پیشنهاد اردوغان برای کنار گذاشتن عربستان

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۰۸۰۹۰ سرخط اخبار

اردوغان پیشنهاد کرد سه کشور ایران، ترکیه و مصر در قالب گروه سه جانبه جدیدی درباره بحران سوریه رایزنی کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت که دیدارش با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بر مسئله سوریه متمرکز بود و دو طرف بر ضرورت حمایت از آتش بس در سوریه توافق کردند.

نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه و پس از بازگشت از باکو در کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا به خبرنگاران گفت: عربستان سعودی به دلیل حضور ایران، تمایلی به فعالیت در گروه چهارجانبه ندارد. آنکارا پیشنهاد کرد این گروه به صورت سه جانبه و بدون حضور عربستان سعودی به فعالیت خود ادامه بدهد.
 


 

گروه چهارجانبه با عضویت ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی چند ماه قبل با پیشنهاد محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه تشکیل شد. عربستان سعودی در نشست مقدماتی معاونان وزیر خارجه این گروه مشارکت کرد اما در نشست های آتی آن در سطح وزیران خارجه، غایب بود.

اردوغان ادامه داد: دولت ترکیه همچنین پیشنهاد کرد گروه دیگری با حضور ایران، ترکیه و روسیه فعال شود. آنکارا پیشنهاد دیگری را هم مطرح کرده است تا کمیته پیگیری با حضور ترکیه، مصر و عربستان سعودی تشکیل شود. نتایج به دست آمده از فعالیت این کشورها، گستره بیشتری را برای ایجاد راه حل برای بحران سوریه پوشش می دهد.

وی گفت در دیدار با احمدی نژاد این توافق به دست آمد که دو طرف از پیشنهاد اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس در عید قربان در سوریه حمایت کنند.
اردوغان افزود: دو طرف همچنین بر دعوت از همه طرف ها در سوریه برای اجرای آتش بس توافق کردند.

ابراهیمی به تازگی از تهران دیدار کرد و از ایران خواسته بود از ایده برقراری آتش بس در سوریه از عید قربان آینده حمایت کند.

نخست وزیر ترکیه مسؤولیت شکست توافق ژنو و شکست ماموریت کوفی عنان نماینده سابق سازمان ملل متحد در امور سوریه را برعهده بشار اسد رئیس جمهور سوریه دانست و گفت: اسد به توافقات پایبند نبود. این وضعیت باعث استعفای کوفی عنان شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، در ملاقات احمدی نژاد و اردوغان در حاشیه نشست سازمان اکو در باکو که 40 دقیقه طول کشید دو طرف بر افزایش دیدارها و رایزنی ها برای ایجاد حل برای بحران سوریه توافق کردند. دو طرف همچنین بر ضرورت توقف خون ریزی در سوریه به صورت فوری تاکید کردند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه


نظر شما :