اسراییل بدون حمایت آمریکا اقدامی علیه ایران نمی‌کند

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۰۶۳۳۴ سرخط اخبار

شرق، نفیسه زارع کهن: تنش ها میان اسراییل و آمریکا بالا گرفته است، هرچند که سعی می کنند در ظاهر مساله، آن را رعایت کنند. چند روز پیش روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «مذاکره تندی میان «دانیل شاپیرو» سفیر آمریکا در تل آویو و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل درپی انتقاد نتانیاهو از «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا آغاز شد و مدتی ادامه یافت، چراکه آنها معتقدند آمریکا در بیان گزینه نظامی در برابر ایران، قاطعیت مورد نیاز را نشان نداده است. اما این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات اخیر «میت رامنی» نامزد ریاست جمهوری این کشور که گفته بود اوباما از اسراییل دست کشیده، اعلام کرد: «روابط آمریکا و اسراییل بیش از هر زمان دیگری محکم است.» با این حال ولی اوباما با هر نوع اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرده است و با روش هایی همچون تشدید تحریم ها سعی در راضی نگه داشتن اسراییل دارد. «امیر موسوی» کارشناس دفاعی و سیاست خارجی در گفت وگو با «شرق» معتقد است که این تنش تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه خواهد داشت و البته تاثیری در رای اوباما نخواهد گذاشت. به گفته موسوی، اسراییل بدون آمریکا کاری از پیش نخواهد برد و البته در برابر ایران نمی تواند مقاومت کند.

همان طور که می دانید تنش های تازه ای میان روابط آمریکا و اسراییل بروز کرده است و اغلب رسانه های خارجی هم به آن پرداخته اند. تحلیل شما از بروز این تنش ها چیست؟ ریشه آنها را در کجا می دانید؟
اختلاف میان آمریکا و اسراییل از زمانی که باراک اوباما بر سر کار آمد شروع شد. اوباما معتقد است که از طریق دیپلماسی و کشورهای 1+5 می تواند مسایل موجود با ایران را حل کند و از طریق وارد آوردن فشارها و تشدید تحریم ها باعث شوند که ایران در امر هسته ای پیشرفت نکند. بر اساس گزارش هایی که منتشر می شود آمریکا معتقد است که ایران برنامه ای برای داشتن سلاح های هسته ای ندارد اما، از دیگر سو نتانیاهو می گوید ایرانی ها از این حرف ها زرنگ ترند و برنامه های وسیعی را مد نظر دارند و باید در قبال آنها حرکات جدی انجام داد. به باور اسراییلی ها باید برای متوقف کردن ایران حمله نظامی انجام داد تا حداقل بتوان فعالیت های هسته ای ایران را برای مدتی به تعویق انداخت.
پس ریشه اختلاف، ایران و برخورد نظامی با ایران است؟
بله. آمریکا با این خواسته اسراییلی ها مخالف است و تنش ها هم از همین موضوع شروع شده است. اسراییل مدام فشار آورده است و آمریکا هم در پی آن تحریم ها را تشدید کرده است ولی با این وجود اسراییل به دنبال برخورد نظامی است و با توجه به نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسراییل قصد دارد آمریکا را غافلگیر کند تا مجبور به انجام این درگیری ناخواسته شود. با این حال آمریکا تلاش می کند از سه راه، اسراییل را مهار کند: نخست تشدید تحریم های نفتی و غیرنفتی، دوم شارژ نظامی و سوم شارژ مالی. آمریکا تلاش دارد تحریم را گسترده تر کند، آن هم تحریم هایی که فلج کننده است و اگر هر کشوری جز ایران بود در برابر آنها دوام نمی آورد. همچنین می خواهد با اعطای امتیازات نظامی از جمله هواپیمای اف 35 و تقویت گنبد آهنین در فراز سرزمین های اشغالی از یک سو و شارژ مالی اسراییل آنها را راضی نگه دارد. با این وجود ولی نتانیاهو سعی می کند لابی صهیونیست ها را در آمریکا فعال کند تا بلکه بتواند از این طریق آمریکا را راضی کند که به اسراییل اجازه حمله به ایران را بدهد.
علت مخالفت آمریکا با این امر چیست؟
هم مساله اقتصادی در آمریکا مطرح است و هم انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است. از طرف دیگر آمریکا می داند که اگر بخواهد به هر نحوی با ایران درگیر شود آینده اش نامعلوم خواهد بود، چراکه به اندازه کافی از قدرت ایران و تاکتیک های پیشرفته ایران آگاهی ندارند و نمی دانند که چه آینده ای در انتظارشان خواهد بود. بنابراین با اینکه اسراییلی ها برنامه ای برای تهدید ایران در اکتبر دارند ولی آمریکا سعی در مهار این حماقت آنها دارد.
شما از تلاش های نتانیاهو برای فعال تر کردن لابی صهیونیست ها در آمریکا و تاثیر بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفتید. به نظر شما آیا نتانیاهو می تواند باعث این شود که اوباما در انتخابات آتی رای نیاورد؟
نتانیاهو به عناوین مختلف این مساله را مطرح کرده است و حتی در دیداری که با میت رامنی کاندیدای جمهوریخواهان داشته است، رامنی وی را تشویق کرده تا به این سیاست های خود ادامه بدهد. اما از طرف دیگر اوباما هم بیکار ننشسته است و سعی در مهار این مساله دارد. او مطرح کردن بحث معضلات اجتماعی و تلاشش برای حل این مشکلات از یک جانب و از جانب دیگر رسیدگی به اوضاع مالی و اقتصادی مردم را محور برنامه هایش در این چند وقت و البته دوره آتی ریاست جمهوری اش گذاشته است. بنابراین اگر بتواند این تحولات را ایجاد کند اوضاع به نفع او رقم خواهد خورد.
به باور شما این تنش ها تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟
این شرایط تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد و تا وقتی نتایج انتخابات مشخص شود اوضاع همین گونه خواهد بود. ضمن اینکه اسراییل هم تجربه کرده است که بدون آمریکا هیچ کاری از پیش نخواهد برد و حتی در برخوردش با حزب الله هم چراغ سبز را از آمریکا گرفت.
قرار است اخیرا مانوری مشترک از سوی اسراییل و آمریکا در اسراییل برگزار شود، اما آمریکا اعلام کرده که با تعداد نفرات و ادوات جنگی کمتری دراین مانور شرکت خواهد کرد. به نظر شما علت این مساله همین عدم همراهی با اسراییل در برخورد با ایران است یا دلیل دیگری دارد؟
به نظر من در این جریان هم مساله اقتصادی دخیل است و هم نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. بنابراین اوباما تلاش می کند اسراییل را هم راضی نگه دارد چراکه آنها در میان مردم پایگاه خوبی دارند و اوباما احساس می کند این اقدام تاثیر مثبتی در میان مردم دارد. بنابراین با برگه های دیگری پیش می رود و می خواهد اسراییل را هم راضی نگه دارد.
به این ترتیب اقدام نظامی علیه ایران از سوی اسراییل امکان پذیر نیست؟
بله. غیرممکن است و بعید می دانم چون اسراییل کمتر از این حرف هاست که بدون هماهنگی با آمریکا وارد این مساله شود. از سوی دیگر قدرت بازدارندگی ایران بالاست و هر نوع برخوردی که شود منطقه در وضعیت پیچیده ای قرار خواهد گرفت.


نظر شما :