افشای دلایل عدم حضور عربستان در نشست قاهره

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۰۷۰۱۳ سرخط اخبار

منابع دیپلماتیک عربی در قاهره فاش کردند که عدم حضور سعودی ها در نشست قاهره برای به شکست کشاندن این نشست و ناشی از عدم تمایل آنها در پایان دادن به بحران سوریه است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه برکینگ نیوز، یک منبع دیپلماتیک عربی در قاهره افشا کرد که عدم حضور عربستان سعودی در نشست دوشنبه کمیته چهار جانبه سوریه در واقع دادن این پیام روشن و شفاف به فرستاده ویژه سازمان ملل بود که ریاض خواهان توقف حمایت های خود از تروریست ها در سوریه نیست.

این دیپلمات عرب در ادامه افزود: عدم حضور سعودی در این نشست آشکارا نشان داد که سعودی ها به سیاست های خود در ارسال تروریست های مسلح به سوریه و حمایت مالی و نظامی از آنها ادامه خواهند داد.

این منبع تاکید کرد که اخضر ابراهیمی از عدم حضور سعودی ها در نشست دوشنبه قاهره غافلگیر شده است، چون پیشتر مصری ها به وی وعده داده بودند که عربستان سعودی در این نشست حاضر خواهد شد و از ماموریت وی حمایت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: عدم حضور سعودی ها در نشست قاهره این پیام را به ابراهیمی داد که ماموریت وی پیش از آغاز و پیش از ارائه هر طرحی توسط وی برای خروج از بحران محکوم به شکست است.

این منبع گفت: همانگونه که آل سعود پیشتر از «کوفی عنان»، فرستاده سابق سازمان ملل در امور سوریه استقبال نکرد و تمام تلاش خود را برای به بن بست کشاندن ماموریت وی به کار گرفت، هم اکنون نیز خواهان ناکام ساختن ماموریت ابراهیمی است.

منابع مصری در این راستا گفتند که مصر تلاش های بسیاری به کار برد تا عدم حضور عربستان سعودی در نشست قاهره را توجیه کند، اما نتوانست سوالات بی شمار خبرنگاران در این ارتباط را پاسخ دهد و بر این موضوع سرپوش بگذارد.

همچنین منابع آگاه مصری تاکید می کنند که عدم حضور سعودی ها در نشست قاهره هدف واقعی آنها را در سوریه برملا می کند که در عدم تمایل ریاض در پایان دادن به بحران سوریه نمود پیدا می کند، حتی اگر این طرح از سوی مصر داده شده باشد.


نظر شما :