سفر نخست‌وزیر هند به ایران زیر ذره‌بین جهانیان

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۰ کد : ۱۹۰۶۱۲۰ سرخط اخبار

هرچند طی روزهای اخیر، توجه رسانه های جهان به طور کلی متوجه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران است، اما در این میان، حضور برخی از سران کشورها بیش از دیگران موجب جلب توجه است. مان موهان سینگ، نخست وزیر هند نیز یکی از این شخصیت ها به شمار می رود.

 
به گزارش «تابناک»، از زمان قطعی شدن حضور سینگ در اجلاس تهران، مطبوعات این کشور، به اضافه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های دیگر کشورهای منطقه، به تحلیل اهمیت این حضور و بررسی جنبه های مختلف آن پرداختند. «گالف تودی» یکی از این مطبوعات است که با وجود داشتن جهت گیری نه چندان موافق ایران، نتوانسته اهمیت سفر سینگ را کتمان کند.
 
این روزنامه با اشاره به سفر چهار روزه سینگ به ایران، اشاره کرده که به جز حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، برنامه وی شامل دیدار با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران نیز می شود. گالف تودی ادامه می دهد:
 
در جریان این سفر که به شدت مورد توجه جهان است و اولین سفر یک نخست وزیر هند به ایران طی یک دهه گذشته به شمار می رود، سینگ با آیت الله خامنه ای، رهبری ایران نیز دیدار می کند.
اهمیت دیدار سینگ با رهبری و رئیس جمهور ایران از جهت انجام آن در زمانی است که ایالات متحده سعی دارد با تحت فشار قرار دادن هند، این کشور را به کاهش مراودات با ایران و اعمال تحریم های وضع شده توسط برخی از کشورهای غربی وادار کند.
 
زمانی که سینگ در روز چهارشنبه با احمدی نژاد دیدار کند، چشم جهانیان به طور جدی متوجه این دیدار خواهد بود.
 
دو طرف درباره طیفی از موضوعات، از جمله دیدگاه های مختلف نسبت به اجرای پروژه بندر چابهار با یکدیگر گفت و گو می کنند. این پروژه دارای ابعادی مختلف، از جمله ارتباط ریلی با افغانستان است.
 
در جریان نشست سران جنبش عدم تعهد در روزهای 30 و 31 اوت، حضور سینگ روحیه بخش این جنبش خواهد بود که بزرگترین گردهمایی پس از سازمان ملل و تغییر دهنده نظام جهانی به شمار می رود. 
 
در ارتباط با اهمیت اجلاس عدم تعهد، سینگ روز سه شنبه اظهار داشت این جنبش باید به بر طرف کردن چالش های اساسی سیاسی و اقتصادی موجود، از جمله بحران سوریه و نیز نزول روز افزون اقتصاد جهانی کمک نماید.
 
وی در این رابطه گفته: «توافقی گسترده وجود دارد مبنی بر اینکه ساختارهای از رده خارج حکمرانی جهانی، قادر به رویارو شدن با چالش های اقتصادی و سیاسی معاصر نبوده اند. بسیاری از این چالش ها، از جمله بحران سوریه و نیز بحران مستمر اقتصاد جهانی و همچنین دیگر تهدیدهای جدید و نوظهور، نیازمند اقدام معتبر فراملی هستند».
 
سینگ اشاره کرده که در تمام طول جنگ سرد، جنبش عدم تعهد بیانگر «صدای منطق و عقل سلیم بود که در عین حال، از درگیر شدن در یک تقابل مخرب و بیهوده اجتناب کرد و در خط مقدم تلاش برای کاهش تنش ها قرار داشت».
 
وی در نهایت اظهار داشته: «من تأکید می کنم که جنبش ما باید انگیزه سیاسی استواری برای تلاش های جاری جهت اصلاح و دموکراتیک کردن ساختارهای حکمرانی جهانی انجام دهد؛ ساختارهایی که برای رویارو شدن موثرتر با این چالش ها، حیاتی و ضروری هستند».
 
اما علاوه بر این مطلب گالف تودی، باید به این نکته اشاره کرد که سفر سینگ علاوه بر بعد بین المللی و نیز رابطه دوجانبه هند و ایران، از جنبه منطقه ای نیز دارای اهمیت بسیار است؛ زیرا یکی از برنامه های مهم وی در حاشیه این سفر، دیدار وی با آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان و گفت و گوی دو طرف درباره آینده روابطشان است.
 
از آنجا که تنش ها و رقابت ها میان هند و پاکستان طی سالیان متمادی به عنوان یکی از منابع اصلی بی ثباتی و تهدید در منطقه تلقی می شده، نزدیکی دو کشور در قالب اجلاس تهران، می تواند اثرات بسیار مهمی برای صلح و ثبات و همکاری منطقه ای و بین المللی به همراه داشته باشد.
 

کلید واژه ها: جنبش عدم تعهد


نظر شما :