وزن سیاست خارجی در تبلیغات انتخاباتی بیشتر می شود

خروش مسلمانان به نفع رامنی یا اوباما؟

یادداشتی از هومان مجد، روزنامه نگار ایرانی مقیم امریکا در خصوص تاثیر تحولات اخیر جهان اسلام بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا.
خروش مسلمانان به نفع رامنی یا اوباما؟

دیپلماسی ایرانی: به طور کلی عقیده بر این است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور جزئی از سیاست خارجی یا تحولاتی که خارج از آمریکا به وقوع می پیوندد، تاثیر می پذیرد، البته به جز مداخله آمریکا در جنگ ها، تهدید های باور پذیر علیه امنیت آمریکایی ها در کشور و تروریسمی که به شهروندان آمریکایی آسیب می زند. اما در سالگرد 11 سپتامبر، رویداد ها در خاورمیانه این پتانسیل را پیدا کرده اند تا سیاست خارجی را به مساله کلیدی تری در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا تبدیل کنند و این در حالی است که معترضان به ساخت فیلمی در اهانت به پیامبر سفارتخانه های آمریکا در جهان اسلام را هدف قرار داده و مرگ  سفیر آمریکا در لیبی را رقم زدند.

میت رامنی جمهوریخواه، در یکی دیگر از گاف ها در سیاست خارجی به سرعت انگشت اتهام خود در حمله به سفارت آمریکا در قاهره را به سوی باراک اوباما نشانه رفت و وی را به حمایت از معترضان متهم کرد. چرا که مدت کوتاهی پیش از این حمله (که بر خلاف حمله به سفارت آمریکا در بنغازی به کشته یا زخمی شدن پرسنل آمریکایی منجر نشد) کارمندان به خارج از سفارت منتقل شده بودند. با این حال رامنی به خوبی می داند که اغلب آمریکایی  ها توجه چندانی به اخبار بین المللی نشان نمی دهند و به ندرت سیاست خارجی را به عنوان مساله ای اساسی در انتخاب رئیس جمهور قلمداد می کنند. رامنی همچنین از این نکته مطلع است که اسلام هراسی در آمریکا شایع بوده و به تصویر کشیدن دولتی که نسبت به تهدید اسلام رادیکال بی تفاوت است ، احتمالا با یک جامعه بخش بندی شده، تشدید می شود. با توجه به  اخباری که به طور 24 ساعته در آمریکا پخش می شود، به نظر نمی رسد که رویکرد رامنی در این زمینه تاثیر بلند مدتی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد.

یک هفته پس از مرگ دیپلمات های آمریکایی در بنغازی، مجله نیوزویک در تیتر روی جلد خود این بحث را مطرح کرد که آیا آنگونه که رامنی اشاره کرده، سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه در مسیر صحیحی حرکت می کند یا خیر. این تیتر با عنوان خیزش مسلمانان به چاپ رسیده و نگارنده مقاله مربوط به آن عیان هیرسی علی است که به داشتن عقاید اسلام هراسی مشهور است. این مقاله بلافاصله از سوی لیبرال ها و آمریکایی های مسلمان مورد توجه قرار گرفت اما در عین حال به نگرانی افکار عمومی از اسلام رادیکال و اینکه اسلام  سیاسی چگونه می تواند آمریکایی ها را متاثر سازد، منتهی شد. نگاه به مسلمانان از این دید که آنها دیگران هستند و با ارزش های آمریکای ها مانند آزادی بیان در تضاد قرار دارند در استدلال آمریکایی ها مساله تازه ای نیست اما احیای توجه ها به این مساله در زمانی که اغلب آمریکایی ها هنوز در مورد نتیجه بهار عربی برای آمریکا به تصمیم نهایی نرسیده اند و پرسش هایی در خصوص سیاست آمریکا در جهان عرب و مساله هسته ای ایران در افکار عمومی آمریکا مطرح است، می تواند عاملی برای تاثیرگذاری بر انتخابات محسوب شود. حتی انتظار می رود که این مساله در مناظره های انتخاباتی در آمریکا که تمرکز آن بر سیاست خارجی است نیز مطرح شود.

مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که در آن روسای دولتی مانند محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم  اسرائیل حضور دارند هفته آینده برگزاری می شود و انتظار می رود مسائلی نظیر سیاست خارجی، به خصوص موضوعات مرتبط با برنامه های هسته ای ایران و خیزش مسلمانان در آن مورد توجه رسانه ها و نامزد های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار گیرد. سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مورد موشکافی رسانه ها قرار می گیرد و ستاد رامنی نیز حمله به دولت را آغاز خواهد کرد. نتانیاهو که هم اکنون حمله به سفارتخانه های آمریکا را با رفتار برگشت ناپذیر ایران برابر می داند، قصد دارد به طور جدی در نیویورک به مساله هسته ای ایران بپردازد و احمدی نژاد این فرصت را خواهد داشت که نگرانی های غرب را کاهش دهد یا اینکه بار دیگر با سخنرانی خود احساسات را برانگیخته کند.

این سخنرانی به طور حتم مهمترین سخنرانی احمدی نژاد در دوره 7 ساله ریاست جمهوری اش به شمار می رود. نه به این دلیل که وی آخرین سفر خود را به عنوان رئیس جمهور به نیویورک انجام می دهد بلکه به دلیل اینکه آنچه وی می گوید می تواند بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تاثیرگذار باشد. آنچه احمدی نژاد تصمیم می گیرد در مورد واکنش مسلمانان به فیلم اهانت به پیامبر، تهدید نظامی اسرائیل، خطوط قرمزی که نتانیاهو بر تعیین آن تاکید دارد، اهداف ایران در مساله هسته ای، موضع ایران در سوریه و به طور کلی مسائل خاورمیانه ، بگوید، برای چرخه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعیین نقطه نظر های دو نامزد انتخاباتی در موضع گیری های علنی شان و در مناظره ها ، اهمیت دارد. همچنین سخنرانی احمدی نژاد بر رویکرد غرب در روابط با ایران فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات باشد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا سیاست خارجی رامنی اسلام انتخابات ریاست جمهوری احمدی نژاد مسلمانان


نظر شما :