تسویه حساب اوباما با نتانیاهو بر سر بحث حمله به ایران

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۰۶۳۵۱ سرخط اخبار

ظاهرا دولت اوباما مصمم شده به هر نحو ممکن مانع حمله اسرائیل به ایران شود؛ شاهد این مدعا، موضع گیری اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و کاهش همکاری نظامی واشنگتن با تل آویو است که موجب خشم صهیونیست ها شده است.
به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل اخیرا روزهای دشواری را پشت سر می گذارد. او در هر دو جبهه داخلی و خارجی به شدت تحت فشار قرار گرفته و هنوز از شر انتقادات و تظاهرات داخلی علیه حمله به تاسیسات هسته ای ایران خلاص نشده، با واکنش های شدید دولتمردان و نظامیان آمریکایی روبرو شده است.

اما آنچه این بار جرقه اختلافات دوباره میان واشنگتن و تل آویو را زد، گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران بود. در حالی که اسرائیل با استناد به گزارش آژانس مدعی است، «این گزارش موید افزایش سرعت فعالیت هسته ای ایران است و باید به هر نحوه ممکن (اقدام نظامی) مانع آن شد»، کاخ سفید تاکید دارد، یافته های گزارش مذکور این فرضیه را تقویت می کند که هنوز زمان برای به کارگیری دیپلماسی باقی است.

انتقاد سفیر آمریکا از نخست وزیر اسرائیل

 

البته این موضوع صرفا به بیان نظرات مخالف ختم نشد و تا جایی پیش رفت که به درگیری لفظی شدید نتانیاهو با «دانیل شاپیرو»، سفیر آمریکا در تل آویو منجر شد. ماجرا از این قرار بود که نخست وزیر اسرائیل در نشستی با «مایک راجر»، سناتور جمهوریخواه آمریکایی که البته با حضور شاپیرو برگزار شد، به شدت از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به خاطر تلاش ناکافی برای ممانعت از فعالیت های هسته ای ایران انتقاد کرد و گفت: «اوباما و دولت او به جای اعمال فشار موثر بر ایران، بر ما فشار وارد می کنند تا به تاسیسات هسته ای این کشور حمله نکنیم».

وی سپس از آنچه «تعلل» آمریکایی ها خواند و همین طور از سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه هنوز زمان برای به کارگیری دیپلماسی کافی است، انتقاد کرد و مدعی شد: «زمان رو به پایان است».

همین موضع گیری باعث شد، دانیل شاپیرو در اقدامی نادر، از نتانیاهو انتقاد و وی را به سوءبرداشت از موضع رئیس جمهور آمریکا متهم کند. شاپیرو حتی برای تایید سخنان خود، به اظهارات باراک اوباما مبنی بر اینکه همه گزینه ها بر روی میز قرار دارد، استناد کرد.

نمی خواهم با اسرائیل همدست باشم

اما بحث برانگیزتر از همه موضع گیری های سیاستمداران آمریکایی درباره تصمیم اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، سخنان ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که گفت: «اسرائیل در صورت حمله به ایران، منتظر حمایت و کمک واشنگتن نباشد».

این نخستین بار بود که یک نظامی ارشد آمریکایی به این صراحت آنچه در افکار سران رژیم صهیونیستی می گذشت، به زبان آورد و آب پاکی را بر روی دست آنها ریخت. چراکه طبق تمامی تحلیل ها و ارزیابی هایی که تاکنون درباره اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران منتشر شده، همواره بر این نکته تاکید می شود که درصورت حمله رژیم صهیونیستی به ایران، آمریکا نیز ناخواسته وارد درگیری ها می شود.

اما ژنرال دمپسی خلاف این دیدگاه را به نمایش گذاشت. او پنج شنبه به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار داد، اگر گزینه حمله به برنامه هسته ای ایران را برگزینند، نباید انتظار کمک آمریکا را داشته باشند.

وی افزود: «حمله به تاسیسات هسته ای ایران قطعا برنامه اتمی این کشور را به تعویق می اندازد، اما آن را نابود نمی کند. اگر آنها (اسرائیلی ها) اقدام نظامی را بر گزینند، من مایل نیستم با آنها همدست باشم».

