ارتش روسیه تا سال ۲۰۴۲ در تاجیکستان می‌ماند

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۰۷۶۴۸ سرخط اخبار

پوتین به دوشنبه رفت تا حضور سربازان روس در تاجیکستان را ۳۰ سال دیگر تمدید کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سفر دو روزه ی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در شامگاه دوشنبه به تاجیکستان آغاز شد. گفت وگوهای مقام های دو کشور بر سر نهایی شدن تمدید قرارداد پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان، احداث نیروگاه های برق و وضعیت مهاجران کاری بود که در مذاکرات سران روسیه و تاجیکستان بررسی شد.

 

دولت تاجیکستان تلاش کرده است سیاست متعادلی بین قدرت های بزرگ و منطقه ای اتخاذ کند اما اکنون پس از تمدید قرارداد نظامی روسیه تا سال ۲۰۴۲ بیم آن می رود که این "معادله ی تعادل" به نفع روسیه تغییر کند و نفوذ روسیه در تاجیکستان بیش از پیش افزایش یابد.

 

معامله سیاسی یا قرارداد نظامی تاجیکستان با روسیه

 

میرزا سلیم پور، یک تحلیلگر تاجیک به دویچه وله می گوید: پایگاه نظامی در تاجیکستان یکی از قدیمی ترین پایگاه های روس ها به حساب می آید. پایگاه ۲۰۱ حدود ۷۰ سال پیش، پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و برای نخستین بار پس از سقوط شوروی در سال ۱۹۹۳ قراردادی برای ادامه استقرار سربازان روس در این پایگاه با تاجیکستان بسته شد. امضای قرارداد کنونی نظامی با روسیه به معنای از بین رفتن استقلال تاجیکستان نیست.

 

میرزا سلیم پور معتقد است که امضای قرارداد نظامی روسیه و تاجیکستان که در روز جمعه منعقد شد، بیشتر یک معامله سیاسی بوده است و امام علی رحمان که پوتین را به کشورش دعوت کرده، برای حفظ مقام خود در انتخابات ریاست جمهوری در تاجیکستان در سال ۲۰۱۴ به کمک های سیاسی روسیه نیاز دارد.

 

میرزا سلیم پور می افزاید: حتی احزاب سیاسی مخالف دولت تاجیکستان هم این مسئله را طرح می کنند که تاجیکستان از تمدید قرارداد نظامی چه سودی خواهد برد و چه امتیازی از روسیه در رابطه با احداث نیروگاه های آبی بویژه نیروگاه راغون، بهبود وضعیت مهاجران کاری تاجیک در روسیه و همچنین قیمت اجاره پایگاه ۲۰۱ خواهد گرفت.

 

پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان عامل ثبات

 

عصر روز جمعه پوتین و امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان توضیحاتی کوتاه و کلی پیرامون ننایج مذاکرات خود دادند.

 

میرزا نبی خالق زاد، روزنامه نگار مقیم شهر دوشنبه که به همراه خبرنگاران خارجی و نمایندگان مطبوعات روسیه در این جلسه حضور داشت به دویچه وله می گوید: ساعت ها روزنامه نگاران در انتظار توضیحات روسای جمهور دو کشور بودند. توافقنامه نظامی برای ۳۰ سال دیگر بالاخره به امضا رسید و سربازان روس تا سال ۲۰۴۲ در کشور ما باقی خواهند ماند. روسیه قول داده است در احداث نیروگاه های کوچک و بزرگ تاجیکستان مشارکت فعالی داشته باشد و برای بهبود وضعیت مهاجرین تاجیک در روسیه اقدام کند.

 

ارتش روسیه تا سال ۲۰۴۲ در تاجیکستان حضور خواهد داشت

 

این روزنامه نگار خاطرنشان می کند: مقام های تاجیک از امضای این قرارداد خوشحالند، چون فکر می کنند وجود این پایگاه رمز ثبات در این کشور باشد اما مردم می گویند که امام علی رحمان تنها برای حفظ مقام خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ این قرارداد را با روس ها امضا کرده است.

