پیام تلویحی اعزام ناوگروه ایرانی به سودان چیست؟

سودان جبهه جدید رقابت تهران - تل آویو

۱۴ آبان ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۲ کد : ۱۹۰۸۵۲۹ آسیا و آفریقا گفتگو خاورمیانه
امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که حمله اسرائیل به کارخانه ای مهمات سازی در سودان به بهانه فعالیت ایران در آن تنها خط و نشان کشی برای دولت مرکزی سودان بوده و بر پایه استدلال خاصی نیست
سودان جبهه جدید رقابت تهران - تل آویو

دیپلماسی ایرانی :  ناوگروهی ایرانی با هدف "اعلام صلح و دوستی " با کشورهای همسایه و برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در مقابله با "تروریسم دریایی" در یکی از بنادر سودان با نام "بور سودان" پهلو گرفته است. اعزام این ناو در حالی انجام می گیرد که هنوز از بمباران کارخانه مهمات سودان زمانی نگذشته است. بهانه اسرائیل برای بمباران کارخانه  این بود که سپاه پاسداران ایران از آن برای ساخت سلاح های مورد نیاز حماس استفاده  کرده است. پاسخی که ایران به این حمله رژیم صهیونیستی داده است نیز جای تحلیل و بررسی دارد. به همین بهانه دیپلماسی ایرانی از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک، دلیل اعزام ناوگروه ایرانی را به یکی از بنادر سودان جویا شده است که در زیر می خوانید:

اهداف ایران از  استقرار ناوگروه در یکی از بنادر سودان را چگونه ارزیابی می کنید؟

این ناوگروه متشکل از ناوشکن شهید دریابان نقدی و ناو هلیکوپتربر به نام خارک بوده است که عازم سواحل سودان شده و در بور سودان مستقر شده اند. البته این حرکت در راستای مبارزه با دزدان دریایی که در سواحل سومالی هستند و همچنین تامین امنیت رفت و آمد نفت کش ها و کشتی های تجاری جمهوری اسلامی ایران و همچنین کشورهای دوست صورت گرفته است.

به نظر می رسد ایران از حضور این ناوگروه پس از 6 روزکه از حمله به سودان و بمباران کارخانه یرموک در جنوب خارطوم توسط رژیم صهیونیستی، می گذرد اهداف خاص خود را داشته است. شاید بتوان گفت دو هدف دلیل اصلی رفتن این ناوگروه به بور سودان بوده است:

1.     بحث دزدان دریایی و همکاری با جمهوری سودان و استفاده از امکانات دریایی سودان برای مبارزه با دزدان دریایی و تامین خطوط کشتیرانی در منطقه

2.     پیامی برای رژیم صهیونیستی که ملت و کشور سودان تنها نیستند و در جهت تقویت همکاری ایران و سودان در خصوص نظامی و دفاعی و همچنین بررسی نقاط ضعف ناو هوایی و نیروی پدافند هوایی سودان به علت آنکه نتوانسته به خوبی با حملات رژیم صهیونیستی که برای دومین بار انجام می شود، مقابله کند.

همانطور که می دانید این مسائلی که رژیم صهیونیستی درباره حضور ایران در سودان مطرح کرده بود، تنها بهانه است، به دلیل آنکه این فشاری بود از جانب اسرائیل بر دولت سودان برای اجرای توافق نامه همکاری میان خارطوم و جوبا پایتخت جنوب سودان، چراکه رژیم صهیونیستی روابط بسیارگسترده و صمیمی با دولت جدید التاسیس جنوب سودان برقرار کرده است. همانطور که می دانید اولین سفر خارجی رئیس جمهور جنوب سودان به تلاویو بوده است که همین امر نشان دهنده آن است که توافقات مهم امنیتی نظامی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. حتی اسرائیلی ها در جنوب سودان پایگاه هایی را نیز برقرار کردند که شامل کارخانه های تولید برخی سلاح هاست که آموزش نیروی نظامی، پلیس و نیروی امنیتی جنوب سودان را نیز برعهده گرفته اند. این امر نشان دهنده فشار بر خارطوم و دولت و رهبری آن برای اجرای این توافقات است.

بنابراین به طور خلاصه می توان گفت پیام اسرائیلی ها به خارطوم این بوده است که اگر این توافقات به خوبی اجرا نشود، رژیم صهیونیستی در کنار جوبا خواهد بود و همچنین منهدم کردن کارخانه مهمات سازی که اثر منفی بر توانمندی نظامی سودان می گذارد،شاید جهت تضعیف قدرت نظامی دولت سودان در مقابل هرگونه تحرکات احتمالی دولت جنوب سودان خواهد بود.باید اضافه کرد در درگیری های اخیر میان سودان و جنوب سودان شاهد تسلط نیروی نظامی این کشور بر نیروهای نظامی جنوب سودان بوده است، در نتیجه ممکن است بمباران کردن این کارخانه نیز در جهت تضعیف قدرت نظامی شمال سودان باشد.

ایران در مقابل حمله اسرائیل به کارخانه ای مهمات سازی در سودان  چه عکس العملی از خود  نشان داده است؟

طرح این مساله از سوی رژیم صهیونیستی بهانه و کاملا دروغ بوده است. دولت سودان همکاری و روابط صمیمی و گسترده ای با ترکیه، ایران، روسیه و چین دارد، اما این موضوع که اسرائیل تنها به حضور ایران اشاره کرده ، نادرست است. اتفاقا این تاسیسات بیشتر با ترکیه انجام می شود، همانند منطقه جیلی و فرودگاه ها و آشیانه هواپیماهای بزرگی که در آنجا توسط ترکیه ساخته شد. بنابراین در ساخت اینگونه کارخانه ها ترکیه و چین سهمی دارند، اما بهانه نسبت دادن به ایران به این دلیل بوده که چون کسی دنبال استدلال رژیم صهیونیستی نیست، بنابراین طرحی را مطرح کرده و افکارعمومی بین المللی را علیه ایران و سودان تحریک می کنند.

در نتیجه، چنین رفتارهایی تنها بهانه ای است که شورای امنیت و سازمان ملل و قدرت های دیگر در نظام بین الملل هیچ توضیحی از اسرائیل در خصوص منهدم کردن کارخانه تسلیهات سودان نخواسته است. چنین فضایی نشان دهنده آن است که شرایط جنگلی حاکم بر منطقه و جهان حاکم است.

آیا رژیم صهیونیستی پیش از این نیز سابقه حمله به سودان را داشته است؟

بله در گذشته هواپیماهای رژیم صهیونیستی به شمال سودان رفته و یک جاده را بمباران کردند. که در این حادثه یک ماشین حامل تعدادی از سودانی ها و فلسطینی ها کشته شدند. این حرکت یک تجاوز هوایی محسوب می شد، چراکه در شمال سودان انجام شد. این بمباران به بهانه این بود که آنها به غزه کمک می کردند. بنابراین همیشه بهانه حزب الله، غزه و ایران برای تجاوز به سودان در جهت تقویت توانمندی های نظامی و سیاسی جنوب سودان وجود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

انتشار اولیه: سه شنبه 9 آبان 1391 / بازانتشار: شنبه 13 آبان 1391

کلید واژه ها: سودان رژیم صهیونیستی جنوب سودان امير موسوي ايران


نظر شما :