وزیر امور خارجه آمریکا

ایران برای حمایت از اسد همه کار می کند

۰۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۰۷۳۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد مهمترین شریان حیاتی حکومت بشار اسد، ایران است و دیگر جای تردیدی وجود ندارد که تهران هرآنچه را که بتواند برای حفاظت از دوست صمیمی خود در دمشق انجام می دهد.
ایران برای حمایت از اسد همه کار می کند

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده 45 میلیون دلار دیگر به عنوان کمک به معارضان در سوریه پرداخت می کند، اما این رقم در مقایسه با اقداماتی که تهران برای حفظ بشار اسد در قدرت انجام می دهد، ناچیز است.

کلینتون در نشست دوستان سوریه در نیویورک که با گروه های مخالف در سوریه همکاری می کند مدعی شد حمایت  عمیق ایران از بشار اسد در سوریه یک تهدید است.

این در حالی است که مقامات در جمهوری اسلامی همواره بر پشتیبانی از اسد تاکید کرده و بر این باورند که راه برون رفت از بحران ، یک راه حل سوری – سوریه است و نباید راهکارهایی از سوی قدرت های خارجی تحمیل شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد، مهمترین شریان حیاتی حکومت بشار اسد، ایران است. وی همچنین با اشاره به سخنان اخیر سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران  مدعی شد، دیگر جای تردیدی وجود ندارد که تهران هرآنچه را که بتواند برای حفاظت از دوست صمیمی خود در دمشق انجام می دهد. سردار جعفری چندی پیش اعلام کرده بود که سپاه در سوریه حضور دارد اما این حضور نظامی نیست. از سوی دیگر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز به دنبال گروگان گرفته شدن 48 ایرانی در سوریه توسط گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه اعلام کرده بود برخی از ایرانیان ربوده شده، بازنشستگان سپاه هستند.

 کلینتون در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد همسایگان سوریه باید از انتقال سلاح و دیگر تجهیزات از جانب ایران جلوگیری کنند. این در حالی است که پیش از این نیز مقامات آمریکایی ادعای انتقال تجهیزات از سوی ایران و از طریق آسمان عراق به سوریه را مطرح کرده بودند اما مقامات بغداد و تهران این ادعا را تکذیب کردند. همچنین مقامات در بغداد از آمریکا خواستند برای ادعا هایی که مطرح می کند، سند و مدرک ارائه دهد.

برخی تحلیلگران بر این باورند نشست جمعه در خصوص سوریه نشان داد قدرت های غربی  تمرکز خود را بر کمک های بشر دوستانه به سوریه معطوف کرده اند اما در مقابل ایران و برخی دیگر از کشور ها کمک های گسترده ای از اسد به عمل می آورند. به گفته آنها بودجه ای که کلینتون از تخصیص آن به گروه های مخالف در سوریه خبر داده، بسیار کمتر از سطح انتظار هاست و در مقایسه با دیگر کمک ها از جانب حامیان اسد، چندان قابل توجه نیست.

علاوه بر حمایت های مالی و بشردوستانه کشور هایی مانند ایران به حکومت اسد، و تاکید سردار جعفری بر حضور غیر نظامی سپاه در سوریه، سرویس های جاسوسی آمریکا ادعا می کنند حزب الله لبنان که یکی از گروه های نیابتی جمهوری اسلامی به شمار می رود نیز در سوریه از بشار اسد حمایت می کند.

همچنین ایران می کوشد با اضافه کردن کشور هایی مانند عراق و ونزوئلا به گروه تماس پیشنهادی رئیس جمهور مصر برای حل مساله سوری، وزنه این گروه را به نفع کشور های حامی اسد سنگین تر کند. محمد مرسی، رئیس جمهور مصر که حدود 3 ماه قبل روی کار آمده چندی پیش پیشنهاد ایجاد گروه تماس با مشارکت ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی برای حل بحران سوریه را مطرح کرد. این گروه تا کنون دو نشست برگزار کرده اما تهران در تلاش است تا دوستان خود مانند عراق و ونزوئلا را نیز به گروه تماس اضافه کند تا از این طریق موضع حامیان اسد تقویت شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: سوریه سپاه بشار اسد آمریکا


نظر شما :