غربی‌ها درباره نوسانات ارزی ایران چه می‌گویند؟

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۹۰۸۱۰۲ سرخط اخبار

مشرق ـ نوسانات ارزی در هفته های اخیر در ایران با واکنش های تامل برانگیزی از سوی مقامات رسمی کشورهای خارجی همراه بوده است. واکنش هایی که بعضاً از سر توهم و گاهی هم ناشی از واقعیت های موجود است.

آنچه که در ادامه می خوانید گزارشی است از این اظهارات تأمل برانگیز! که در لابه لای آنها به مقولاتی مثل تحریم ها، مسئله سازش و سوء مدیریت دولت در ایران صریحاً اشاره می شود:


کلینتون: تحریم ها را فوراً بر می داریم، اگر...

به گزارش سایت وزارت خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، دولت ایران را مسئول وضع اقتصادی کنونی ایران دانست و در عین حال اظهار داشت اگر ایران درباره برنامه هسته ای اش همکاری جدی کند تحریم ها می تواند فورا برداشته شود.

هیلاری کلینتون که پس از دیدار با وزیر خارجه قزاقستان با خبرنگاران سخن می گفت تصریح کرد که وضعیت اقتصادی ایران عمدتا نتیجه تصمیم های دولت ایران بوده و نه تحریم ها.

وزیر خارجه ایالات متحده  اظهار داشت، دولت ایران تصمیم هایی گرفته که منجر به وضعیت کنونی اقتصاد ایران شده که هیچ ربطی هم به تحریم ها نداشته است.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: عامل مشکلات اقتصادی ایران "سوء مدیریت" دولت است

 خبرگزاری فرانسه نوشت: "ویکتوریا نولاند" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره دلایل مشکلات اقتصادی در ایران اظهار داشت: "فقر مدیریت اقتصادی و سیاسی در دولت ایران وجود دارد. ایرانی ها تاثیرات تصمیم های بد دولت خود را احساس می کنند."

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه می گوید: سختی های اقتصادی در ایران به طور حتم به دلیل سوء مدیریت داخلی این کشور است. همچنین تحریم ها ایرانی ها را از صادرات و کشورهای دیگر را از تعامل بازرگانی با آنها منع می کند.

نولاند ادامه داد: تحریم ها علیه ایران با هدف ادامه فشارها بر حکومت ایران است تا انتخاب! خود را تغییر دهد.


نخست وزیر انگلیس خطاب به اسرائیل: به تحریم ها علیه ایران بیافزایید

 خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد: دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا از اسرائیل خواست به ایران حمله نظامی نکند بلکه به تحریم ها علیه این کشور بیافزاید.

کامرون که در جمع اعضای یک سازمان اسرائیلی بریتانیایی در لندن سخن می گفت ادامه داد: دقیقا همان گزینه ای است که حکومت ایران در شرایط فعلی، منتظر آن است تا ملت خود را علیه دشمن خارجی، یکپارچه سازد. ما نباید چنین فرصتی را در اختیار ایران قرار بدهیم. ما باید شجاعت به خرج بدهیم و به تحریم ها علیه ایران ، فرصت بدهیم تا در این کشور احساس شوند.

در همین حال خبرگزاری رسمی اسپانیا (افه) به نقل از یک نظرسنجی در فلسطین اشغالی گزارش داد «اکثریت اسرائیلی ها از احتمال وقوع جنگ با ایران می ترسند و معتقدند وسعت عواقب آن معلوم است.»

ایران کوتاه بیاید، فشارهای آمریکا بیشتر می شود

 یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اذعان کرد: برخی امیدوارند کاهش شدید ارزش ریال نارضایتی گسترده ای در ایران به راه اندازد. به عبارت دیگر برخی منتظر بهار عربی دیگری در ایران در نتیجه فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی بر مردم این کشور هستند. اما با بررسی واقع بینانه تر می توان دریافت که کاهش ارزش ریال نه به مذاکره درباره متوقف کردن غنی سازی اورانیوم و نه بهار عربی دیگر منجر نخواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: هیچ تفاوتی ندارد تا چه حد تحریم ها بر اقتصاد ایران آسیب وارد ساخته است، اما تهران بدون تردید می داند تغییر در سیاست های هسته ای اش اعتراف به ضعف و فشارهای ناشی از تحریم ها خواهد بود. در صورت متوقف کردن برنامه هسته ای، بدون تردید آمریکا موضع بسیار شدیدتری در مقابل تهران اتخاذ خواهد کرد، چرا که به موفقیت تحریم های اقتصادی ایمان خواهد آورد. بر همین اساس با شدیدتر شدن تحریم ها تهران برای ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم مصمم تر خواهد شد.


