رئیس سابق امنیت رژیم صهیونیستی:

جنگ با حزب الله ممنوع

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۳ کد : ۱۹۰۴۸۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
من به مقام های ارشد اسرائیل توصیه می کنم خطر نکنند و با حزب الله وارد جنگ نشوند که اگر این کار را کنند اسرائیل متوجه حملات به شدت ویرانگر و کوبنده ای خواهد شد که قطعا هزینه های سنگین سیاسی، نظامی و اقتصادی شدیدی را بر آن تحمیل خواهد کرد
جنگ با حزب الله ممنوع

دیپلماسی ایرانی: این روزها خبر در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی توسط حکومت سوریه و ترس از کنترل خارج شدن آن توسط این حکومت در بسیاری از رسانه های جهان مطرح شده است. در این میان مقام های ارشد حکومت اسرائیل پیشتاز بودند و حتی در اظهار نظرهای مختلف تهدید به حمله نظامی به سوریه در صورت خروج این مواد از این کشور کردند. در تازه ترین این اظهار نظرها عاموس یدلین، رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل، امان، گفته است که سوریه یکی از بزرگ ترین انبار تسلیحات شیمیایی دنیا را در اختیار دارد و از توانایی نظامی لازم برای استفاده از آن نیز برخوردار است. اما در عین حال تاکید کرد، بنا به اطلاعات موثقی که در اختیار داریم، ارتش سوریه اقدام به استفاده از این مواد برای حمله نظامی به اسرائیل نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی همچنین گفت که اسرائیل آمادگی دارد در برابر هر گونه تحول طوفانی در منطقه ایستادگی کند و خوب می داند که ممکن است در صورت سقوط اسد چه آشوبی سراسر منطقه را در بگیرد.  

رئیس سابق امنیت همچنین گفت: «بشار اسد مصمم است تا آخرین لحظه به جنگ ادامه دهد و در برابر ناآرامی ها کمر خم نکند. شاید به این نتیجه برسد که به اسرائیل حمله کند اما این اتفاق شاید در صورتی بیفتد که اسرائیل بخواهد علیه سوریه تحرکاتی را انجام دهد.»

وی درباره این اظهار نظر عده ای از مخالفان اسد که می گویند احتمال دارد او از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود استفاده کند، گفت: «این اظهارات واقعیت ندارد، بیشتر جنبه تبلیغاتی و عملیات روانی برای تخریب چهره اسد است. بعید می دانم او از این سلاح ها در هر حالتی که باشد علیه مردمش استفاده کند.»

رئیس امنیت درباره آینده سوریه گفت: «جنگ با القاعده و جریان های جهادی وابسته به آن در سوریه ادامه خواهد یافت. شاید علیه آنها از سلاح هسته ای استفاده شود، البته احتمال آن هم ضعیف است. به اعتقاد من علوی ها همچنان قدرت را در اختیار خواهند داشت و در صورتی که دمشق سقوط کند نیز به سمت تشکیل کشور مستقل حرکت خواهند کرد. کما این که این سیاست را کردها نیز دنبال می کنند.»

وی درباره احتمال اجرای مدل لیبی برای سوریه گفت: «تفاوت این دو بسیار زیاد است، این اختلاف این قدر روشن است که نمی تواند به هیچ وجه آن را کتمان کرد. نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با قدرت از سوی ارتش عربی سوریه حمایت می شود و از سوی دیگر حمایت روشن روسیه و چین را هم در کنار خود دارد. این حداقل واقعیت های موجود در مورد سوریه است که تفاوت های آن را با لیبی کاملا روشن می کند.»

یدلین درباره احتمال جابه جایی سلاح های شیمیایی روسی و رساندن آنها به دست حزب الله لبنان نیز گفت: «این نگرانی مشترک اسرائیل، ایالات متحده امریکا، ترکیه و اردن است.»

وی درباره احتمال وقوع جنگ در سوریه و دخالت ناتو در آن گفت: «احتمال دارد چنین اتفاقی بیفتد و فکر نمی کنم روسیه بخواهد به صورت نظامی وارد عمل شود تا مانع از وقوع چنین جنگی شود، اما درباره ایران، بعید می دانم که ایران هم بتواند از لحاظ نظامی وارد عمل شود تا مانع ورود نیروهای نظامی ترکیه و ناتو به خاک سوریه شود.»

یدلین درباره انفجار مقر شورای عالی امنیت ملی سوریه و ترور مقام ها و ژنرال های مهم نظام سوری نیز گفت: «از تاریخ یاد گرفته ایم که نظام ها حتی اگر مهمترین ژنرال هایشان را هم در دایره تصمیم گیری های امنیتی و نظامی از دست دهند همچنان پابرجا خواهند ماند.»

رئیس سابق امنیت در بخش دیگری از اظهار نظر خود درباره احتمال درگیری اسرائیل با حزب الله لبنان نیز گفت: «بی شک چنین جنگی بسیار ویران کننده خواهد بود. من به مقام های ارشد اسرائیل توصیه می کنم خطر نکنند و با حزب الله وارد جنگ نشوند که اگر این کار را کنند اسرائیل متوجه حملات به شدت ویرانگر و کوبنده ای خواهد شد که قطعا هزینه های سنگین سیاسی، نظامی و اقتصادی شدیدی را بر آن تحمیل خواهد کرد.»  

 تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :