انقلاب مخفی در ریاض

۰۳ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۰۸۳۳۲ سرخط اخبار

یک روزنامه انگلیسی با پرداختن به اعتراضات مردم عربستان علیه آل سعود و تلاش حکومت این کشور برای سرکوب معترضین، آن را به عنوان بیداری اسلامی خاموش عربستان تفسیر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ایندیپندنت مطلب خود را با اشاره به کشته شدن معترضین شیعه عربستان به دست حکومت این کشور آغاز کرده و می نویسد: خالد اللبد یک جوان 26 ساله در تاریخ 26 سپتامبر در مقابل خانه خود در شرق عربستان به دست نیروهای پلیس کشته شد و دو نفر از بستگان وی نیز زخمی شدند.

شیعیان عربستان از سوی حکومت این کشور به عنوان شهروند درجه دو محسوب می شوند و این در حالی است که شیعیان 10 درصد از جمعیت 28 میلیون نفری مردم این کشور را تشکیل می دهند.

پلیس عربستان اعلام کرد که لبد جنایتکاری بود که به دلیل شلیک به سوی نیروهای پلیس، کشتن یک فرد دیگر، و حمله به پاسگاه پلیس تحت تعقیب بود.

اما گروه های حقوق بشر اعلام کردند که لبد یک معترض بود که به صورت صلح آمیز در تظاهرات ها شرکت می کرد و به دلیل آنکه خواهان برخوردار شدن شیعیان عربستان از حقوق مساوی شده بود از سوی حکومت خاموش شد. 

به نوشته این روزنامه، کشته شدن لبد و چند جوان دیگر نشانگر افزایش ناآرامی های داخلی در عربستان است، موردی که در سالهای اخیر درعربستان سابقه نداشته است. افزایش ناآرامی در عربستان را می توان از یک بعد دیگر نیز مورد توجه قرار داد و آن موج انقلاب های ایجاد شده (بیداری اسلامی) در کشورهای اسلامی است.

در این میان اعتراضات مردم عربستان بیشتر شده و این تعابیر زیادی برای منطقه دارد بویژه آنکه عربستان سعودی و ایران در رقابت برای افزایش قدرت خود در خاورمیانه هستند.

ریاض اعلام می کند که این تظاهرات کنندگان از سوی ایران تحریک شده اند و با هدف ایجاد اغتشاش در اقتصاد عربستان دست به این اقدامات می زنند و البته این اتهامی است که معترضین آن را رد می کنند.

اما شیعیان عربستان از سوی حکومت این کشور به عنوان شهروند درجه دو محسوب می شوند و این در حالی است که شیعیان 10 درصد از جمعیت 28 میلیون نفری مردم این کشور را تشکیل داده و در شرق عربستان زندگی می کنند. به عبارت دیگر شیعیان عربستان بین یک صحرای سوزان و آبهای خلیج فارس گیر افتاده اند.

بر اساس آمارهای موجود تا کنون 14 نفر از معترضین و دو نیروی پلیس در اعتراضات مردم عربستان که از سال گذشته آغاز شده کشته شده اند، هر چند این آمار در مقایسه با سایر کشورهای عربی که با موج بیداری اسلامی مواجه هستند کمتر است، اما در این کشور وضعیت اندکی با کشورهای دیگر تفاوت دارد و آن اینکه معترضین عربستانی خواهان سقوط حکومت نیستند.

خواهان حقوقی هستند که سالهاست نادیده گرفته شده، دسترسی مساوی به موقعیت های شغلی، و آزادی زندانیان سیاسی نیز خواسته ها دیگر آنها را تشکیل می دهد. اما در ثروتمندترین کشور موجود در خارومیانه که در آن حتی برگزاری تظاهرات های مسالمت آمیز نیز ممنوع بود، اکنون درگیری پلیس با معترضیت تبدیل به بزرگترین نگرانی ملک عبدالله و خانواده سلطنتی او شده است.

به نوشته ایندیپندنت، آنها خواهان حقوقی هستند که سالهاست نادیده گرفته شده، دسترسی مساوی به موقعیت های شغلی، و آزادی زندانیان سیاسی نیز خواسته ها دیگر آنها را تشکیل می دهد. اما در ثروتمندترین کشور موجود در خارومیانه که در آن حتی برگزاری تظاهرات های مسالمت آمیز نیز ممنوع بود، اکنون درگیری پلیس با معترضیت تبدیل به بزرگترین نگرانی ملک عبدالله و خانواده سلطنتی او شده است.  

در همین رابطه "جعفر الشایب" رئیس شورای شهرداری قطیف می گوید: حکومت درست فکر می کند، اعتراضات این شهر یک مشکل بزرگ هستند. اما با این وجود حکومت عربستان هنوز این تظاهرات ها را غیر قانونی دانسته و با آنها برخورد می کند.

بر همین اساس "منصور الترکی" سخنگوی وزارت کشور عربستان نیز در مصاحبه ای تظاهرات کنندگان عربستانی را به حزب الله لبنان منتسب کرده بود. اتخاذ چنین رویکردی در قبال تظاهرات های عربستان نشان می دهد حکومت حاضر نیست با خواسته مخالفین موافقت کند.

اما "ولید سولیاس" از مرکز حقوق بشر "عدالت" در پاسخ به این اتهامات می گوید: یک نفر از میان این تظاهرات کنندگان به من نشان بدهید که با ایران در ارتباط باشد. دلیل و مدرک شما کجاست؟ هیچ مدرکی وجود ندارد.

در همین رابطه چندی پیش یک گروه حقوق بشر بین المللی خواستار بازدید از شهر قطیف بود اما حکومت عربستان به آنها این اجازه را نداد. قطیف فاصله چندانی با بحرین ندارد و حکومت عربستان در تلاش است تا از افزایش اعتراضات در این شهر جلوگیری کند.

اما اعتراضات مردم عربستان فقط محدود به قطیف نیست بلکه در شهرهای دیگری همچون "عوامیه" نیز مردم در اعتراض به نابرابری ها دست به تظاهرات می زنند. وضعیت در این شهر به گونه ای است که اگر کسی بخواهد وارد عوامیه بشود ابتدا از سوی پلیس مورد بازرسی قرار می گیرد .

علاوه بر آن پلیس عربستان خیابان های اصلی عوامیه را مسدود کرده و خودروهای زرهی در آن مستقر شده اند.

حکومت عربستان برای آنکه بتواند اعتراضات مردم را خاموش کند در سال گذشته اعلام کرد که یک بسته حمایتی 130 میلیارد دلاری برای افزایش سطح رفاه مردم هزینه خواهد کرد.

این طرح شامل افزایش حقوق ها، برنامه ساخت 50هزار واحد مسکونی جدید و افزایش حقوق بیکاری بود. پادشاه عربستان قصد داشت با این کار موج بیداری اسلامی را در این کشور مهار کند اما این اقدامات تا کنون به نتیجه نرسیده اند. 


نظر شما :