جدیدترین گزارش مرکز مطالعات استراتژیک از آینده جهان

ایران می‌تواند خلا رهبری منطقه را پر کند

۲۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۹۰۶۸۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
شبهاتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای موضع گرفتن در قبال تحولات خاورمیانه از خود نشان می دهند این فرصت را به ایران می دهد که حوادث را مورد بررسی قرار داده و بر اساس دیدگاه های خاص خود نسبت به آنها موضع بگیرد و این مساله نقشی استثنائی به ایران می دهد
ایران می‌تواند خلا رهبری منطقه را پر کند

دیپلماسی ایرانی: مرکز مطالعات استراتژیک در تازه ترین تحقیق خود تصویر تازه ای از آینده جهان ارائه داده است. در این میان تصویر خاورمیانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که عموما تلاش شده آینده پرونده هایی که در خاورمیانه به مرز انفجار رسیده اند به تصویر کشیده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، جان چبمن، رئیس اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک برای گزارش سالانه خود عنوان «نگاهی سالانه به حوادث جهان در سال 2012» را برگزیده است که طی آن تلاش کرده به تمامی تحولات جهان نگاهی بیندازد. چپمن این گزارش را به همراه همراهانش در مقر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در لندن با حضور خبرنگاران برای عموم خواند.

آدم وارد، مشاور این مرکز بین المللی در این باره گفت: «وضعیت خاورمیانه به خصوص پس از انتشار فیلمی که به ساحت پیامبر اسلام توهین کرد، به شدت متشنج شده است. باید بگویم وضعیت به اندازه ای پیچیده است که حتی کشورهای غربی در پایتخت های خود جرات بیان دیدگاه های خود را ندارند. این اتفاق باعث می شود تا اسلام ستیزی در غرب افزایش یابد و این مساله بر پیچیدگی های وضعیت موجود باز هم خواهد افزود.»

امیل حُکَیم، مشاور امور خاورمیانه ای این مرکز نیز در این باره گفت: «ترور سفیر امریکا در لیبی نگاه غرب به بهار عربی را تغییر خواهد داد.»

وی تاکید کرد، جریان های اسلامی ای که در کشورهای عربی به قدرت رسیده اند همچنان وابسته به جریان های اسلامی تندرو هستند و این مساله سبب می شود تا وقت زیادی گرفته شود تا مواضع روشنی از آنها در قبال سیاست جهانی شاهد باشیم.

چپمن نیز درباره آینده خاورمیانه گفت: «آینده موازنه های قدرت در خاورمیانه در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته است. مثلا نقش مصر به چگونگی تحولات درونی آن بستگی دارد و دولت برای حفظ موازنه های داخلی مجبور است بر اساس چارچوب های موجود در داخل مصر عمل کند. از سویی بسیار سخت است که بتوان نقش فعالی برای مصر در وضعیت فعلی خاورمیانه تصور کرد چرا که کشورهای دیگر منطقه خلا نبود مصر را در عرصه بین المللی پر کرده اند که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله آنها هستند.»

وی در ادامه درباره نقش ایران در سایه این تحولات گفت: «شبهاتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای موضع گرفتن در قبال تحولات خاورمیانه از خود نشان می دهند این فرصت را به ایران می دهد که حوادث را مورد بررسی قرار داده و بر اساس دیدگاه های خاص خود نسبت به آنها موضع بگیرد و این مساله نقشی استثنائی به ایران می دهد.»

چپمن درباره آینده سوریه نیز گفت: «آینده نظام اسد روشن است. رفتن وی از قدرت شاید مدت زیادی طول بکشد، اما قطعا رفتن او عواقب بسیار وخیمی به دنبال خواهد داشت، به گونه ای که نسبت به آینده اوضاع داخلی سوریه و لبنان نگرانی های بسیاری وجود دارد.»

وی درباره آینده حزب الله نیز گفت: «بی شک آینده سیاسی این حزب به اوضاع سوریه و ایران بستگی دارد اما قطعا برای آینده خود طرح هایی دارد و تلاش می کند نسبت به سوال هایی که در این زمینه برایش وجود دارد پاسخ قانع کننده ای بیابد.»

چپمن بروز جنگی جدید میان اسرائیل و حزب الله را دور از ذهن ندانست و گفت: «در صورت وقوع یک حادثه کوچک احتمال این که دو طرف مجددا با یکدیگر وارد جنگ شوند، وجود دارد.»

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک همچنین درباره سلاح های شیمیایی موجود در سوریه نیز گفت: «انبارهای مرتبط با این سلاح ها در جایی میان دمشق و بلندی های جولان ساخته شده اند و این مساله سبب می شود تا مرزهای سوریه و اسرائیل دائما منطقه نگران کننده ای باشد. دقیقا به دلیل همین موضوع و این که احتمال افتادن این سلاح ها به دست افراد سودجو و تندرو وجود دارد، سبب شده است تا کشورهای بزرگ برای یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه پایبند باشند.»

مارک ویتزپاتریک، مشاور این مرکز نیز در پایان ارائه گزارش مرکز مطالعات استراتژیک درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران نیز گفت: «خطر حمله نظامی همچنان وجود دارد و شاید هم در همین پاییز پیش رو اتفاق بیفتد. حقیقت این است که ناآگاهی از میزان پیشرفت ایران در برنامه هسته ای اش سبب شده تا وضعیت بر سر تصمیم گیری بر آن به شدت سخت شود.»

وی همچنین به موفقیت های اوباما در این زمینه اشاره کرد و گفت: «اوباما موفق شده است که در مواضع دولت اسرائیل بر سر حمله به ایران شکاف ایجاد کند اما اگر میت رامنی برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا شود ممکن است که به اسرائیل برای انجام این حمله چراغ سبز نشان دهد.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: خاورمیانه مرکز مطالعات استراتژیک مصر


نظر شما :