پیشنهاد جدید اردوغان برای سوریه

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۹۰۸۰۸۵ سرخط اخبار
ایسنا نوشت:
 
نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که با توجه به مخالفت عربستان با حضور ایران در مذاکرات چهارجانبه در رابطه با بحران سوریه، به رییس جمهوری ایران یک مذاکره سه جانبه با حضور ایران، ترکیه و مصر را پیشنهاد داده است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، مذاکرات چهارجانبه مذکور در رابطه با بحران سوریه متشکل از چهار کشور مصر، ترکیه، ایران و عربستان بوده که با مخالفت عربستان از حضور در نشست قاهره لغو شده است. عدم حضور ریاض در این نشست به گمان برخی از دیپلمات ها نشان از واکنش عربستان به حضور ایران است، چرا که عربستان، ایران را به عنوان رقیب اصلی خود برای نفوذ و قدرت در منطقه می داند.
 
بنا به گفته یکی از سخنگویان رییس جمهوری مصر، به دنبال این مسئله، محمد مرسی، رییس جمهوری مصر نشست چهار جانبه این چهار کشور را در 26 سپتامبر به دلیل حضور نیافتن رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که در مجمع عمومی سازمان ملل بود، لغو کرد.
 
اردوغان در پاسخ به سوالات خبرنگاران پس از برگزاری نشست سازمان همکاری اقتصادی اکو در باکو و بازگشت از آن جا گزینه های مختلفی را برای کشورهای مذکور برای حل بحران سوریه پیشنهاد داد.
 
خبرگزاری دولتی آناتولیای ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان نوشت: ما یک سیستم سه طرفه را پیشنهاد می دهیم. این سیستم می تواند متشکل از ایران، مصر و ترکیه باشد. دومین سیستم می تواند متشکل از ترکیه، روسیه و ایران باشد و سومین سیستم می تواند متشکل از ترکیه، مصر و عربستان باشد.
 
ترکیه، مصر و عربستان به طور علنی از مخالفان سوریه حمایت می کنند؛ در حالی که ایران که یکی از وفادارترین هم پیمانان سوریه، موجب پیچیده شدن هرگونه رویکرد ارائه شده در این مذاکرات چهارجانبه مبنی بر رضایت طرفین این جنگ داخلی یعنی حکومت بشار اسد و مخالفان آن شده است.
 
تنش ها بین آنکارا و دمشق اخیرا با حملات مرزی از سوی سوریه در مرز ترکیه که موجب کشته شدن پنج تن از غیرنظامیان ترکیه شد، شدت یافته است. آنکارا نیز از آن پس مرتبا اقدامات تلافی جویانه صورت داده است.
 
آنکارا همچنین ورود تمام هواپیماهای سوریه را به حریم هوایی این کشور ممنوع کرده و بازرسی های گسترده ای را در رابطه با تمامی هواپیماهایی که وارد سوریه می شوند صورت داده تا از حمل اسلحه برای این دولت جلوگیری کند.
 
در همین حال نخست وزیر ترکیه در روز سه شنبه حمایت خود را از اقدامات اخصر الابراهیمی، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل برای تضمین آتش بس در سوریه اعلام کرد.
 
اردوغان گفت: اخضر ابراهیمی یک طرح را آغاز کرده است. بیایید حداقل آتش بس را در طول عید قربان برقرار کنیم.
 
منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفتند که اخضر الابراهیمی در تلاش است تا دولت سوریه و مخالفان را برای برقراری آتش بس متقاعد کند و به ناظران سازمان ملل اجازه دهند که وارد این کشور شده و بر اوضاع این کشور نظارت کنند.
 
اخضر الابراهیمی که در ماه اوت جانشین کوفی عنان شد سعی دارد با سفر به مناطق مختلف خاورمیانه قدرتهای برتر منطقه ای را برای قبول این طرح متقاعد کند.
 
اما منابع دیپلماتیک که با طرح های پیشنهادی اخضر الابراهیمی آشنا هستند با شرط فاش نشدن نامشان گفتند که هیچ کدام از طرفین این جنگ داخلی حاضر نیستند این جنگ را که از آغاز آن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 30 هزار نفر شده پایان دهند.
 
دیپلمات های سازمان ملل در روز سه شنبه اعلام کردند که طرح اخضر الابراهیمی مشابه طرحی است که کوفی عنان سعی داشت آن را به اجرا در آورد.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه


نظر شما :