وقتی «بایدن» ایران و افغانستان را با هم اشتباه می گیرد!

۲۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۰۸۱۴۵ سرخط اخبار

در حالی که تنها حدود دو هفته به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده، دو کاندیدای دموکرات و جمهوری خواه و اعضای تیم های انتخاباتی آنان، رقابت های خود را شدت بخشیده اند. اما در این میان، برخی گاف های عجیب و غریب از سوی هر یک از طرفین، گاه موجبات انبساط خاطر را فراهم می کند.

 
به گزارش «تابناک»، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا که در حال حاضر معاونت اوباما در رقابت های انتخاباتی را نیز بر عهده دارد، روز گذشته در جریان یک سخنرانی انتخاباتی با انجام اشتباهی فاحش، ایران و افغانستان را با هم  اشتباه گرفت.
 
سایت شبکه خبری «ای بی سی نیوز» با اشاره به سخنرانی روز گذشته بایدن گزارش داده که وی در هنگام سخن گفتن از وضعیت نیروهای نظامی آمریکا، مرتکب اشتباهی شده است. این سایت می نویسد هرچند نه اوباما و نه رامنی احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را رد نکرده اند، اما بایدن پا را اندکی فراتر گذاشته و از کهنه سربازانی سخن گفته که در ایران جنگیده اند!
 
بایدن در بخشی از سخنرانی خود، با طرح سوالی با هدف جلب توجه حضار به موضوع کهنه سربازان آمریکایی، از آن ها پرسید: «چند نفر از شما کسی را می شناسید که در عراق یا ایران خدمت کرده باشد؟»
 
بایدن ادامه داد: «چند نفر از شما کسی را می شناسید که در عراق یا ایران دچار مجروحیت شده باشد؟... خوب؛ بگذارید چیزی به شما بگویم. ما بیش از آنچه بتوانیم جبران کنیم، به این خانواده ها مدیونیم».
 
«ای بی سی نیوز» می نویسد همان طور که بایدن به سخنان خود ادامه می داد، مشخص شد وی از جنگی سری و مخفی در ایران سخن نمی گوید، بلکه صرفاً ایران و افغانستان را با هم اشتباه گرفته است: «کهنه سربازانی که در عراق و افغانستان بوده اند، می توانند این را به شما بگویند که وقتی ارتش از کسی که در جنگ کشته شده سخن می گوید، در حقیقت درباره یک فرشته از دست رفته صحبت می کند».
 
البته سخنان عجیب و غریب بایدن تنها به موضوع ایران محدود نشده، زیرا اظهارات وی درباره جمهوری خواهان نیز منجر به جنجالی شده که اعتراض شدید آنان را در پی داشته و دفتر ریاست جمهوری آمریکا را مجبور به ادای توضیح کرده است.
 
در این زمینه، بایدن با اشاره به کتابی به نام «تفنگ های جوان» که توسط پل رایان، معاون میت رامنی به نگارش درآمده، اظهار داشته: «آن ها (جمهوری خواهان) تفنگ دارند، اما گلوله ندارند. متأسفانه گلوله ها به سمت شما نشانه رفته اند». 
 
این سخنان با واکنش تند سخنگوی میت رامنی مواجه شده که انتقاداتی را علیه بایدن مطرح کرده و همین امر، مشاور مطبوعاتی بایدن را ناچار ساخته به طور رسمی توضیح دهد که منظور بایدن از «گلوله»، معنای مجازی آن بوده و مقصودش نادیده گرفته شدن طبقه متوسط از سوی جمهوری خواهان است.  
 

نظر شما :