مانور مشکوک عربستان در افغانستان

۱۳ آبان ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۹۰۸۶۵۰ سرخط اخبار

خبرآنلان: عربستان سعودی فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرده است. کشوری که در سالهای حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان دست در دست امریکا برای بیرون راندن روس ها، افراطیون را مسلح کرده و پس از آن مادر سازمان القاعده شد اکنون برای افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی هم برنامه دارد. به گزارش گلف نیوز، ریاض برای احداث مسجدی در کابل و یک مرکز آموزش اسلامی مبلغ 100 میلیون دلار هزینه می کند. حرکتی که به گفته نویسنده این مطلب برای گلف نیوز در حقیقت در راستای افزایش نقش عربستان در افغانستان است. این مجتمع 20 هکتاری تا ابتدای سال 2016 میلادی پایان خواهد یافت. این بازه زمانی درست هنگامی است که نیروهای امنیتی افغانستان تلاش می کنند با حضور اندک نیروهای کمکی خارجی در قالب ناتو، خود را یافته و اوضاع را در اختیار بگیرند. وزیر امور حج عربستان در این خصوص می گوید: ساخت این مرکز اسلامی چندین هدف را دنبال می کند. یکی از آنها افزایش و بهبود سطح رابطه میان ریاض و کابل است.
همسایگان افغانستان از زمان حمله امریکا و متحدانش به این کشور در سال 2001 میلادی تاکنون سرمایه گذاری های گسترده در بخش خای آموزشی و تلویزیونی این کشور کرده اند تا به نوعی نفوذ خود در این کشور را افزایش دهند. تلاش های برای افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در افغانستان با خروج تدریجی نیروهای ناتو در سال 2014 میلادی رشد فاحشی خواهد یافت. در همین سال هم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار می شود تا شاید پس از ده سال افغانستان رهبری جز حامد کرزی را در کاخ ریاست جمهوری خود ببیند. وزری امور حج عربستان در پاسخ به این سوال که آیا آل سعود با احداث این مجموعه به دنبال افزایش نفوذ بر افغانستان است می گوید: این پروژه در زمان فهد بن عبدالعزیز کلید خورده بود و تنها شامل مروز زمان شده و اندک ارتباطی به بهره برداری سیاسی از افغانستان توسط آل سعود ندارد! وی در گفتگو با گارین در این خصوص می گوید: این مجتمع یک مرکز سیاسی نیست بلکه مرکزی کاملا مستقل است. قرار نیست ما از احداث این مجتمع سودی را عاید خود کنیم یا خطری را متوجه استقلال افغانستان. نخست مکانی است برای عبادت و پس از آن محلی برای آموزش متون اسلامی .
بر اساس این پروژه دانشکده ای که ظرفیت پذیرش 5 هزار دانشجو را دارد بر فراز تپه ای مشرف بر کابل ساخته خواهد شد. مکان این مجتمع نزدیک به آرامگاه محمد ظهیر شاه است. مسجد نزدیک به این مجتمع هم ظرفیت 15 هزار نمازگذار را دارد که بزرگ ترین مسجد افغانستان خواهد شد. عربستان از سال 1979 و آغاز حمله نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به این کشور تا به امروز نقش سیاسی پررنگی در افغانستان داشته است. هنگام ظهور طالبان در پاکستان، عربستان یکی از سه کشوری بود که این گروه را به رسمیت شناخت. اما از سال 2001 تاکنون که با وقوع حادثه 11 سپتامبر ورق بازی در جهان در قبال افغانستان برگشت، عربستان در کنار امریکا و متحدانش در جبهه مبارزه با القاعده و طالبان ایستاده است. اخیار نیز وی پیشنهاد میانجی گری برای پایان دادن به بحران در افغانستان را داده است. البته حضور دیپلماتیک عربستان در افغانستان به نسبت سایر کشورهای منطقه ناچیز است. بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند که عربستان با احداث این مجتمع آموزشی در حقیقت عقاید وهابیت را میان جوانان افغان و پاکستانی رواج خواهد داد


نظر شما :