و رسیدن به استانداردهای بین المللی از برنامه های تعریف شده در  شرکت پایانه های نفتی ایران است.

کلید واژه ها: پایانه خارگ مخازن نفت خام صادرات نفت جزیره خارگ ظرفیت پایانه نفتی خارگ پایانه نفتی تخلیه باران نفتی خارگ صادرات جزیره بشکه ذخیره سازی در پایانه


نظر شما :