با توجه به تحولات ایران

اعراب نگرانند، پس سلاح می خرند

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۰۴۹۰۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
در دو ماه گذشته، وزارت دفاع آمریکا قرارداد های نظامی احتمالی به ارزش 11 میلیارد و 300 میلیون دلار با کشور های حوزه خلیج فارس را به اطلاع کنگره رسانده است.
اعراب نگرانند، پس سلاح می خرند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که جمهوری اسلامی هر یک از پروژه های نظامی جدید خود را در سطح وسیعی در رسانه ها انعکاس می دهد تا هشداری برای آمریکا و متحدان عربش در منطقه باشد، ایالات متحده در نهایت سکوت سرگرم  فروش سلاح به متحدان خود در منطقه است تا  زرادخانه های این کشور ها را در مقابل ایران تجهیز کند.

در دو ماه گذشته، وزارت دفاع آمریکا قرارداد های نظامی احتمالی به ارزش 11 میلیارد و 300 میلیون دلار با کشور های حوزه خلیج فارس را به اطلاع کنگره رسانده است. این قراردادها به کشور هایی مانند قطر و کویت منعقد شده که در خط مقدم جبه تلاش های آمریکا به منظور کنترل ایران و حفاظت از خطوط کشتیرانی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیشنهاد های فروش تسلیحات شامل موشک های پاتریوت و هلی کوپتر های آپاچی است . از سوی دیگر عربستان سعودی نیز سال گذشته 60 میلیارد دلار تسلیحات خریداری کرده است که شامل جت های اف 15 ، موشک ها، سیستم های هشدار راداری و تجهیزات دیگر است.

اما قرارداد های فروش تسلیحاتی که اخیرا از سوی شرکت های آمریکایی منعقد شده و به تصویب پنتاگون رسیده و کنگره نیز از آنها آگاه شده است، از تاکید کشور های حوزه خلیج فارس بر تقویت نیروی بازدارندگی و دفاعی این کشور ها حکایت دارد.

این کشور ها از اقدام نظامی احتمالی علیه ایران باتوجه به پیشرفت اندک روند دیپلماتیک نگران هستند. این در حالی است که روزنامه اسرائیلی هاآترص، اخیرا گزارش داده بود مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، طرح اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران را به مقامات اسرائیلی نشان داده است. البته چند ساعت بعد یک مقام اسرائیلی ناشناس این خبر را تکذیب کرد. این اخبار از عدم اطمینان در منطقه نسبت به چشم انداز مذاکرات هسته ای با ایران ناشی می شود.

برونو ترتریس، محقق بنیاد تحقیقات استراتژیک در پاریس بر این باور است که با آغاز مذاکرات هسته ای با ایران منطقه نفس راحتی کشید اما با این آسودگی به سرعت محو شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، واشینگتن قصد دارد دست کم 13 هزار و 500 نیروی خود را در کویت حفظ کند. این در حالی است که هم اکنون 15 هزار نیروی آمریکایی در کویت به سر می برند. از سوی دیگر نیرو های عکس العمل سریع نیز در منطقه مستقر خواهند شد. پنتاگون همچنین روی تجهیزات و پایگاه های خود در دیگر کشور های حوزه خلیج فارس، شامل امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز حساب می کند.

علاوه بر این نیروی دریایی آمریکا نیز قصد دارد به همراه 20 کشور دیگر در ماه سپتامبر مانور مین روبی در منطقه برگزار کند. این درحالی است که ایران تعداد قابل توجهی مین در بستر تنگه هرمز کار گذاشته است. همچنین ایران تهدید می کند که تنگه هرمز را در واکنش به افزایش فشار ها و تحریم ها مسدود خواهد کرد.

پایگاه نظامی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین نیز از دیگر مکان هایی است که ایالات متحده توسعه تجهیزاتی آن را آغاز کرده است و همچنان سرگرم افزایش شمار ناو های جنگی خود در این منطقه است.

یک کارشناس امنیت منطقه ای در دوبی ادعا می کند آمریکا و متحدان عربش در منطقه قصد دارند با این اقدامات جبه متحدی را در مقابل ایران به نمایش بگذارند. به گفته وی کشور های حوزه خلیج فارس نگران هستند و این نگرانی خود را با خرید تسلیحات نشان می دهند.

یکی از قرارداد هایی که آمریکا به تازگی تفاهم نامه آن را امضاء کرده، فروش 60 موشک پاتریوت و سیستم های مربوط به آن به کویت است تا قدرت دفاعی این کشور و توان بازدارندگی آن در مقابل تهدید های منطقه ای را افزایش دهد. این جملاتی است که در متن بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمریکا آمده است. کویت همچنین می تواند تعدادی موشک دیگر نیز خریداری کند که قابلیت پرتاب از طریق هلی کوپتر یا هواپیماهای بدون سرنشین را دارند.

برای قطر، که یکی از پایگاه های فرماندهی پنتاگون را در خود جا داده، وزارت دفاع آمریکا به دنبال توسعه نیروی هوایی این کشور است. قرارداد 6 میلیارد و 600 میلیون دلاری 24 هلی کوپتر آپاچی، 12 هلی کوپتر شاهین سیاه و 22 هلی کوپتر شاهین دریایی در این بسته جدید تسلیحاتی قرار دارد. گفتنی است هلی کوپترهای آپاچی به حفاظت از دکل ها و زیرساخت های نفتی کلیدی که برای آمریکا و اقتصاد های غربی حیاتی است، کمک می کنند.

در عمان نیز که کنترل بخشی از تنگه هرمز را بر عهده دارد قرارداد های تسلیحاتی جدیدی منعقد شده است.

این در حالی است که در دهه های گذشته، کشور های عرب حوزه خلیج فارس همواره بر کمک تسلیحاتی آمریکا متمرکز بودند اما اکنون اروپاییان نیز به این میدان وارد شده اند.

در برلین، سخنگوی دولت آلمان نسبت به فروش 200 تانک به قطر اعلام آمادگی کرده ست. این در حالی است که قرارداد مشابهی نیز سال گذشته بین آلمان و عربستان سعودی منعقد شده بود.

در ماه می نیز عربستان سعودی قراردادی 3 میلیارد دلاری با انگلیس در زمینه هواپیماهای آموزشی امضاء کرد که  خرید جنگنده های طوفان از این کشور در ارتباط بود.

برخی ادعا می کنند درخواست های خرید تسلیحات از سوی کشور های عربی قاطع تر شدن موضع کشور هایی مانند عربستان سعودی و دیگر کشور های عرب منطقه در برابر تهران را به تصویر می کشد. شورای همکاری خلیج فارس اخیرا به ایران در خصوص دخالت در امور کشور های منطقه هشدار داده است. از سوی دیگر عربستان و قطر رهبری تلاش ها علیه بشار اسد در سوریه را بر عهده دارند که نزدیک ترین متحد جمهوری اسلامی در خاورمیانه به شمار می رود.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 


نظر شما :