رئیس جمهوری ایران بارزترین میهمان ملک عبدالله

انتظاراتی که از نشست مکه می‌رود

۲۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۰۵۴۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از سیاستمداران امیدوارند که این نشست بتواند به میمنت ماه مبارک رمضان باعث نزدیکی کشورهای اسلامی به یکدیگر شود و بسیاری از اختلاف‌ها و کدورت‌های موجود را پاک شود.
انتظاراتی که از نشست مکه می‌رود

دیپلماسی ایرانی: رهبران جهان اسلام ظرف چهار روز آینده به مکه می روند تا در نشست استثنائی که به دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تشکیل خواهد شد، شرکت کنند. این در حالی است که تاکید شده است که این نشست با حضور اکثریت رهبران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان، این نشست ویژه در روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه جاری میلادی پس از وزیدن طوفان عربی در منطقه عربی و همچنین در سایه تحولات جاری در سوریه برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود که فضای نشست دو روزه مکه را تحت تاثیر خود قرار دهد. نشستی که قرار است در منطقه پیرامونی مسجد الحرام و در زیر ساعت مشهور مکه برگزار شود.

این نخستین دیدار رهبران کشورهای اسلامی جهان پس از نشست سنگال در سال 2008 محسوب می شود، آن هم در سایه تغییراتی که در میان برخی کشورهای عربی انقلاب زده رخ داده و در برخی از کشورهای اسلامی دیگر نیز امور به سمتی رفته است که رهبران آنها مجبور به تسلیم قدرت شده اند، مثل سنگال.

بارزترین میهمان نشست مکه که قرار است میزبان رهبران 57 کشور اسلامی باشد، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران است که پس از پذیرفتن دعوت ملک عبدالله قرار است در راس یک هیئت بلندپایه در آن شرکت کند. نشستی که پیش بینی می شود که در حاشیه آن دیدارها و ملاقات های مهمی میان رهبران جهان صورت بگیرد.

از هم اکنون در خیابان های مکه پرچم ایران در خیابان های اصلی شهر در کنار پرچم دیگر کشورهایی که قرار است رهبران یا مقام های ارشد آنها در این نشست شرکت کنند به اهتزاز در آمده است.

خالد الدامک، روزنامه نگار و نویسنده عربستانی درباره این نشست می گوید: «نشست مکه دقیقا در زمانی برگزار می شود که از لحاظ زمانی مقدس ترین زمان نزد مسلمانان جهان است. این نشست همچنین در سایه تحولات خونین سوریه برگزار می شود و علاوه بر آن کشتار خونین مسلمانان روهانجا در میانمار را نیز تحت تاثیر خود دارد.»

بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران امیدوار هستند که این نشست بتواند باعث نزدیکی کشورهای اسلامی به یکدیگر شود و بسیاری از اختلاف ها و کدورت های موجود میان کشورهای اسلامی، به ویژه به میمنت ماه مبارک رمضان پاک شود. به خصوص این که با توجه به تحولات سریعی که در جهان عرب در حال وقوع است بسیاری از امیدها می تواند ناامید شود و بسیاری از آروزها نیز تحقق یابند.

از هم اکنون در خیابان های مکه پرچم ایران در خیابان های اصلی شهر در کنار پرچم دیگر کشورهایی که قرار است رهبران یا مقام های ارشد آنها در این نشست شرکت کنند به اهتزاز در آمده است.در همین رابطه و در چهارمین نشست همکاری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در مکه، اکمل الدین اوغلی، دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی روز شنبه 11 اوت در این باره گفت: «نشست رهبران کشورهای اسلامی که به دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان برگزار می شود آغاز صحیح مسیر و تقویمی است که می تواند امت های اسلامی را در کنار هم قرار دهد و آنها را به همکاری و فراموشی گذشته ها وادار کند.»

در همین رابطه محمد بن احمد طیب، رئیس نشست های مقدماتی سازمان کنفرانس اسلامی و دبیر کل منطقه مکه وزارت امور خارجه عربستان در این باره می گوید: «برگزاری این نشست دقیقا زمانی است که مطالبات مردمی در میان کشورهای اسلامی افزایش یافته و این امیدواری وجود دارد که یک هم صدایی با ملت فلسطین ایجاد شود و به خروج آنها از تنگناهای سیاسی موجود کمک کند.»

وی همچنین به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: «باید امت اسلامی تدابیری بیندیشند تا خون ریزی ها در سوریه پایان یابند، البته با توجه به این اصل که کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تصمیم گرفته اند که در امور داخلی سوریه دخالت نکنند.»

الطیب همچنین به مشکلات روهنجاهای مسلمان در میانمار اشاره کرد و گفت: «روهنجاها مردم مظلومی هستند که دهه ها است تحت فشار مداوم و دشمنی های هیئت حاکمه خود قرار گرفته اند به گونه ای که دائما آنها را تهدید می کنند که از سرزمین های خود مهاجرت کنند.»

وی همچنین گفت: «قرار است در بیانیه پایانی نشست همکاری های اسلامی درباره تهیه میثاق سازمان کنفرانس اسلامی و برنامه های ده گانه آن و همچنین تعدادی از تصمیمات مهم دیگر بحث و تبادل نظر شود.»

کلید واژه ها: سازمان کنفرانس اسلامی عربستان و ایران عربستان و سوریه


نظر شما :