درخواست برای اجرای پیمان ژنو در سوریه

۰۹ مهر ۱۳۹۱ | ۰۲:۱۶ کد : ۱۹۰۷۳۹۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه در شصت و هفتمین نشست سران و مقام های سازمان ملل خواستار اجرای مفاد پیمان ژنو در مورد سوریه شد.

 

به گزارش ایرنا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از کشورهای جهان خواست کمک کنند برشکاف بین اعضای شورای امنیت درمورد درگیری های سوریه پایان دهند تا بتوانند انتقال صلح امیز قدرت در این کشور خاورمیانه را عملی کنند.

وی در سخنان خود اشاره کرد: ˈما بارها خواستار همکاری جامعه بین المللی برای توقف فوری خشونت ها و شروع مذاکرات شده ایم.ˈ

لاوروف همچنین به توافق بین اعضای گروه عمل برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه اشاره کرد.

براساس توافق ماه ژوئن کشورهای عضو گروه عمل در ژنو که مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است طرحی برای دسترسی آژانس های بین المللی کمک رسان برای تامین کمکهای انسان دوستانه برای مردم سوریه پیش بینی شده است.

کشورهای عضو گروه عمل همچنین بر اصول و رهنمودهائی توافق کردند که براساس ان راه حلی سوری برای انتقال قدرت و تامین ازادی برای مردم سوریه اجرا شود.

این اصول شامل توافق بر ایجاد یک دولت انتقالی با قدرت اجرائی کامل و با حضور اعضای دولت فعلی و اعضای گروه های مخالف است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت :ˈ انها دولت سوریه و گروه های مخالف را به پایان دادن به دشمنی ها تشویق کردند اما مخالفان سوریه را عمیق تر در خون فرو بردند.ˈ

لاوروف در پایان افزود: ˈ از همه کشورهای عضو گروه عمل می خواهم به طور کامل به انچه در ژنو گفته شده است عمل کنند ، این کوتاهترین راه برای جلوگیری ازدست رفتن جان انسان هاست. ˈ

اعضای گروه عمل شامل بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، نبیل بری دبیرکل اتحادیه عرب ، و وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت و نماینده اتحادیه اروپا همچنین وزرای خارجه ترکیه، عراق و قطر است.

 


نظر شما :