انتقاد شدید کارتر از نتانیاهو

۰۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۰۸۲۷۸ سرخط اخبار

 رئیس جمهوری اسبق آمریکا در جریان سفر به بیت المقدس با انتقاد از روند شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، اعلام کرد که دورنمای معاهده صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین در حال "نابود شدن" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا اوضاع اخیر در فلسطین را "فاجعه بار" خوانده و علت آن را افزایش انزوای بیت المقدس شرقی از کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

کارتر که یکی از اعضای "گروه بزرگان" است و منتقد اصلی سیاست های رژیم صهیونیستی محسوب می شود، گفت: ایجاد کشور مستقل فلسطین غیرممکن شده است.

کارتر 88 ساله در ادامه تاکید کرد: ما به یک مرحله بحرانی رسیده ایم. راه حل دو کشوری تنها راه حقیقی برای دستیابی به صلح برای فلسطین و اسرائیل محسوب می شود.

رئیس جمهوری اسبق آمریکا هم اکنون در سفری دو روزه به همراه نخست وزیر سابق نروژ و رئیس جمهوری سابق ایرلند در راس هیاتی موسوم به گروه بزرگان در سرزمین های اشغالی حضور دارد. این گروه با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده است، اما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم دیداری نداشته است.

رئیس جمهور اسبق آمریکا همچنین اعلام کرد، گروه بزرگان خواستار دیدار با نتانیاهو نیست چرا که در دیدارهای پیشین با وی چیزی به دست نیاورده بود.

نتانیاهو پیشتر متعهد شده بود تا از کشور مستقل فلسطین حمایت کند، اما مذاکرات صلح با فلسطینی ها تاکنون به دلایل مختلف از سوی وی متوقف شده است. کارتر به همین دلیل وی را بارها مورد انتقاد قرار داده که هیچ کاری انجام نداده است.

جیمی کارتر در ادامه افزود: تا امروز، تمامی نخست وزیرهای پیشین اسرائیل برای حمایت از راه حل دو کشوری تمایل داشته اند.

این در حالیست که فلسطینی ها اعلام کردند تنها زمانی پای میز مذاکره باز می گردند که رژیم صهیونیستی شهرک سازی ها را در سرزمین های اشغالی متوقف کند، اما رژیم صهیونیستی می گوید این مذاکرات باید بدون هیچ قید و شرطی از سر گرفته شود.

جیمی کارتر در زمان ریاست جمهوری آمریکا، به عنوان میانجیگر در معاهده صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر نقش اساسی ایفا کرد، اما از زمان ترک سمت، به عنوان منتقد سرسخت تل آویو عمل کرده است.

وی در کتاب خود با عنوان "فلسطین: صلح نه آپارتاید" که در سال 2006 منتشر شد، اعلام کرد که شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی در اصل مانعی بر سر صلح خاورمیانه محسوب می شود. انتشار این کتاب باعث خشم گسترده در سراسر سرزمین های اشغالی شد.

رئیس جمهور اسبق آمریکا و دو تن دیگر از اعضای گروه بزرگان همچنین نگرانی خود را در خصوص اختلافات موجود میان احزاب اصلی فلسطین، فتح و حماس، ابراز داشته و متعهد شدند تا از تصمیم فلسطین برای ارائه پیشنهاد طرح کشور ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه نوامبر سال جاری میلادی حمایت کند.

این گروه قرار است امروز (سه شنبه) به مصر رفته و با محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، جیمی کارتر روز دوشنبه اعلام کرد که روند صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین به یک نقطه بحران رسیده و دولت نتانیاهو به راه حل دو کشوری متعهد نیست.

کارتر در یک کنفرانس خبری گفت: سیاست دستیابی به راه حل دو کشوری هم اکنون کنار گذاشته شده و ما هم اکنون به شدت نگران این موضوع هستیم که این روند به سوی یک فاجعه به نام انتخاب "تک کشوری" سوق پیدا کند.

وی افزود: تمام شواهد نشان می دهد که راه حل دو کشوری اساسا کنار گذاشته شده و ما به سمت "اسرائیل بزرگتر" که در تضاد با مفهوم راه حل دو کشوری است، در حرکت هستیم.


نظر شما :