وقتی اوباما و رامنی چاره ای ندارند

۰۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۰۷۱۸۸ سرخط اخبار

با توجه به تشدید بحران اقتصادی در آمریکا میت رامنی و باراک اوباما در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، هزینه های نظامی این کشور را کاهش خواهند داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اندیشکده بروکینگز، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، سیاست های میت رامنی و باراک اوباما در حوزه مسایل دفاعی و امنیت مورد توجه بیشتری قرار می گیرد و بدون شک در مناظره های میان این دو کاندیدا نیز از سوی آنها مطرح خواهد شد. اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد میزان بالای کسری بودجه است که عملا مجال چندانی را برای تقویت بخش نظامی این کشور باقی نمی گذارد.

اوباما در نظر دارد تا در ده سال آینده 500 میلیارد دلار از بودجه نظامی آمریکا را کاهش دهد. همچنین قرار است تا تعداد نیروهای زمینی این کشور نیز به سطح نیروهای پیش از وقوع حادثه 11 سپتامبر بازگردد. البته اوباما با پیشنهاد کمیسیون سیمپسون-باولزبرای کاهش بیشتر بودجه بخش نظامی موافقت نکرده است.

در مقابل، میت رامنی کاندیدای حزب جمهوریخواه با کاهش 500 میلیارد دلاری بودجه نظامی این کشور در ده سال آینده مخالفت کرده است. وی همچنین مخالف کاهش 100 میلیارد دلاری هزینه بخش نظامی است که در زمان وزارت رابرت گیتس تصویب شده بود. فرماندار پیشین ماساچوست همچنین خواستارافزایش بودجه بخش ساخت کشتی نیروی دریایی و حفظ تعداد  نیروهای زمینی آمریکا در سطح فعلی است.

اظهارات تند رامنی در قبال روسیه نیز نشان می دهد که نمی توان امید چندانی به انعقاد یک پیمان دیگر در حوزه کنترل تسلیحات اتمی راهبردی داشت. همچنین احتمال می رود که دولت وی بار دیگر تولید جنگنده های F-22 را ازسربگیرد.

رامنی اعلام کرده که تصمیم دارد 4 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را به نیروهای مسلح اختصاص دهد. وی همچنین بودجه دفاعی آمریکا را در بلندمدت به طور قابل توجهی افزایش خواهد  داد. البته باید گفت به جز تصمیم رامنی برای اختصاص 4 درصد تولید ناخالص دفاعی به نیروهای مسلح دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تفاوت چندانی در حوزه مسایل دفاعی و نظامی با یکدیگر ندارند. در حقیقت، سیاست های رامنی همراستا با طرح هایی است که اوباما برای سال های 2009 و 2010 در نظر گرفته بود. اما نکته حائز اهمیت کسری بودجه و تشدید بحران اقتصادی است.

محاسبات اداره بودجه کنگره نشان می دهد که برای تامین بودجه درخواستی پنتاگون، واشنگتن باید میلیاردها دلار بودجه اضافی اختصاص داده شود. هر چند هر دو کاندیدا ناچارند تا تعداد نیروهای مسلح و تسلیحات خود را کاهش دهند.

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا، بودجه نظامی این کشور را برای سال مالی آینده 606 میلیارد دلار در نظر گرفته بود. بخشی از این بودجه به جنگ افغانستان اختصاص یافته است. بودجه تصویب شده توسط مجلس نمایندگان شامل دو بخش است. یکی هزینه های سالیانه پنتاگون که بالغ بر518 میلیارد دلار می شود و دیگری هزینه‎ های جنگ افغانستان که 87 میلیارد و 700 مییلون دلار است. این بودجه در حالی به تصویب رسیده که در پاییز سال گذشته رئیس جمهور آمریکا با کاهش هزینه های نظامی این کشور به میزان 487 میلیارد دلار ظرف 10 سال موافقت کرد .

 


نظر شما :