لاوروف: فروش سلاح به سوریه را هرگز پنهان نکرده‌ایم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۷ کد : ۱۹۱۵۶۰۵ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه با دفاعی خواندن سلاح های ارسالی مسکو به سوریه تاکید کرد، کرملین هیچگاه فروش سلاح به دولت سوریه را که بر اساس قوانین بین المللی صورت می گیرد، پنهان نکرده و نمی کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که قراردادهای منعقد شده با دولت سوریه غالبا در خصوص فروش سامانه های ضدهوایی است و این سامانه ها قابل استفاده در درگیری های داخلی نیستند.

 

لاوروف در مصاحبه با مجله انگلیسی "فارین پالسی" خاطرنشان کرد: کاملا مشخص است که دولت سوریه به ابزارهای دفاعی احتیاج دارد، چرا که تهدیدهای موجود یک فرضیه نبوده و کاملا واقعی است.

 

لاوروف تصریح کرد: هر کشوری این حق را دارد که بر اساس معاهده های بین المللی لوزام دفاعی متعارف در اختیار داشته باشد و اقدام ما نیز با هیچ معاهده ای مغایر نبوده و نیست.

 

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه افزود: به نظر من مساله مهمتر آن است که بر طرف دیگر درگیری ها در سوریه تمرکز صورت گیرد؛ چرا که در حال حاضر مخالفان سوری به سلاح های تهاجمی که از لیبی وارد می شود، دسترسی دارند. همانطور که می دانید مخالفان به سامانه های موشکی دوش پرتاب مجهز هستند که این سامانه ها سلاح هایی استراتژیک هستند.

 

وی اعلام داشت: ما باید اهمیت بیشتری برای این اطلاعات قائل باشیم، به ویژه آنکه رهبران ارتش آزاد سوریه اعلام کرده اند که هواپیماها و فرودگاه ها از جمله هواپیماها و فرودگاه های غیرنظامی اهداف این ارتش به شمار می آید و این مساله بسیار خطرناک است.

 

لاوروف با اشاره به وقوع تغییرات مثبت در موضع گروه های مخالف سوریه که پیشتر به صورت کامل با مذاکره با دولت مخالف بودند، اعلام کرد: موضع ما ثابت است؛ اولویت ما این است که خونریزی ها پایان یابد و جان مردم نجات پیدا کند. به همین دلیل ما پایان اقدامات خشونت آمیز و آغاز مذاکرات بدون پیش شرط را بهترین راه برای دستیابی به اهداف مطلوب خود می دانیم.

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: برخی می گویند که اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برود، از مخافان حمایت می کیم این مساله به معنای آن است که اولویت اصلی برای آنها برکناری بشار اسد و تغییر نظام سوریه است.

 

وی در ادامه افزود: این تغییر مثبت صرفا در موضع واشنگتن، پاریس و دیگر کشورهای اروپایی رخ نداده است، بلکه برخی از کشورهای عرب نیز الان چیزهایی می گویند که پیشتر اعتقادی به آن نداشتند، به ویژه آن که آنها می گویند که مذاکرات باید میان مخالفان و دولت سوریه آغاز شود.

کلید واژه ها: سوریه روسیه امور خارجه روسیه سامانه دولت سوریه سلاح


نظر شما :