تحریم ها نتوانسته اقتصاد "ایران" را به زانو درآورد

 نشریه فرانسوی اکسپرس تصریح کرد تحریم ها نمی تواند ایران را به زانو درآورد و این عقیده که باور جمهوری اسلامی با فشار اقتصادی تغییر خواهد کرد، باور باطلی است.

این مجله در گزارش ها، تحریم ها را نسخه قرون وسطایی خوانده و نوشت: این رسالت بیشتر مانند تجویز اطبای قرون وسطایی است که وقتی دارو اثر نمی کرد، دوز آن را افزایش می دادند. به لحاظ تاریخی نمی توان موردی را یافت که اعمال تحریم نتیجه بخش بوده باشد. آیا تحریم ها می توانند اقتصاد ایران را به زانو درآورند؟ این تحریم ها باعث مشکلاتی برای ایران شده اما نتوانسته اقتصاد این کشور را به زانو درآورد.

ایران هر چقدر عقب نشینی کند آمریکا جلوتر خواهد آمد

 یک رادیوی اروپایی با بررسی جنگ اقتصادی علیه ایران نوشت: تاریخ ایران و ملت آن نشان می دهد که آنها قادر به برون رفت از بحران های امنیتی، سیاسی و اقتصادی هستند و پیروز میدان خواهند بود و این مسئله نگرانی غرب را برمی انگیزد.

در این رابطه رادیو نروژی «اوستن» اعلام کرد که جنگ اقتصادی که علیه ایران آغاز شد و طی سه هفته اخیر موجب کم شدن ارزش پول این کشور شده!، یکی از اهداف اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس در جنگ محرمانه شان علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

این رادیو در تحلیل سیاسی بحران اقتصادی کنونی در ایران اعلام کرد: این امر از اسرار این جنگ مخفیانه و پنهانی علیه ایران تحت عنوان «تحریم های اقتصادی» است. جنگی که اسرائیل و دولت های عضو شورای همکاری در پشت آن قرار دارند و اگر این طرف ها در پشت آن نبودند، این تحریم ها نمی توانستند تا این اندازه بر ایران تاثیر بگذراند.

آمریکا: سران مخالفان در ایران از ما می خواهند به تحریم ادامه دهیم

معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد اعمال فشار و تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران با مشورت برخی سران گروه های مخالف در ایران صورت می گیرد.
 مایکل پازنر در گفت وگو با یورونیوز، اظهار داشت: تحریم ها احتمالا در درجه نخست مردم عادی و طبقات ضعیف را تحت فشار قرار می دهد اما چاره ای وجود ندارد. شما نمی توانید تحریم ها را چنان طراحی کنید که تنها مقامات کشور را هدف قرار دهد.

وی اضافه کرد: ما باید به صدای کسانی که در داخل هستند گوش کنیم و از آنها الهام بگیریم. روشن است که گروهی از سران نیروهای دموکراتیک در ایران خواهان اعمال فشار بر دولت از طریق تحریم ها هستند.

معاون وزارت خارجه آمریکا به اسامی این افراد اشاره ای نکرد اما با مروری به برخی مخالف خوانی ها در داخل به بهانه تحریم ها می توان روشن کرد که چه کسانی با فشار سیاسی - اقتصادی غرب هماهنگ شده اند.

وزیرخارجه اسرائیل: تحریم ها علیه ایران می تواند به نا آرامی های مردمی منجر شود!

 آویگدور لیبرمن در مصاحبه با روز نامه « هاآرتص» که روز یکشنبه ۹ مهرماه و قبل از اغتشاش صورت گرفته در میدان فردوسی تهران منتشر شده گفته است:«تظاهرات مخالفان در ایران که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ (اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری در ایران) روی داد، باردیگر روی خواهد داد، حتی با قدرت بیشتر.»

وزیر امور خارجه اسرائیل به این روزنامه گفته است: تاثیر تحریم ها علیه ایران به درجه ای رسیده  که تا تابستان سال آینده احتمال بروز نا آرامی های مردمی در این کشور می رود. 

اکونومیست: آیا بحران پولی ایران راه را برای بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی کشور هموار می سازد؟

 مجله ی اکونومیست در مقاله ای به بررسی موضوع نوسانات قیمت ارز در ایران و تبعات سیاسی آن پرداخت.

مجله ی اکونومیست در این مقاله به عدم توانایی دولت در کنترل قیمت ارز اشاره می کند و آن را فرصتی مناسب برای مخالفان محمود احمدی نژاد که می توانند از آن در انتخابات آینده بهره بجویند می داند.
 


وستروله: این تحریم ها برای وادارسازی به مسئله سازش! است

به گزارش سایت رسانه صهیونیستی جورزالم پست، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز اخیراً و در پی اعلام خبر تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، در اظهار نظری گفته بود: این تحریم ها در راستای وادارسازی ایران برای سازش! اعمال می شود.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :