شکایت ایران از امریکا در سازمان ملل

۰۵ آذر ۱۳۹۱ | ۰۳:۲۶ کد : ۱۹۰۹۵۵۲ سرخط اخبار

تابناک نوشت:

امروز نیز موضوع نقش ایران در جنگ هفت روزه رژیم صهیونیستی با غزه و ارتباط این جنگ با ایران، یکی از موضوعات محوری را در میان مطالب مربوط به ایران در مطبوعات جهان، تشکیل می دهد.

روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی درباره این موضوع، به بررسی آنچه رقابت ایران و قطر در غزه نامیده، پرداخته است. این روزنامه، نوسان حماس میان دو رقیب منطقه ای، یعنی ایران و قطر را یکی از زیرمجموعه ها و نتایج فرعی «بهار عربی» در منطقه دانسته و می نویسد اکنون، پس از وقوع جنگ میان رژیم صهیونیستی و غزه، رقابت این دو کشور برای نفوذگذاری بر جنبش حماس و تعیین جهت آتی آن، ابعاد جدیدی به خود گرفته است. در این رابطه، قطر سعی دارد از ثروت فراوان خود برای به دست آوردن دل حماس استفاده کرده و از طریق سرمایه گذاری و ارسال کمک، موقعیت خود را تحکیم نماید. در همین حال، ایران نیز از دیرباز تأمین کننده سلاح برای شاخه نظامی حماس بوده است. این روزنامه معتقد است برای حماس در هر دو سو نفع وجود دارد و این جنبش از روابط نزدیک با هر دو طرف خرسند است.


اما یکی از اخبار مورد توجه امروز در بعد اقتصادی، سخنان روز گذشته معاون نخست وزیر ترکیه درباره تجارت طلای این کشور با ایران است که طی آن، وی مدعی شده به منظور دور زدن تحریم ها، ایران سیاستی مبنی بر مبادله گاز طبیعی با طلا را با ترکیه دنبال می کند. روزنامه «حریت» ترکیه با اشاره به اینکه موضوع فوق، یکی از مسائل بحث برانگیز طی ماه های اخیر بوده و شایعات زیادی پیرامون آن وجود داشته، می نویسد «علی باباجان»، معاون نخست وزیر ترکیه، اظهار داشته ایران در ازای فروش گاز طبیعی خود به ترکیه، با پول رایج خود این کشور از آن طلا خریداری می کند. دلیل اصلی این امر نیز به گفته وی آن است که به سبب تحریم های بانکی ایران، ترکیه نمی تواند بهای گاز ایران را به دلار پرداخت نماید. 


در همین حال، در خبر دیگری مربوط به روابط ایران و ترکیه، برخی روزنامه ها، از جمله «تایمز اسرائیل»، به واکنش ایران نسبت به استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه پرداخته اند. این روزنامه می نویسد ایران روز گذشته ترکیه را به سبب تقاضای استقرار موشک های «پاتریوت» ناتو در مرز خود با سوریه مورد انتقاد قرار داده و این اقدام آنکارا را غیرسازنده دانسته است. تایمز اسرائیل در این زمینه به سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در سفر به دمشق اشاره کرده که طی آن تأکید کرده بود بحران داخلی سوریه را نمی توان از طریق به کارگیری این گونه تسلیحات، حل و فصل کرد. 


در یکی دیگر از موارد واکنش ایران به تحولات در منطقه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از متهم شدن نیروی دریایی آمریکا از سوی ایران به انجام اقدامات غیرقانونی در خلیج فارس خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ایران، نیروی دریایی آمریکا را متهم کرده که در خلیج فارس و دریای عمان اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز انجام می دهد. در این رابطه، نماینده ایران در سازمان ملل با تقدیم نامه های مشابهی به دبیر کل این سازمان و همچنین به شورای امنیت، نسبت به نقش حریم هوایی ایران از سوی نیروهای آمریکایی شکایت کرده است. در این نامه به پرواز چندباره هواپیماهای آمریکایی بر فراز مناطق ساحلی بوشهر در ماه اکتبر و همچنین تجاوز اخیر یک پهپاد آمریکایی به آب های سرزمینی ایران در اول نوامبر اشاره شده است. 


در نهایت، روزنامه «تودی زمان» ترکیه بخش هایی از اعترافات یک عضو سابق گروهک تروریستی «پژاک» را منتشر کرده که در ادعایی عجیب و غیرمنطقی، مدعی شده ایران به گروهک «پ. ک. ک» ترکیه کمک تسلیحاتی می کند. به نوشته این روزنامه «احمد گورش» در جریان محاکمه خود در دادگاهی در «ارزروم» مدعی شده ایران در دهه ۹۰ چندین بار اقدام به کمک تسلیحاتی به این گروهک کرده است. تودی زمان می نویسد این فرد که خود عضو «پژاک»، شاخه ایرانی «پ. ک. ک» بوده، در سال ۲۰۰۵ این گروهک را ترک کرده است.

کلید واژه ها: ترکیه حماس نویسد می نویسد گروهک این روزنامه


نظر شما :