لیبرمن ادعای استفاده از گزینه نظامی را مطرح کرد

پارچین ، اهرمی در مذاکره با 1+5

۰۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۰۶۰۲۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایران می خواهد از پارچین به عنوان بخشی از مسائل سیاسی مورد اختلاف در معامله با گروه 1+5 استفاده کند اما با توجه به تحریم ها گذشت زمان به نفع جمهوری اسلامی نیست.
پارچین ، اهرمی در مذاکره با 1+5

دیپلماسی ایرانی: درحالی که مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز جمعه در وین انجام شد، نتیجه ملموسی به همراه نداشته و هنوز تاریخ مذاکرات ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) مشخص نشده، جو لیبرمن؛ سناتور آمریکایی مدعی شد شواهد حاکی از آن است که ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای است و در صورتی که ایران هسته ای شود، تهدیدی برای جهان خواهد بود. ادعای وی در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی همواره بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد و در اجلاس جاری جنبش عدم تعهد در تهران نیز از اعضای این جنبش خواسته با تحریم های علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده و از برنامه های هسته ای تهران حمایت کنند.

با این حال رادیو فردا به نقل از لیبرمن مدعی شد، شواهد نه تنها برای آمریکا بلکه برای آژانس های بین المللی سازمان ملل نیز روشن است که تهران در جهت افزایش ظرفیت های هسته ای خود گام بر می دارد. اشاره این سناتور آمریکایی به برخی شواهد از ادعای برخی رسانه های غربی ناشی می شود که در روزهای اخیر از نصب صدها سانتریفوژ در تاسیسات غنی سازی فوردو در نزدیکی قم خبر داده اند. خبرگزاری رویترز برای نخستین بار روز جمعه و در آستان نشست هسته ای وین این خبر را منتشر کرد. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از برخی دیپلمات ها مدعی شد ، پاکسازی هایی در سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران انجام شده است.

لیبرمن در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد ایران هسته ای تنها برای آمریکا و اسرائیل تهدید نیست و می تواند برای جهان عرب و اتحادیه اروپا نیز ریسک هایی را به همراه داشته باشد. این سناتور آمریکایی ادعا کرد امیدوار است تحریم ها در مورد ایران نوعی فشار بر تهران ایجاد کند تا در برنامه های هسته ای خود عقب نشینی کند. نتیجه ای که هنوز حاصل نشده است. وی در ادامه مدعی شد اکنون دو انتخاب پیش رو است، یکی اینکه در مورد ایران اقدامی نکنیم تا به باشگاه هسته ای وارد شود و یا اینکه علیه برنامه های هسته ای ایران اقدام نظامی انجام دهیم.

این موضعی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزیر دفاع وی نیز آن را دنبال می کنند اما کابینه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می کوشد از این اقدام جلوگیری کرده و دیپلماسی ترکیب شده با تحریم را در قبال ایران دنبال کند.

این در حالی است که باوجود از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی، با گذشت چند ماه هنوز پیشرفتی حاصل نشده و تهران با درخواست کلیدی آژانس به منظور بازرسی از پارچین نیز مخالفت می کند. موضوعی که یکی از دلایل تند تر شدن مواضع اسرائیل علیه ایران و بهانه جویی های بیشتر است.

رضا تقی زاده، تحلیلگر ایرانی در انگلیس می گوید، پارچین هنوز مساله ای حساس در روابط ایران و آژانس و مانعی در راه پیشرفت مذاکرات به شمار می رود. ایران و آژانس اخیرا نشستی 8 ساعته برگزار کرده اند اما موضوع پارچین لاینحل باقی مانده است. به گفته وی به نظر می رسد ایران برای ارائه مجوز دسترسی به پارچین آمادگی داشته باشد اما تاخیر در این امر دلایل خود را دارد.

تقی زاده می گوید ایران می خواهد از پارچین به عنوان بخشی از مسائل سیاسی مورد اختلاف در معامله با گروه 1+5 استفاده کند اما با توجه به تحریم ها گذشت زمان به نفع جمهوری اسلامی نیست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: پارچین تحریم آمریکا مذاکرات لیبرمن گزینه نظامی


نظر شما :