 

خشم ازبکستان از پایگاه روسیه

 

از سوی دیگر تمدید حضور ارتش روسیه در خاک تاجیکستان مقام های ازبکستان را نگران کرده است. رئیس جمهوری ازبکستان پیش از سفر پوتین به دوشنبه از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان دیدار کرد تا نظر این دو کشور همسایه را برای مخالفت با اقدام تاجیکستان در احداث نیروگاه های آبی جلب کند.

 

مقام های ازبک می گویند، طرح نیروگاه راغون کشاورزی و محیط زیست آسیای میانه را به خطر می اندازد.

 

اسلام کریم اف، رئیس جمهوری ازبکستان در دیدار اخیرش از قزاقستان عنوان کرد: مشکلات آبی در منطقه نه تنها موجب اختلافات شدید بین کشورهای منطقه می شود، بلکه باعث بروز جنگ نیز خواهد شد.

 

کارشناسان محلی می گویند که روسیه در تشدید بحران آب بین کشورهای آسیای میانه به عامل تعین کننده ای تبدیل شده است.

 

رئیس جمهور تاجیکستان در حضور پوتین ضمن اشاره غیرمستقیم به تهدیدهای ازبکستان ابراز داشت، تاجیکستان ذخائر بسیار غنی آب دارد و این حق تاجیکستان است که از این ذخائر خود استفاده کند.

 

 

تولد امام علی رحمان و زیرکی پوتین

 

کارشناسان مقیم دوشنبه به دویچه وله گفتند، بازدید پوتین از تاجیکستان همزمان با شصتمین سالگرد تولد رحمان بود و این در فضای مذاکرات بی تاثیر نبوده است.

کارشناسان محلی همچنین می گویند، اگر امام علی رحمان به منافع و خواست های روسیه بی اعتنایی کند، بدون تردید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ با مشکلات و فشارهای زیادی مواجه خواهد شد. روسیه برای فشار آوردن به تاجیکستان و رئیس جمهوری آن اهرم های مهمی در اختیار دارد.

 

بیش از یک میلیون مهاجر کاری تاجیک در روسیه، حدود نیمی از بودجه دولتی تاجیکستان را تامین می کند. تاجیکستان از منابع نفتی و گازی برخوردار نیست و سال هاست از بحران انرژی، کمبود برق و گاز رنج می برد. مقام های تاجیک امیدوارند ایران نیز در بحران انرژی کنونی این کشور به آنها یاری دهد.

 

میرزا سلیم پور، تحلیلگر تاجیک می گوید، اکنون با تمدید قرارداد حضور سربازان روس در تاجیکستان مشخص شده که این کشور در "مدار روسیه" باقی می ماند. وی اضافه می کند: روسیه از انگشت شمار کشورهایی است که با ایران روابط نسبتا خوب خود را حفظ کرده و ایران از تمدید قرارداد نظامی روسیه و تاجیکستان ناخرسند نیست و سکوت اختیار کرده است.

 

کارشناسان تاجیک همچنین توافق نظر دارند که حضور ۳۰ ساله ی ارتش روسیه، استقلال تاجیکستان را به خطر نمی اندازد و تاجیکستان در "معامله تمدید حضور سربازان روسیه" توانسته امتیازات خوبی بدست آورد.

کلید واژه ها: تاجیکستان روسیه قرارداد تاجیک در تاجیکستان تمدید رحمان روس نیروگاه پوتین قرارداد نظامی سربازان امام علی رحمان تمدید قرارداد امام علی امام علی رحمان دوشنبه ازبکستان تاجیکستان در نظامی روسیه سیاسی و تاجیکستان سلیم احداث نیروگاه سربازان روس احداث سلیم پور


نظر شما :