قدرت های هسته ای جدید در راه هستند

۰۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۰۸۴۴۱ سرخط اخبار

 گاردین در گزارشی به آینده صنعت هسته یی در جهان پرداخت و تاکید کرد که با وجود اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ غربی انرژی هسته یی را کنار گذاشته و خواهند گذاشت، علاقه کشورهایی مانند هند و چین به این منبع تولید برق اجازه نمی دهد که انرژی هسته یی از مجموعه ذخایر تامین کننده برق در جهان حذف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین در این گزارش نوشت: در حالی که رویکرد ژاپن، آلمان، ایتالیا و حتی فرانسه نسبت به انرژی هسته یی سردتر می شود، چین در حال از سرگیری برنامه 170 میلیارد پوندی خود در زمینه انرژی هسته یی است و هند نیز برای تامین برق خود به این منبع انرژی روی آورده است.

یک قرص سوخت هسته یی به اندازه انگشت کوچک انسان بیشتر از 800 کیلوگرم زغال سنگ یا 650 لیتر نفت انرژی تولید می کند بدون اینکه گاز دی اکسیدکربن یا گازهای دیگری را وارد جو کند. اما قدرت بیش از اندازه اورانیوم، ماده خام سوخت هسته یی سال گذشته توسط حادثه نیروگاه فوکوشیما دایچی برای جهانیان به نمایش گذاشته شد. قیمت آن در بازارهای جهانی کاهش شدیدی یافته است، تا جایی که بزرگ ترین شرکت های استخراج اورانیوم در جهان تصمیم گرفته اند این مواد را در زمین باقی بگذارند.

ضربه دیگری که این بازار خورد، از ناحیه دولت های کشورهای در حال توسعه بود که در یک ماه گذشته اعلام کردند قصد کناره گیری دائمی از انرژی هسته یی را دارند.

اما با اینکه غرب در حال عقب نشینی است صنعت هسته یی ممکن است در حال گسترش باشد، البته در کشورهای در حال توسعه. در چند روز اخیر چین اعلام کرد که قصد دارد برنامه ساخت راکتور خود را از سر بگیرد که هدف از آن، تولید ظرفیتی آنقدر بالا است که می تواند برق کل اسپانیا را تامین کند.

ژاپن ماه مارس گذشته همه نیروگاه های هسته یی اش را که 30 درصد برق این کشور را تامین می کرد، تعطیل کرد. ترس از یک فاجعه هسته یی در سرتاسر جهان پخش شد و باعث خاموشی چراغ های راکتورهای سراسر جهان شد و بسیاری از آنها بیش از 18 ماه است که خاموش مانده اند.

ژاپن اکنون برای جایگزینی برق هسته یی خود مجموعه ای از ژنراتورهای بنزینی را با صددرصد ظرفیت شان فعال کرده است و قصد دارد وابستگی به انرژی هسته یی را تا سال 2040 کاملا قطع کند، اقدامی که تقریبا 620 میلیارد دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت. آلمان و بلژیک نیز انرژی هسته یی را رها کرده اند و ایتالیا که قصد داشت پس از مدت ها به این منبع انرژی برگردد از موضع خود عقب نشینی کرده است و حتی فرانسه که بزرگ ترین حامی انرژی هسته یی در جهان است در حال کاهش سطح صنعت هسته یی اش می باشد.

آینده جاه طلبی های هسته یی انگلیس نیز هنوز مشخص نیست، چرا که وینسنت دو ریواز، مدیرعامل شرکت فرانسوی EDF که مسئولیت ساخت راکتورهای هسته یی جدید در انگلیس را بر عهده داشت به پارلمان اعلام کرد که این شرکت هنوز تصمیم نگرفته است که ساخت نیروگاه های هسته یی بدون حمایت دولت ارزشش را دارد یا خیر. دو شرکت آلمانی RWE و شرکت EON از شرکت سهام مشترک هورایزن که با هدف ساخت نیروگاه های هسته یی جدید در انگلیس تشکیل شده بود کنار کشیده اند.

هینال پاتل، یک تحلیلگر صنعتی ارشد بلومبرگ اینداستریز در این باره گفت: همان اتفاقاتی که پس از حادثه چرنوبیل افتاد در حال تکرار شدن است. علامت سوال های بسیار بزرگی درباره اینکه آیا ما باید انرژی هسته یی داشته باشیم یا خیر؟ به وجود آمده است و بسیاری از کشورها به تردید افتاده اند.

پاتل گفت که تصمیم فرانسوا اولند، رییس جمهور فرانسه برای تعطیلی قدیمی ترین نیروگاه هسته یی این کشور در ماه گذشته و تعهد به کاهش وابستگی فرانسه به انرژی هسته یی، از 75 درصد به 50 درصد کل نیاز فرانسه به برق باعث متزلزل شدن این صنعت شده است.

وی گفت: اگر کشوری که بیشترین حمایت را در جهان از انرژی هسته یی دارد پشیمان شود، سایر کشورها متوجه می شوند.

با وجود کاهش تقاضای اورانیوم، تحلیلگران معتقدند که قیمت اورانیوم در درازمدت به حالت عادی برمی گردد. رشد چین و هند وابسته به سوخت هسته یی خواهد بود و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در حال روی آوردن به انرژی هسته یی هستند تا بتوانند طول عمر صادرات نفتی شان را بیشتر کنند.

در حال حاضر 65 راکتور در سرتاسر جهان در دست ساخت قرار دارند و 69 درصد آنها در کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین هستند. برنامه جاه طلبانه پکن تا سال 2020 نقش برق هسته یی در این کشور را از دو درصد به پنج درصد می رساند و چین را به بزرگ ترین بازار جهان برای تجهیزات هسته یی جدید تبدیل می کند.

هند که منابع سوخت فسیلی ندارد و رشد سریع آن باعث افزایش قطعی برق شده است نیز قصد دارد یک برنامه گسترده را راه اندازی کند و امیدوار است انرژی هسته یی تا سال 2050، پنجاه درصد نیاز این کشور به برق را تامین کند.

هند برای افزایش تولید برق هسته یی خود باید تولیدکنندگان اورانیوم را متقاعد کند که با وجود نگرانی ها درباره برنامه هسته یی تسلیحاتی دهلی نو، برای این کشور اورانیوم تامین کنند.

چهار سال پیش 46 کشور گروه تامین کنندگان هسته یی، هند را از ممنوعیت 30 ساله در زمینه صادرات به کشورهایی که معاهده منع گسترش تسلیحات هسته یی (ان .پی .تی) را امضا نکرده اند، مستثنی قرار داده اند. هند به آنها اطمینان داد که واردات هسته یی اش هرگز به سمت تسلیحاتی منحرف نخواهد شد.

به عقیده پاتل، ژاپن نیز مجبور می شود چین و هند را دنبال کرده و با وجود خاطره حادثه هسته یی فوکوشیما دوباره به انرژی هسته یی روی آورد.

وی در این باره گفت: ژاپن نیز مانند هند منابع طبیعی زیادی ندارد و به همین دلیل انرژی هسته یی بخش اعظم برق آن را تامین می کرد. اگر انرژی هسته یی را کنار بگذارند مجبور می شوند نفت و گاز بسیار بیشتری وارد کنند که این برایشان بسیار پرهزینه است و برای امنیت انرژی نیز مناسب نیست.


نظر شما :