تشدید درگیریهای مرزی میان ترکیه-سوریه

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۹۰۷۸۳۷ سرخط اخبار
به گزارش مهر، ظرف چند روز گذشته حملات توپخانه ای میان ترکیه و سوریه همچنان ادامه داشته است و در حالی که سوریه منکر حملات به ترکیه شده است آنکارا پس از هر گلوله ای که به داخل خاک این کشور شلیک می شود، به شکل وسیعی واکنش نشان می دهد.
 
واکنش مقامات ترکیه ای دامن زدن به بحران بوده است به طوری که مقامات ارشد سیاسی و نظامی آن به جای آرام کردن اوضاع از واکنش شدید سخن گفته اند.
 
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود : مردم ترکیه باید هر لحظه آماده باشند تا در صورت بروز جنگ با سوریه وارد عمل شوند و اگر این آمادگی را نداشته باشند، دیگر یک ملت به شمار نمی روند.
 
نخست وزیر ترکیه در عین حال خطاب به سوریه گفته بود : ترکیه خواهان جنگ نیست، اما دمشق نباید اراده این کشور را برای جنگ محک بزند و هیچ کس نباید تلاش کند تا تصمیم و حساسیت ترکیه را در این باره بسنجد.
 
مقامات نظامی ترکیه نیز سخنان مشابهی را مطرح کرده اند به طوری که نجدت اوزل رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در بازدیدی که از نیروهای ترک در مرز با سوریه داشت، از واکنش محکم به حملات خبر داد.
 
اما مقامات سوری در عین حال که کوشیده اند وضع را آرام کنند بر آمادگی در برابر تهدیدهای ترکیه تاکید کرده اند به طوری که "عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی ترکیه در این باره گفته بود : ما دیگر در دوران امپراطوری عثمانی نیستیم و دولتمردان ترکیه بهتر است خودشان از کار کناره گیری کنند تا افراد مورد قبول مردم ترکیه روی کار آیند.
 
جهاد مقدسی سخنگوی وزیر خارجه سوریه در گفتگویی با رادیو فان گفته بود: ما خواهان رویارویی با احدی نیستیم اما از وجب به وجب خاک سوریه به شدت حمایت می کنیم.
 
از سوی دیگر "حنین نمر" دبیر کل حزب کمونیست سوریه نیز در این باره گفت: افزایش حملات ترکیه به مرزها با دو احتمال وجود دارد نخست اینکه مقدمه جنگ بزرگ علیه سوریه است و دیگر اینکه دولت ترکیه قصد دارد خود را از بحرانی که در آن گرفتار است رها کند.
 
نمر بیان کرد: ترکیه با دامن زدن به تنشهای مرزی می کوشد که جنگ بزرگی به راه اندازد تا ناتو را تشویق به همراهی کند به ویژه اینکه مطابق اساسنامه ناتو، اعضای این سازمان باید به یاری هر کشور عضوی که مورد تجاوز قرار گیرد بشتابند.
 
دبیرکل حزب کمونیست سوریه افزود: احتمال دارد که ترکیه جنگ بزرگی خارج از اصول و قوانین بین المللی با همکاری کشورهای بزرگ به راه اندازد.
 
وی گفت : ترکیه وضع دشواری را با توجه به مخالفت مردمی با هر جنگی علیه سوریه سپری می کند و دولت آن از تحقق اهداف خود ناکام مانده است احتمال دارد که دولت ترکیه خواهان تنش آفرینی برای یافتن راهکاری برای نجات خود از بحران گرفتار شده در آن باشد.
 
این در حالی است که روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع اروپایی اعلام کرده است که ترکیه به دنبال ایجاد مناطق حائل در طول مرزهای شمال سوریه به ویژه در شمال استان ادلب است.
 
این روزنامه سوری می نویسد: ترکیه و با همکاری تروریستها موضوع شلیک خمپاره از داخل خاک سوریه به ترکیه را خلق کرده اند تا با درهم کوبیدن مواضع ارتش سوریه در مرزهای شمالی و اعزام مزدوران به آن منطقه از آن به عنوان دستاوردی برای به اصطلاح انقلابیون بهره برداری کنند.
 
الوطن بیان کرد: ترکیه در حال حاضر دست به تغییر قواعد بازی زده است به طوری که رجب طیب اردوغان که قبلا در پشت پرده از ورود سلاح و مهمات به داخل خاک سوریه حمایت می کرد، هم اکنون آشکارا وارد پرونده بازی شده است.
 
این روزنامه سوری می افزاید: ترکیه می کوشد از طریق ایجاد مناطق حائل در داخل اراضی سوریه از گروههای مسلح سوریه حمایت کند و از شر آوارگانی که هم اکنون در ترکیه هستند راحت شود و آنها را به داخل سوریه منتقل کند تا از آن به عنوان اهرم فشاری علیه نظام بشار اسد استفاده کند.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه


نظر شما :