حربه اسرائیل برای خنثی کردن موضع دمپسی

این سخنان چنان برای مقامات صهیونیستی گران تمام شد که کوشیدند، موضع وی را متفاوت از موضع کاخ سفید جلوه دهند. در همین راستا بود که که یک مقام ارشد کابینه اسرائیل با «عجیب» خواندن اظهارنظر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «سخنان دمپسی عجیب است چراکه ظاهرا در تضاد با بیانیه های همیشگی کاخ سفید است که همواره اعلام کرده همکاری دفاعی و امنیتی میان اسرائیل و آمریکا هرگز تا این اندازه نزدیک نبوده».

او سپس ادامه داد: «به علاوه، با توجه به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران و نیز با توجه به اینکه برگزاری کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران به تلاش های بین المللی برای منزوی کردن ایران و اعمال فشار بین المللی بیشتر بر آن، ضربه سختی وارده کرده، بیان این اظهارات عجیب به نظر می رسد».

همکاری نظامی آمریکا و اسرائیل در محاق

 

نکته قابل تامل اینکه دولتمردان آمریکایی صرفا به حرف بسنده و در عمل نیز اعتراض خود را به لفاظی های اخیر اسرائیل نشان دادند. به این منظور، آنها میزان حضور خود در مانور نظامی مشترک با اسرائیل را کاهش دادند.

به گزارش هفته نامه «تایم» به نقل از برخی منابع آگاه، آمریکا بیش از دو سوم نیروهای نظامی خود که قرار بود عازم اسرائیل شوند و نیز تعداد سیستم های رهگیر موشکی در این مانور مشترک را کاهش داده است. به این معنا که به جای اعزام 5 هزار نیروی آمریکایی به این مانور نظامی که سالانه برگزار می شود، پنتاگون تنها 1500 نیرو اعزام خواهد کرد.

نکته قابل تامل اینکه بر اساس گزارش مجله تایم، سیستم های ضدموشک پاتریوت، طبق برنامه به اسرائیل فرستاده می شوند اما خدمه ای که آنها را راه اندازی کند، راهی اسرائیل نمی شوند. علاوه بر این، به جای، دو فروند ناو جنگی مجهز به سیستم دفاع موشکی بالستیک ایجیس که عازم آبهای سرزمین های اشغالی شده اند، برنامه جدید این است که تنها یک کشتی اعزام شود که البته اعزام همان یک ناو نیز قطعی نیست.

عصبانیت صهیونیست ها از کاهش همکاری نظامی آمریکا

این موضوع نیز صهیونیست ها را به تکاپو واداشت تا این اقدام پنتاگون را کم اهمیت جلوه دهند.

یک مقام امنیتی اسرائیل در این باره گفت: «اسرائیل هیچ ایده ای درباره علت تصمیم آمریکا برای کاهش حضور خود در مانور نظامی ندارد. پیوند میان ارتش آمریکا و اسرائیل قوی است و اگر این موضوع به تنش میان واشنگتن و تل آویو ارتباط داشت، ما متوجه می شدیم».

اما برخی دیگر از مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل واقع بینی را در پیش گرفتند و علت تصمیم آمریکا را تنش فزاینده میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دولت اوباما بر سر بحث حمله به ایران عنوان کردند.

حتی یکی از اعضاء ارشد کابینه اسرائیل به روزنامه یدیعوت آحارونت گفت: «تصمیم واشنگتن برای کاهش حضور در مانور مشترک با اسرائیل پاسخ دولت اوباما به ضیافت شام نتانیاهو به افتخار میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست».

جالب اینکه یکی از اعضاء امنیتی کابینه اسرائیل در این باره گفت: «انتخابات آمریکا ظرف دو ماه آینده برگزار می شود و تردیدی وجود ندارد اگر باراک اوباما پیروز انتخابات باشد، نتانیاهو را وادار می کند تا هزینه رفتار خود را بپردازد. او به آرامی از کنار این موضوع نمی گذرد».

از برآیند همه این موضع گیری های کلامی و عملی آمریکایی ها به روشنی می توان دریافت،  آنها در ممانعت از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران به ویژه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار جدی هستند.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا تاسیسات هسته ای ایران


نظر شما :