واکنش روسیه به استفاده از بمب‌های روسی در سوریه

۲۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۰۸۰۰۲ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه روسیه اطلاعات منتشره از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر در خصوص استفاده از بمب های خوشه ای روسی در سوریه را تکذیب کرده و وجود مقادیر زیادی سلاح غیرقانونی در منطقه را نگران کننده دانست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور اطلاعات منتشره از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر در این خصوص که گویا سوریه از بمب های خوشه ای روسی استفاده می کند را مورد تایید قرار نمی دهد، هرچند ارسال غیرقانونی سلاح به منطقه خاورمیانه بسیار زیاد است و بسیار دشوار است که منشاء این تسلیحات را مشخص کرد.

مدافعان حقوق بشر سازمان دیده بان حقوق بشر روز گذشته اعلام کرد که در سوریه بمب های خوشه ای روسی مورد استفاده قرار می گیرد.

لاوروف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: دولت روسیه این مسئله را مورد تایید قرار نمی دهد. البته در خاورمیانه سلاح فراوان یافت می شود و در حال حاضر هم در سوریه و هم در دیگر کشورهای منطقه مقادیر زیادی سلاح که به صورت غیرقانونی به آنجا منتقل شده وجود دارد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، جغرافیای مناقشه کنونی در خاورمیانه بسیار وسیع است و سلاح هم در آنجا به فراوانی یافت می شود و اینکه بتوان به طور دقیق مشخص کرد که چه کسانی، از کجا و به چه صورت این سلاح ها را به منطقه وارد کرده اند، کار بسیار دشواری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد که حادثه بوجود آمده در مورد فرود اجباری هواپیمای مسیر مسکو-دمشق در آنکارا تاثیری بر روابط روسیه و ترکیه نخواهد گذاشت.

لاوروف گفت: من به شما اطمینان می دهم که هیچ کس نباید نگرانی در مورد روابط روسیه و ترکیه داشته باشد. روابط دوجانبه به طور مستمر در حال توسعه است و این حادثه تاثیری بر آن نخواهد داشت.

وزیر خارجه روسیه بار دیگر در تفسیر این حادثه تاکید کرد که محموله موجود در این هواپیما تسلیحات نظامی نبوده، بلکه ابزار فنی متعلق به یک سازمان روسی بوده که برای استفاده در ایستگاه های رادار سوریه ارسال شده است.

کلید واژه ها: روسیه سلاح سوریه حقوق بشر


نظر شما :