انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

از کوتاه آمدن های اوباما تا قلدربازی های رامنی

واشکافی موضع‌گیری‌های باراک اوباما و میت رامنی در خصوص تعدیل تسلیحات هسته ای در سطح جهانی در کارزار انتخاباتی ایالات متحده
از کوتاه آمدن های اوباما تا قلدربازی های رامنی

دیپلماسی ایرانی : افزایش نگرانی ها درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران با گزارش نوامبر 2011 کمیسیون بین المللی انرژی اتمی که در آن به "نگرانی های جدی در خصوص ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته ای ایران اشاره داشت، موضوع غالب بحث های انتخاباتی درباره گسترش سلاح های هسته ای شده است. مسائل دیگر از قبیل کاهش ذخایر هسته ای ایالات متحده، پیمان منع آزمایش های هسته ای، برنامه های تسلیحات هسته ای کره شمالی و دفاع موشکی در پس زمینه باقی مانده است.

باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور تعدادی از طرح های منع گسترش سلاح های هسته ای را دنبال کرده است. او همچنین در سال 2010 پیمان استارت جدید را برای کاهش تسلیحات هسته ای با روسیه امضا کرد. اوباما به طور مداوم تحریم ها بر ایران را افزایش داده است تلاشی که برخی از تحلیلگران آن را برای بازگشت ایران به به میز مذاکرات در مورد پایان دادن به فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را می دانند، اما تا کنون نتایج زیادی در برنداشته است. میت رامنی، کاندیدای انتخاباتی جمهوری خواهان پیشنهاد گفتگوهای محکم برای اقدام علیه ایران را داده  و موضع اوباما درباره استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپا را مورد انتقاد قرار داده است.

 

hq7ep51knuq9o1mivri7.jpg

باراک اوباما / نامزد دموکرات ها، همراه انتخاباتی: جو بایدن

  • تلاش برای اعمال محدودیت هسته ای

وی در سخنرانی سال 2009 در پراگ تصویری از جهانی عاری از تسلیحات هسته ای را ترسیم کرد. در آوریل 2010 دولت اوباما گزارش بازنگری وضعیت هسته ای امریکا را مطرح کرد که شامل تعهد به عدم استفاده از سلاح هسته ای علیه هیچ کشوری مطابق با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است. این گزارش همچنین شامل تعهد به حفظ زرادخانه تسلیحات فعلی و عدم تولید موارد جدید بود.

اوباما در اوریل 2010 در واشنگتن میزبان کنفرانس امنیت هسته ای بود و در این کنفرانس خواستار همکاری برای مقابله با برنامه هسته ای ایران شد، برنامه ای که وی آن را چالش برانگیز ترین موضوع برای امنیت بین المللی خواند. او در آوریل 2010 پیمان جدید استارت با روسیه را برای کاهش ذخایر هسته ای دو کشور امضا کرد؛ این پیمان در فوریه 2011 تصویب شد. در اجلاس امنیت هسته ای مارس 2012 که در سئول برگزار شد اوباما اعلام کرد که خواهان همکاری با روسیه در خصوص یک سیستم دفاع موشکی در اروپا - موضوعی که مورد اختلاف دو کشور باقی ماند- و در نهایت کاهش بیشتر تسلیحات هسته ای است. در همین نشست اوباما از چین خواست با استفاده از نفوذش بر پیونگ یانگ، این کشور را از تشدید تنش هسته ای جهانی بازدارد.

در نوامبر 2011، به دنبال گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، دولت اوباما ایران قانون تحریم را امضا کرد و محدودیت های سخت تری بر پتروشیمی ، نفت و گاز این کشور تحمیل کرد.و  در جولای سال 2012 پیشنهاد مجازات سخت تر برای اشخاص که با بخش نفت ایران همکاری می کنند را ارائه کرد.

 

4keesak22hhr2jhzexkl.jpg

میت رامنی/ نامزد جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان

  • امتیازدهی به روس ها ممنوع

وی  با پیمان جدید استارت مخالفت کرده و آن را به دلیل محدود کردن گزینه های دفاع موشکی ایالات متحده، کمک به برتری قابل توجه هسته ای روسیه در برابر امریکا، و عدم برخورداری از پروتکل الحاقی کافی مورد انتقاد قرار داد. رامنی در کتابش " عذرخواهی ممنوع" می نویسد: به صورت ایده آل ما می خواهیم این سیاره را از سلاح های هسته ای خالی کنیم. اما بعید است حداقل در دهه فعلی در انجام این کار موفق شویم. و بنابراین استراتژی دفاعی امریکا به بازدارندگی هسته ای قابل اعتماد نیاز دارد.

در نوامبر 2011 در مناظره جمهوری خواهان در کارولینای جنوبی، رامنی گفت که اگر "تحریم های فلج کننده" و استراتژی های دیگر شکست بخورند، اقدام نظامی علیه ایران گزینه دیگری خواهد بود. موقعیتی که او در طول مبارزات انتخاباتی بر آن تاکید کرده است. رامنی طرح جهانی دولت بوش برای مبارزه با تروریسم هسته ای را "شروع خوب" نامید اما گفت که باید به آن شتاب بخشید و آن را گسترش داد.

رامنی در آوریل  2012، اقدام به آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد و دولت اوباما را به دلیل عدم برخورد با کره شمالی از "موضع قدرت"  مورد انتقاد قرار داد.

رامنی اضافه کرد: اگرچه آزمایش موشکی با شکست مواجه شد، با این حال اقدام پیونگ یانگ یکی دیگر از نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است و بار دیگر نشان می دهد پیونگ یانگ به دنبال گسترش موشک های دوربرد با قابلیت حمل سلاح هسته ای است. برنامه هسته ای کره شمالی خطری افزاینده و واضح برای ایالات متحده است.

در ماه مارس، رامنی اقدام اوباما را برای درخواست "فرصت" از دیمیتری مدودف در خصوص دفاع موشکی مورد انتقاد قرار داد.این گفتگوی اوباما و مدودف در حاشیه اجلاس امنیت هسته ای سئول رخ داد که توسط خبرنگار ABCNews افشا شد. در ماه ژوئن در کنوانسیون ملی جانبازان جنگ های خارجی در نوادا، رامنی انتقاد خود از اوباما را تکرار کرد و آن را "امتیاز یکجانبه به دولت روسیه" نام نهاد. وی همچنین نگرانی اش درباره برنامه هسته ای تهران را تکرار کرد و گفت که " تهدید گسترش سلاح های کشتار جمعی همچنان پابرجاست."

کلید واژه ها: تسلیحات هسته ای دفاع موشکی کره شمالی برنامه هسته ای ایران انتخابات ریاست جمهوری امریکا باراک اوباما میت رامنی


نظر شما :